پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۳۰۹۴
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۰
حدود ۵ ماه پیش بود که وعده اشتغالزایی ۱۰ هزار نفری در فراهان گوش فلک را کر کرد اما در عمل اینگونه اظهارات، وعده و وعیدهایی بیش نبوده است.

شعار سال: از اواخر خردادماه امسال در همایش «فراهان در محور توسعه» با نوید فرماندار فراهان برای اشتغالزایی ده هزار نفری در فراهان، بوق و کرنای احداث شهرک صنعتی آلومینیوم همه جا پیچید.

جلسات و کارگروه های مختلفی برای تسهیل شرایط سرمایه گذاری در فراهان شکل گرفت و بهمن اخوان، نماینده اسبق فراهان به عنوان نماینده سرمایه گذار، پیگیر اجرای این طرح در شهرستان بود


.

بنا بر گفته های وی در اولین کارگروه سرمایه گذاری طرح در فرمانداری فراهان، این شهرک صنعتی آلومینیوم متشکل از ۱۰ کارخانه تولید کننده محصولات پائین دستی آلومینیوم است، تولید این کارخانجات زنجیر وار به هم متصل است و آلودگی کارخانه آلومینیوم اراک را ندارد.

این کارخانه باید در کنار اتوبان احداث شود و برای احداث کارخانه، سرمایه گذار نیازمند ۲۵۰ هکتار زمین با ۳۵ لیتر آب است، زمین های روستای عزیزآباد، بورقان و آهنگران بهترین موقعیت برای احداث کارخانه است.

سرمایه لازم برای احداث شهرک صنعتی ۱۲۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است و سرمایه گذار سرمایه لازم را برای احداث شهرک صنعتی دارد و نیازی به تسهیلات ندارد و زمین رایگان و مجانی هم از کسی نمی خواهد.

به گفته وی، با احداث گروه صنعتی کبیر در فراهان سالانه ۱۰ میلیارد تومان از عوارض این کارخانجات صرف آبادانی و عمران فراهان می شود، اگر شرایط برای سرمایه گذاری شهرک صنعتی آلومینیوم هم در فراهان مهیا شود، این کارخانجات ۲۰ برابر مجموعه ی کبیری پرداخت سالانه عوارض برای شهرستان دارد و تجمیع این عوارض کمک بزرگی در آبادانی و توسعه فراهان است.

نماینده سرمایه گذار ادعا کرد، این طرح حاصل ساعتها مطالعه و بررسی دهها کارشناس اقتصادی و بازرگانی است، اجرای این طرحها ارتباطی به شرایط تحریم اقتصادی ندارد و مواد اولیه و ماشین آلات این کارخانجات تولید داخل کشور است.

وی بیان کرد: سرمایه گذار این پروژه برای رقابت در بازارهای جهان قصد دارد قسمتی از سهام شرکت آلومینیوم استان مرکزی را خریداری کند.

برای اجرای این پروژه در فراهان و تسهیل شرایط سرمایه گذاری طرح، جلسات مختلفی در شهرستان تشکیل شده است و تیمی زیر نظر کارگروه اشتغال شهرستان برای فراهم کردن شرایط سرمایه گذاری این طرح در شهرستان پیگیر موضوع هستند.

بعد از این جلسه کمیته تسهیل سرمایه گذاری در فرمانداری فراهان متشکل از شهردار، رئیس شورای بخش مرکزی، شورای شهر فرمهین و ... تشکیل شد و امام جمعه سابق فرمهین و نماینده تفرش، آشتیان و فراهان هم برای مشارکت در تسهیل سرمایه گذاری این طرح به یاری این کمیته شتافتند.

برای واگذاری زمین به سرمایه گذار این طرح، جلسات متعددی با کشاورزان فراهان برگزار شد، در گام اول کمیته تسهیل سرمایه گذاری، با کشاورزان روستای بورقان مذاکره کردند و برای رسیدن به توافق با این کشاورزان حتی در جلسه ای فرماندار در فرمانداری فراهان از کشاورز ناراضی بورقانی هم دلجویی کرد اما این توافق به صبح نکشید و کشاورزان پشیمان شدند.





کمیته تسهیل سرمایه گذاری، گزینه دوم را برای سرمایه گذاری، روستای آهنگران فراهان از توابع فراهان انتخاب کرد، در روز عید فطر با حضور نماینده فراهان ومسئولان شهرستان، جلسه ای با کشاورزان این روستا برگزار شد، این جلسه از ساعات اولیه صبح تا ظهر طول کشید و بعد از مدتی چانه زنی کشاورزان این دیار برای واگذاری زمین کشاورزی به سرمایه گذار راضی شدند.

این قصه همچنان ادامه داشت، کمیته سرمایه گذاری با یک روستا به توافق می رسید و فردا ساز مخالف برای واگذاری زمین شروع می شد و روز از نو و روزی از نو...

این کمیته با اهالی روستاهای دیگری هم جلسه گذاشت تا در صورتی که سرمایه گذار، گزینه اول را برای سرمایه گذاری قبول نکرد، گزینه های دیگر را اعلام کنند.

این تلاش و تکاپوی مسئولان و وعده ی اشتغال در فراهان ادامه داشت، از هر تریبونی وعده اشتغال ۱۰ هزار نفری در فراهان به گوش می رسید، همه باور کرده بودند و آرزوی اشتغال و پایان بیکاری را در خیال خود می پروراندند.

حتی رسانه های محلی و استانی نوید سرمایه گذاری در فراهان را منتشر کردند، در این میان زمزمه هایی از جریان های سیاسی در فضای مجازی به موضوع آلودگی شهرک آلومینیوم و میزان نیاز منابع آبی این طرح دامن زدند و ایجاد کارخانجات این شهرک را به ضرر شهرستان قلمداد کردند اما از سویی فرماندار و نماینده سرمایه گذار از رعایت الزمات زیست محیطی در این پروژه خبر دادند.

اما به ناگاه همه ی بوق و کرنای این وعده ی اشتغال ۱۰ هزار نفری در فراهان خاموش شد و هیچ مسئولی عدم اجرای این طرح سرمایه گذاری در فراهان را بیان نکرد.

محمد مهدی فیض کرمیان، امام جمعه فراهان در جلسه پرسش و پاسخ شورای شهر در مسجد جامع فرمهین در انتقاد از اجرایی نشدن این طرح گفت: در ابتدای حضور ما در این شهرستان، از ایجاد شهرک صنعتی آلومینیوم با اشتغالزایی ۱۰ هزار نفری خبر دادند، پس چه شد این وعده اشتغالزایی؟!

بر اساس شنیده ها سرمایه گذار برادر طهماسب مظاهری، وزیر اقتصاد سابق بود که اعلام کرده بود اگر ۵۰ درصد سهام آلومینیوم اراک را به من بدهند، این سرمایه گذاری را در استان مرکزی انجام می دهم که وزیر صنعت هم با این موضوع مخالفت کرده بود و بر این اساس سرمایه گذاری در فراهان عملی نشد و به وعده و وعیدهایی از جنس برجام پیوست که آفتابش طلوع نکرده، غروب کرد و مردم فراهان را هم گرم نکرد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی دانا، تاریخ 14 دی 95، کد مطلب: 970068: www.dana.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین