پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۰۴۶
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۷
معاون فني و درآمد سازمان تأمين اجتماعي قوانين، مقررات و همچنين شرايط بيمه زنان خانه‌دار را اعلام کرد.

شعار سال: محمدحسن زدا، معاون فني و درآمد سازمان تأمين اجتماعي، در پاسخ به نامه فاطمه آليا، نماينده مجلس، در خصوص پوشش بيمه‌اي زنان خانه‌دار، توضيحاتي ارائه کرد.

1- هيأت وزيران در جلسه مورخ ۱۳۶۶.۷.۲۹ بنا به پيشنهاد شماره ۸۷۳۲ مورخ ۱۳۶۵.۱۲.۲۴ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي وقت آيين‌نامه اجرايي قانون اصلاح بند (ب) و تبصره ۳ ماده ۴ قانون تأمين اجتماعي مصوب ۶۵.۶.۳۰ مجلس شوراي اسلامي مشتمل بر ۱۰ ماده و ۷ تبصره را تصويب کرد. بر اين اساس سازمان تأمين اجتماعي مکلف است با استفاده از مقررات عام قانون تأمين اجتماعي صاحبان حرف و مشاغل آزاد را به صورت اختياري در برابر تمام يا قسمتي از مزاياي قانون تأمين اجتماعي بيمه کند.

۲ - بر اساس مصوبه مورخ ۷۸.۱.۲۲ هيأت مديره وقت سازمان و به منظور حفظ مصالح تمامي بيمه‌ شدگان تحت پوشش و همچنين لزوم صيانت از حقوق حقه آنان و ارائه مطلوب‌تر تعهدات قانوني و در نتيجه ايجاد تعادل نسبي بين منابع و مصارف مبتني بر اصول محاسبات بيمه‌اي که لازمه ادامه حيات سيستم‌هاي بيمه‌هاي اجتماعي است، جهت پذيرش درخواست متقاضيان شرط سني وضع شده است.

۳ - بر اساس راي هيأت عمومي ديوان عدالت اداري به شماره دادنامه ۴۱۰-۴۱۱ مورخ ۸۱.۱۱.۱۳، تعيين شرايط مربوط به عقد بيمه بين سازمان تأمين اجتماعي و صاحبان حرف و مشاغل آزاد از جمله در زمينه شرايط سني داوطلبان بيمه اختياري و تعيين ميزان حق سرانه در باب بيمه‌ شدگان مذکور و ضرورت استفاده بيمه‌شدگان از خدمات درماني مراکز درماني ملکي و متعلقه و يا مراکز آموزشي درماني تحت پوشش دانشگاه‌هاي علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني و نيروهاي مسلح از وظايف و اختيارات قانوني سازمان تأمين اجتماعي قلمداد شده است.

۴ - برابر ماده يک آيين‌نامه اجرايي قانون بيمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد مصوب ۱۳۶۶.۷.۲۹ هيأت وزيران، مشمولين صاحبان حرف و مشاغل آزاد در آيين‌نامه مذکور به افرادي اطلاق شده که براي انجام حرفه و شغل موردنظر با داشتن کارگر (کارفرما) يا خود به تنهايي (خويش‌فرما) به استناد مجوز اشتغال صادره از سوي مراجع ذي صلاح يا به تشخيص هيات مديره سازمان تأمين اجتماعي به کار اشتغال داشته و مشمول مقررات حمايتي خاص نباشند.

۵ - تمامي زنان خانه‌داري که تمايل به پرداخت حق بيمه بر اساس مقررات بيمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد را دارند و فاقد رابطه استخدامي و مزدبگيري با مؤسسات و کارگاه‌هاي مشمول قانون تأمين اجتماعي مي‌باشند، مي‌توانند در صورت احراز شرايط مقرر و با مراجعه به نزديک‌ترين شعبه محل سکونت و يا اشتغال خويش و با اعلام شغل خود به صورت خود اظهاري مبادرت به ارائه تقاضا، انعقاد قرارداد بيمه و پرداخت حق بيمه نمايند و به تبع آن حسب مورد مطابق ضوابط از تعهدات قانوني مربوطه شامل بازنشستگي، از کارافتادگي، فوت و خدمات درماني سازماني برخوردار شوند. حداکثر شرط سني جهت پذيرش درخواست براي زنان ۴۵ سال تمام بوده و چنانچه سن متقاضي از سن مذکور بيشتر باشد، مي‌بايست معادل دو برابر آن سابقه پرداخت حق بيمه نزد سازمان تأمين اجتماعي داشته باشند.

۶ - افرادي که به عللي غير از علل مندرج در قانون تأمين اجتماعي مصوب ارديبهشت ۱۳۳۹ و قانون تأمين اجتماعي مصوب تير ماه ۱۳۵۴ از رديف بيمه‌شدگان خارج شده يا بشوند، در صورتي که طبق قوانين فوق‌الذکر مشمول بيمه بازنشستگي باشند، با دارا بودن حداقل ۳۰ روز سابقه پرداخت حق بيمه مي‌توانند با توجه به مقررات اين آيين‌نامه بيمه خود را به صورت اختياري ارائه دهند. حداکثر سن پذيرش درخواست اين قبيل از متقاضيان ۵۰ سال تمام بوده و چنانچه سن متقاضي بيش از سن مذکور باشد، معادل آن سابقه پرداخت حق بيمه نزد سازمان تأمين اجتماعي لازم است.

۷ - در اجراي بند (ب) ماده (۱۱) آيين‌نامه اجرايي ماده (۷) قانون هدفمندسازي يارانه‌ها و در راستاي تعميم و گسترش پوشش بيمه‌اي به گروه‌هاي خاص جامعه شامل مددجويان و زنان سرپرست خانوار شهري تحت پوشش کميته امداد امام خميني (ره) و سازمان بهزيستي کشور، با توجه به اينکه پرداخت بخشي از حق بيمه اين‌گونه افراد از محل منابع حاصله از هدفمندسازي يارانه‌ها توسط سازمان هدفمندسازي يارانه‌ها تأمين مي‌شود، در صورت معرفي از سوي مراجع ياد شده مي‌توانند در قالب مقررات بيمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد خود را بيمه نمايند. ضمنا با توجه به توافق به عمل آمده في‌مابين وزارت سابق رفاه و تأمين اجتماعي، سازمان هدفمندسازي يارانه‌ها و سازمان تأمين اجتماعي و با عنايت به تخصيص بهينه منابع مقرر گرديده است اولويت بيمه براي افرادي باشد که از اقشار ضعيف جامعه و تحت پوشش نهادهاي حمايتي (شامل زنان سرپرست خانوار و مددجويان) قرار داشته باشند.

به منظور مساعدت با مشمولين مذکور، شرط سني براي پذيرش درخواست متقاضيان زن و مرد ۵۰ سال تمام بوده و چنانچه سن متقاضي بيش از سن مذکور باشد، بايد معادل آن داراي سابقه پرداخت حق بيمه نزد سازمان تأمين اجتماعي باشند.

۸ - متقاضياني که داراي ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بيمه نزد سازمان تأمين اجتماعي هستند، از احراز شرط سني معاف خواهند بود.

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از وب سایت خبرگزاری موج، تاریخ انتشار: 2 آذر 1394، کد مطلب: -:www. mojnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین