دوشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۴ - 2025 December 15
شعارسال: سید علی اقبالی دوگاهه (۷ مهر ۱۳۲۸ – ۱ آبان ۱۳۵۹) زادهٔ محله دوگاهه پایین بازار رودبار گیلان بود. اقبالی مدرک دیپلم خود را از دبیرستان امیرکبیر تهران گرفت و در ۱۳ آذرماه ۱۳۴۶ به استخدام نیروی هوایی ارتش درآمد.
وی پس از گذراندن آموزشهای تخصصی و مهارتهای فنی و انجام پرواز مقدماتی با هواپیمای پاپ و اف-۳۳ در دانشکده پرواز، در ۲۵ مرداد ۱۳۴۷ برای تکمیل دوره خلبانی به پایگاه هوایی ویلیامز شهر فنیکس ایالت آریزونای آمریکا فرستاده شد. بعد از طی دوره ۲۲۰ ساعته پروازی و کسب رتبه نخست در بین بیش از ۴۰۰ دانشجوی خلبانی از کشورهای مختلف، عنوان خلبان نمونه این پایگاه را از آن خود نمود و به او لقب سلطان پرواز را داده بودند.

پس از بازگشت از این دوره، در ۴ بهمن ۱۳۴۸ به عنوان افسر خلبان شکاری تاکتیکی نیروی هوایی ایران فعالیت خود را آغاز کرد. در سال ۱۳۵۳ اقبالی جهت گذراندن دوره کارشناسی تفسیر عکسهای هوایی و مدیریت اطلاعات و عملیات هوایی دوباره به آمریکا فرستاده شد. سیدعلی اقبالی دوگاهه، در ۲۵ سالگی استاد خلبان جنگنده F-۵ و در ۲۷ سالگی با درجه سرگردی جزو افسران ارشد نیروی هوایی ارتش ایران شد. سرلشکر خلبان «عباس بابایی» و سرلشکر خلبان «مصطفی اردستانی» از شاگردان تحت آموزش وی بودند.


اقبالی در سال ۱۳۵۴ ازدواج کرده و صاحب یک پسر شد که در حال حاضر از پزشکان سرشناس کشور است.
وی در طی دوران فعالیتش مسئولیتهایی در پایگاههای بوشهر، دزفول، تبریز و ستاد نیروی هوایی تهران داشت و همچنین سرپرست پستهای راهبردی معلم خلبانی، رئیس شعبه اطلاعات و عملیات فرماندهی گردان ۲۳ شکاری و در معاونت طرح و برنامه نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران افسر ناظر اجرای طرحهای عملیاتی بود. با پروازها و عملیاتهایی که اقبالی در آنها حصور داشت، تیم وی اکثر تلمبهخانهها و نیروگاههای برق عراق را از کار انداخته و طرحهای عملیاتی وی باعث شده بود صادرات ۳۵۰ میلیون تنی نفت عراق به صفر برسد.

اقبالی در ۱ آبان ۱۳۵۹ در یک مأموریت برونمرزی به عنوان سرگروه با هدف بمباران یکی از سایتهای رادار شهر موصل اعزام شد. دو فروند هواپیمای اف-۵ پس از رسیدن به منطقه و عدم مشاهده هدف نخست برای بمباران پادگان العقره در حوالی پایگاه هوایی کرکوک به عنوان هدف دوم، تغییر مسیر دادند. پس از بمباران این پادگان، در راه بازگشت هواپیمای وی مورد اصابت موشک قرار گرفت و در ۳۰ کیلومتری شرق موصل پس از ایجکت، سقوط کرد. پس از سقوط هواپیما و دستگیریش، به دستور مؤکد صدام حسین مبنی بر برخورد شدید با خلبانان و فرماندهانی که لیست شان در فهرست سیاه ارتش عراق بود به دلیل ضربات مرگباری که این خلبان به نیروهای عراقی وارد آورده بود توسط یگانهای بعثی در محل استقرار نیروها، با طناب به دو جیپ بسته شده و بدنش را به دو نیم کرده آنگاه نیمی را در گورستان محافظیه شهر نینوا و نیمه دیگر آن را در قبرستان زبیر شهر موصل به خاک سپردند.
این جنایت به حدی وحشیانه بود که رژیم بعثی در تلاشی بیشرمانه برای سرپوش گذاشتن بر آن، تا سالها از اعلام سرنوشت این شهید خودداری میکرد و طی ۲۲ سال هیچگونه اطلاعی از سرنوشت وی ارائه نمیکرد، تا این که در خرداد سال ۱۳۷۰، بر اساس گزارشهای موجود عملیاتی و اطلاعاتی و نامه ارسالی کمیته بینالمللی صلیب سرخ جهانی مبنی بر شهادت ایشان و اظهارات دیگر اسرای آزادشده و خلبانان اسیر عراقی، شهادت خلبان سید علی اقبالی دوگاهه محرز شد.
پس از ۲۲ سال و با پیگیری کمیته جستجوی اسرا و مفقودین و کمیته بینالمللی صلیب سرخ، در پنجم مرداد سال ۸۱ بازمانده پیکر سید علی اقبالی دوگاهه به ایران بازگشت و در قطعه شهدای جنگ تحمیلی در بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

به یاد رشادتها و دلاوریهای آن شهید بزرگوار امیر سرلشکر خلبان «سید علی اقبالی دوگاهه» و به همت شهرداری و شورای اسلامی شهرستان رودبار، و با مساعدتها و پیگیریهای همه جانبه ریاست مرکز پژوهشهای نظری و مطالعات راهبردی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران امیر سرتیپ خلبان «حسین چیت فروش»، در بهمن ماه سال ۱۳۸۸ بنای یادبود آن شهید والامقام شامل مجسمه شهید و ماکت هواپیمای F-۵ تایگر در شهرستان رودبار و در ساحل سفیدرود طی مراسم باشکوهی با حضور جمعی از مقامات لشکری و کشوری و مردم قدرشناس رودبار و مناطق اطراف رونمایی شد.
پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون