پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۴۵۳۶
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۵
بدون شک علت اکثر مشکلات ترافیکی ضعف فرهنگی رانندگی است اما عواملی مانند محدودیت فضای خیابان ها به خصوص در هسته مرکزی یزد، کمبود پارکینگ مناسب و نبود تناسب میان تعداد خودروها با ظرفیت برخی از خیابان ها باعث تحمیل جرائم ناخواسته به شهروندان می شود.
شعار سال: پرهیز از سرو صدای ناشی از بوق زدن‌های غیرضروری، اجتناب از پارک دوبله و ایجاد راه‌بندان، لزوم جبران خسارت‌های مادی و معنوی در تصادفات، پرهیز از بد زبانی، خویشتن داری و صبوری در رانندگی و در یک کلام رعایت مقررات از الزامات رانندگی است که علاوه بر پشتوانه قانونی، عرف جامعه نیز این گونه موارد را حمایت می کند.

**ضعف فرهنگ رانندگی

یکی از مشکلات فرهنگ رانندگی در کشور و استان یزد همانا ضعف فرهنگ این حوزه است به گونه ای که برخی از رانندگان بی ملاحظه، بدون توجه به قانون یا تفسیر به رای خویش باعث بروز پیامدهای ناگوار می شوند.

فرهنگ رانندگی در استان یزد بویژه در برای موتورسواران باید تقویت شود و با آموزش و فرهنگ سازی مناسب حوادث این بخش که در تصادفات درون شهری و حتی برون شهری سهم قابل توجهی را به خود اختصاص داده، کاهش یابد.

اعمال قانون برای آن دسته از رانندگان و موتورسوارانی که بدون رعایت قوانین و مقررات، بی محابا در خیابان ها و بعضا در پیاده روها می تازند و تابع هیچ قانونی نیستند، باید بدون هر گونه اغماض انجام شود تا شهری امن و به دور از حوادث ناگوار داشته باشیم.

** چینش مبلمان شهری و خیابان های باریک از عوامل بروز حوادث رانندگی

خیابان های مرکزی شهر یزد عمدتا کم عرض و در عین حال شلوغ است که همین مسئله عامل بسیاری از حوادث رانندگی در این مکان هاست.

خیابان های کاشانی، فرخی، قیام، دهم فروردین، بلوارهای طالقانی و امامزاده جعفر و میادین مهدیه، معلم و آزادی و بخشی از خیابان امام از جمله مکان هایی است که هدایت ترافیکی آن با توجه به میزان تردد وسایط نقلیه نیاز به بازنگری دارد.

این خیابان ها در ساعاتی از شبانه روز، بویژه هنگام صبح، ظهر و غروب از ترافیک سنگینی برخوردار است و این شرایط از عوامل اصلی بروز حوادث رانندگی است که کمبود پارکینگ های بزرگ و مجهز و توقف خودروها در دو طرف این خیابان ها نیز مزید بر علت شده و گره ترافیک را در خیابان های مرکز شهر یزد کورتر و پرحادثه تر می کند.

** جریمه های سنگین رانندگی

هدف از اعمال جریمه های سنگین رانندگی استفاده از این ابزار به عنوان یک عامل بازدارنده است، اما گاهی شرایط خیابان ها به گونه است که رانندگان قانونمند نیز مجبور به برخی تخلفات مانند توقف در مکان ممنوع به دلیل نبود پارکینگ و یا پارک دوبله به دلیل تراکم خودرو در حاشیه خیابان ها می شوند، که در چنین شرایطی اعمال جریمه باعث نارضایتی اینگونه رانندگان می شود.

در حوزه جرائم ترافیکی یکی از مواردی که باعث ناخرسندی شهروندان شده است، اعلام نشدن برخی تخلفات اعمال قانون شده توسط دوربین های ثبت تخلفات است، در حالی که مسوولان راهنمایی و رانندگی از ارسال جرائم تخلفات پس از ثبت از طریق پیامک و به صورت مکتوب برای مالک خودرو خبر می دهند، اما برخی شهروندان از دریافت نکرد پیامک و نرسیدن نامه تخلفات ابراز نارضایتی می کنند و به عقیده آنها اگر این پیامک ها و نامه ها به موقع بعنوان هشدار در اختیار رانندگان قرار می گرفت، قطعا تخلف کمتری انجام می شد.

از مصائب دیگر رانندگی در یزد این است که در تصادفی جزئی سطح شهر که رانندگان حاضر به کوتاه آمدن و کنار زدن خودروهای خود نیستند، زمان زیادی طول می کشد تا ماموران راهنمایی و رانندگی در صحنه حضور پیدا کنند و گاهی یک تصادف کوچک باعث ایجاد ترافیک سنگین خودروها می شود.

** راهکار:

یکی از راهکاری رفع مشکلات ترافیکی یزد برای جلوگیری از تخلفات اجباری ساماندهی مبلمان شهری خیابان های مرکزی است که البته هزینه بر است و از این رو باید به فکر راهکارهای دیگر بود.

راهنمایی و رانندگی می تواند تعدادی از خیابان های هسته مرکزی مانند فرخی و امام (حدفاصل میدان شهید بهشتی تا میدان شهدا) را یک طرفه کند.

ضمن اینکه اگر بطور همزمان از پارک خودروها در دو طرف این خیابان ها جلوگیری و تنها اجازه پارک در یک طرف داده شود، قطعا به کاهش ترافیک در شهر کمک می شود.

افزایش تعداد پارکینگ ها در هسته مرکزی شهر یزد دیگر راهکار جلوگیری از تخلفات ناخواسته رانندگی است و در کنار تمامی این عوامل اتقاء فرهنگ رانندگی با تعامل راهنمایی و رانندگی و رانندگان به کاهش بار ترافیکی و مشکلات ناشی از آن کمک می کند.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 28 آذر 1395، کد مطلب: 82350717، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین