شعارسال: قاهر اف-۳۱۳، پهپاد ایرانی است که ابتدا طرحی ادعایی برای ساخت یک جنگنده نسل پنجم سبک با قابلیت پشتیبانی نزدیک بود که توسط سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح پیگیری میشداما هدف این پروژه در دههٔ ۱۴۰۰ به تولید پهپاد تغییر کرد و در نمایشگاه هوایی کیش ۱۴۰۳ بهعنوان سفارش نیروی دریایی سپاه از آن یاد شد. سرانجام در سال ۱۴۰۳ بر روی ناو پهپادبر شهید باقری رونمایی گردید و پرواز کرد.
بر اساس برخی اطلاعات دریافتی، قاهر یک جنگندهٔ جت دوموتوره و تکسرنشینه با دو ورودی هوا در دو طرف کابین خلبان و دو خروجی است. طول قاهر تقریباً ۱۴ متر و فاصلهٔ دو نوک بال آن تقریباً ۸ متر تخمین زده میشود. این جنگنده دارای قابلیت نشست و برخاست با طول باند کوتاه و تعمیر و نگهداری آسان و سریع از دیگر ویژگی هواپیمای قاهر۳۱۳ میباشد. همچنین گفته شده که این جنگنده ایرانی قادر است، ۴ موشک هوا به هوا کوتاه برد را در محفظه داخلی خود جای دهد. طبق اظهارات احمد وحیدی وزیر دفاع وقت (وزیر کشور اسبق)، این جنگنده دارای سطح مقطع راداری بسیار کم بوده و با تجهیزات پیشرفته ساخته شده و به سامانههای الکترواویونیک مجهز میباشد. به گفتهٔ وی این جنگنده قادر به حمل تسلیحات پیشرفتهٔ بومی بوده و از قدرت تهاجمی بالایی برخوردار است. وحیدی قابلیت نشست و پرواز با طول باند کوتاه، توانایی انجام عملیات پروازی در ارتفاع پست و تعمیر و نگهداری آسان و سریع را از دیگر ویژگیهای این جنگنده برشمرده بود.
دیوید چنسیوتی و رابرت جانسون در گزارشی در بیزنس اینسایدر نوشتهاند که لبههای قاهر-۳۱۳ به لبهها و زاویههای منحصربهفرد اف-۲۲ شباهت دارد و شکل دمهای آن بیشتر شبیه به اف-۳۵ است. قاهر-۳۱۳ب دو کانارد بزرگ دارد که به نظر ثابت میرسند. دیوید چنسیوتی کارشناس هوانوردی و خلبان پیشین نیروی هوایی ایتالیا همچنین درباره قاهر-۳۱۳ بیان داشته بود که این هواپیمای نمایش داده شده، از «آئرودینامیک غیرقابل قبول و زیبایی هالیوودی» برخوردار است (تشکیک در ماکت بودن). به گفتهٔ وی کابین خلبان بسیار سادهتر از کابین یک جنگنده پیشرفته بوده و به کابین هواپیماهای کوچک شخصی شباهت دارد. دماغهٔ هواپیما هم کوچکتر از آن است که بتوان راداری در آن قرار داد. ورودیهای هوا بیش از اندازه کوچک هستند و هیچ نوع اگزوز خروجی برای قسمت موتور وجود ندارد و اگر از پسسوز موتور استفاده شود کل جت ذوب خواهد شد. خبرگزاری مهر در پاسخ به تردیدهایی که در مورد ویژگیهای غیرعادی این هواپیما مطرح شده و دلایلی که در مورد ناتوانی آن برای پرواز آورده شده، در گزارشی ده ویژگی برتر «قاهر» را برشمرده بود.
برخی از منابع هم میگویند که با توجه به اطلاعات موجود، به نظر میرسد که ترکیبی از عوامل فنی، مالی، و سیاسی در عدم پرواز رسمی قاهر-۳۱۳ نقش داشتهاند.
* مشکلات فنی و مهندسی: طراحی و ساخت یک جنگنده پیشرفته، به ویژه یک جنگنده نسل پنجم، با چالشهای فنی و مهندسی فراوانی همراه است. ممکن است قاهر-۳۱۳ در مراحل اولیه طراحی با مشکلاتی مواجه شده باشد که مانع از پرواز آن شده است.
* عدم وجود موتور مناسب: برای پرواز یک جنگنده، موتور مناسب با قدرت کافی ضروری است. ممکن است دسترسی به موتورهای پیشرفته برای ایران محدود بوده و این موضوع بر فرآیند توسعه قاهر-۳۱۳ تأثیر گذاشته باشد.
* مسائل مالی: توسعه و تولید جنگنده، به ویژه یک جنگنده پیشرفته، نیاز به سرمایهگذاری هنگفتی دارد. ممکن است مسائل مالی و کمبود بودجه، مانع از ادامه توسعه و پرواز قاهر-۳۱۳ شده باشد.
* تحریمها: تحریمهای بینالمللی ممکن است دسترسی ایران به فناوریها و قطعات مورد نیاز برای توسعه و ساخت قاهر-۳۱۳ را محدود کرده باشد.
* نمونه اولیه بودن: برخی معتقدند که قاهر-۳۱۳ یک نمونه اولیه است و هنوز در مراحل اولیه توسعه قرار دارد. در این صورت، طبیعی است که این جنگنده هنوز پرواز رسمی نداشته باشد و در حال گذراندن مراحل آزمایش و ارزیابی باشد.
* دلایل سیاسی و نظامی:
ممکن است دلایل سیاسی و نظامی نیز در عدم پرواز قاهر-۳۱۳ نقش داشته باشند. به عنوان مثال، ممکن است ایران ترجیح داده باشد تا این جنگنده را به عنوان یک پروژه مخفی نگه دارد تا از افشای اطلاعات فنی آن جلوگیری کند.
پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون