شعارسال: ماه اخیر شاهد حجم زیادی حاشیهها در هواپیمایی قشم ایر بودیم. دو حاشیه اصلی مطرح شده برای این شرکت هواپیمایی شامل، ابهام در چگونگی بیمه ۱۸ فروند هواپیما و شایعات واگذاری خدمات بیمهای بدون انجام مناقصه به یک شرکت خاص و بحث بازداشت مدیر تدارکات خارجی قشم ایر بوده که در ادامه متن بدانها پرداخته میشود. نکته تعجب برانگیز در این خصوص، سکوت مدیرعامل و کم حساسیتی نامبرده به ارایه توضیح و تنویر افکار عمومی است.
مدیر تدارکات خارجی قشم ایر بازداشت شد؟
گفته میشود روز دوشنبه اوائل بهمن ماه جاری با ورود ماموران دادستانی به دفتر قشم ایر، (س. ه. ا.)، مدیر تدارکات خارجی این شرکت در دفتر خود بازداشت و به دادستانی منتقل شده است. ادعا میشود که اتهام نامبرده حیف و میل ارزی و خرید قطعات قلابی بوده است. خرید و استفاده قشم ایر از قطعات قلابی به ویژه در بحث blade موتورهای هواپیمای RJ۱۰۰ پیش از این خبرساز شده بود و سازمان بازرسی کل کشور به این موضوع ورود کرده بود. موصوع به خرید سال ۲۰۲۲ باز میگردد و میزان خربد افزون بر ۸۰۰ هزار دلار بوده است. گفته میشود میزان و حجم تخلفات به قدری بالاست که بازپرس پرونده قرار کفالت یا وثیقه صادر نکرده و فرد مذکور همچنان در بازداشت به سر میبرد.
بعد از انتشار این خبر، روابط عمومی هواپیمایی قشم ایر اقدام به ارسال جوابیهای به رسانههای منعکس کننده خبر فوق نمود. در این جوابیه، توضیحی درباره علل دستگیری مدیر تدارکات داده نشده و تنها به کذب بودن استفاده این شرکت هواپیمایی از قطعات تقلبی، تاکید شده است.
در بخشی از جوابیه قشم ایر آورده شده که پیرو خبر منتشـر شـده درخصـوص خرید و اسـتفاده شـرکت هواپیمایی قشـم از قطعات قلابی، به اطلاع میرسـاند خبر مذکور از اسـاس کذب میباشـد و با توجه به فضـاسـازی منفی رسـانهای در سـال گذشـته، اتهام مذکور از سـوی مرجع ذیصـلاح مربوطه، مورد بررسی و تحقیق جامع قرار گرفت و کذب بودن ادعای مذکور محرز گردید.
ابهام در چگونگی بیمه ۱۸ فروند هواپیمای قشم ایر و شایعات واگذاری خدمات بیمهای بدون انجام مناقصه به یک شرکت خاص:
هفته اول بهمن ماه ۱۴۰۳، شنیده شد که قشم ایر بدون رعایت آیین نامههای معاملات، تصمیم گرفته خدمات بیمهای خود را بدون انجام مناقصه قانونی و بشکل خاص و تنها با تصمیم هیئت مدیره و انجام مناقصه محدود به شرکت امید مشاور (نمایندگی بیمه ایران) واگذار نماید (اعضای هیئت مدیره قشم ایر رامین حمزه، نادر والی، سعید صادقی، مجید رستمی و مهندس کاظم پور بوده و مدیرعامل شرکت امید مشاور، هوشنگ جهانگیرزاده نمایندگی بیمه ایران را دارد).
پس از درج خبر مربوط به بیمه هواپیماهای قشم ایر و انتشار نامهای با امضای یکی از مدیران این مجموعه، روابط عمومی شرکت قشم جوابیهای را به رسانههای منعکس کننده خبر ارسال و طی آن عنوان کرد که نامه منتشره با استفاده از تکنیکهای فتوشاپ جعل شده است. روابط عمومی هواپیمایی قشم همچنین در این جوابیه توضیح داد که این نامه برای اولین بار در یک کانال خبری ضد انقلاب و معاند که به طور روزانه مشغول انتشار اخبار کذب علیه مدیران و مسئولان نظام میباشد، منتشر شده است. در بخشی از تکذیبیه آمده است که:
پیرو انتشار خبری مبنی بر تصمیم هیئت مدیره شرکت هواپیمایی قشم برای ارائه قرارداد بیمه هواپیماهای خود به شرکتی خاص و به صورت مناقصه محدود، به اطلاع میرساند: کلیه معاملات و قراردادهای شرکت هواپیمایی قشم دقیقا بر اساس آئین نامه معاملات شرکت، با توجه به اصل رقابت و صرفه و صلاح شرکت و پس از اخذ مصوبات کمیسیونهای مربوطه و هیئت مدیره صورت میپذیرد. نامه منتشره با استفاده از تکنیکهای فتوشاپ جعل شده و این نامه مجعول برای اولین بار در یک کانال خبری ضد انقلاب و معاند که به طور روزانه مشغول انتشار اخبار کذب علیه مدیران و مسئولین نظام میباشد، منتشر گردیده است.
سوال قابل طرح برای افکار عمومی این است که چرا باید یک شرکت هواپیمایی در کمتر از یک ماه، آماج حجم بالایی از حاشیهها و شایعات باشد؟ چرا مدیرعامل محترم قشم ایر اقدام به تنویر افکار عمومی و برگزاری یک نشست خبری نمیکند؟
توضیحات تکمیلی برای بهره برداری بیشتر از خبر:
هواپیمایی قشم از تاریخ ۹۱/۱۰/۱۸ رسماً فعالیت پروازی خود را آغاز کرد. پیش از واگذاری به مجموعه هلدینگ سورینت این شرکت در سال ۱۳۷۲ با اجاره نمودن هواپیما فعالیت پروازی خود را آغاز کرده بود. از سال ۱۳۷۵ با انعقاد قرارداد اجاره با مالکین هواپیماهای مسافری پهن پیکر پروازهای خود را در مسیرهای تهران- قشم، تهران- دبی و دیگر شهرهای ایران انجام داده است. در ابتدا پروازهای مسافری این شرکت با دو فروند هواپیما آغاز شد و شرکت توانست تا سال ۱۳۷۹ تعداد ۷ فروند هواپیما در اختیار گیرد. در سال ۱۳۸۵ مالکین تصمیم به واگذاری شرکت نمودند. در سال ۱۳۸۸ شرکت هلدینگ توسعه سورینت قشم مالک این شرکت گردید و با افزایش ناوگان پروازی خود و طی مراسم افتتاحیه رسمی با نام جدید" هواپیمایی قشم" و دستورالعمل کاری جدید و با در اختیار گیری کادر مدیریتی و پرسنل مجرب شروع به فعالیت نمود.
در حال حاضر این شرکت با به کارگیری ناوگانهای مختلف و با بهره برداری از هواپیماهای دوربرد وهمچنین هواپیماهای برد متوسط با ارائه بیش از ۳۰۰۰ صندلی امکان پرواز به کلیۀ فرودگاههای داخل کشور و فرا منطقهای را دارا میباشد. استقرار سیستمهای نوین فروش و بازرگانی و هم چنین ارائۀ خدمات درون پروازی متفاوت و با بالاترین استانداردهای کیفی و ایمنی در دستور کار شرکت قرار دارد. در زمان حاضر ناوگان هوایی این شرکت دارای ۱۷ فروند هواپیمای ملکی شامل چهار فروند فوکر ۱۰۰، پنج فروند ایرباس ۶۰۰-۳۰۰، پنج فروند آر-جی و سه فروند ایرباس ۳۲۰ است. هواپیمایی قشم تا کنون به ۲۷ مقصد بین المللی و ۲۹ مقصد داخلی پرواز داشته است.
پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون