پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۴ - 2025 December 18
شعارسال: وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه هرگز نباید در مدرسه در پوشش یک سری از فعالیتها زمینه را برای یکسری ناهنجاریهای تربیتی مهیا کنیم گفت: سوال من این است که آیا مدرسه جای رقص یا موسیقیهای مبتذل است؟ کدام خانوادهای به این مسایل راضی است؟. اجازه نمیدهیم دشمنان و معاندین انقلاب در پوشش این فعالیتها سوء استفاده و فضای مدرسه را آلوده کنند.

علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش در حاشیه نشست صمیمی با منتخبان معاونان مدارس سراسر کشور با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به حواشی اخیر درباره موسیقی در مدارس اظهار کرد: برداشتهای تقطیعشدهای که برخی مغرضانه انجام میدهند با توجه به متن اصلی و واقعی آن، کاملاً روشن میشود که از افراد میخواهم به این موضوع توجه کنند. تاکید ما در مورد فعالیتهای تربیتی و همچنین فضای مدرسه است که دارای جایگاهی خاص و مقدس است.
وی افزود: هرگز نباید در مدرسه در پوشش یک سری از فعالیتها زمینه را برای یکسری ناهنجاریهای تربیتی مهیا کنیم. سوال من این است که آیا مدرسه جای رقص یا موسیقیهای مبتذل است؟ کدام خانوادهای به این مسایل راضی است و چه کسی این اجازه را میدهد؟.
کاظمی با بیان اینکه در مدرسه بدنیال رشد و شکوفایی استعدادهای فرهنگی و هنری دانشآموزان هستیم ادامه داد: هنرهای آوایی از مهمترین هنرهایی است که ما حتی جشنوارههای بزرگ و مسابقه و سرود در این زمینه داریم و در بین جامعه معلمین نیز برای اولین بار اینها را باب کردهایم.
وی با تاکید بر اینکه مدرسه جای فرهنگ و هنر و تمدن اصیل ایرانی است گفت: اجازه نمیدهیم دشمنان و معاندین انقلاب در پوشش این فعالیتها سوء استفاده و فضای مدرسه را آلوده کنند.
توضیحات تکمیلی برای بهره برداری بیشتر از خبر:
واکنش اخیر وزیر آموزشوپرورش به پخش موسیقی در مدرسه سببساز تعجب گروهی از کارشناسان شده، اظهار نظری که انگار قصد دارد پخش موسیقی و آهنگ را در مدارس زیر سوال ببرد و با نفی آن به قداست مدرسه اضافه کند (اظهارات علیرضا کاظمی درباره پخش موسیقی در صبحگاه مدارس که گفته بود، ما در مدرسه، چیزی به نام آهنگ نداریم و من نمیفهمم منظورتان چیست، مدرسه جای تربیت، آموزش و فعالیتهای گروهی است. حال اگر از میان ۱۲۳ هزار مدرسه، دو مدرسه پیدا شوند که برخلاف شئونات فرهنگی و هنجارهای جامعه ما کارهایی انجام دهند که جای آن در فضای مدرسه نیست، این موارد به هیچوجه مورد تأیید ما نیست، کجا ما چنین مسائلی داریم؟ هر جایی، شئونات خاص خود را دارد و مدرسه فضای مقدسی است که در آن تربیت شکل میگیرد. قطعاً جای این کارها در مدرسه نیست و ما هم آن را تأیید نمیکنیم).
اظهارات وزیر آموزشوپرورش درباره نفی موسیقی در مدارس، با واکنش انتقادی کارشناسان مواجه شده که آن را نشانه شکاف عمیق با نیازهای روحی، اجتماعی و نسلی دانشآموزان میدانند.
محمدرضا نیکنژاد، معلم و کارشناس آموزش در واکنش به اظهارات وزیر آموزش و پرورش با اشاره به سوابق مدارس میگوید: در گذشته مدیر مدرسه عامل اجرای ساختاری بود که نوعی محدودیت ایجاد میکرد تا برنامههای ایدئولوژیک اجرا شوند، اما امروز مدیر، معاون و معلم از جنس خود مردماند، معلم از دل جامعه آمده و خواست عمومی این است که فضای مدارس شاداب باشد. در بسیاری از مدارس این فضاهای شاد در حال شکلگیری است، با این وجود یکی از دلایل چنین واکنشی از طرف وزیر میتواند برای دخالت نهادهای غیرمسئول در آموزش و پرورش باشد، گاهی رسانههایی وابسته به جناح مخالف دولت یا نهادهای مذهبی که میبینند در مدرسهای موسیقی پخش میشود به وزیر فشار میآورند، او هم ناچار میشود واکنش نشان دهد، اما یادمان نرود وظیفه وزیر، دفاع از این مسئله است، او باید توضیح بدهد که این نسل و این بچهها به شادی نیاز دارند و موسیقی یکی از ابزارهای شادی است، جای موسیقی در مدرسه است.
پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون