پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۷۴۴۰
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۲
راه آهن یاسوج به اقلید از مهمترین پروژه های ملی استان کهگیلویه و بویراحمد به شمار می رود که بعد از 6 سال از کلنگ زنی پیشرفت قابل توجهی ندارد و هر روز خبرهای ضد و نقیضی از نبود اعتبار و تعطیلی این پروژه به گوش می رسد.
شعارسال: سال 84 در اولین سفر استانی هیئت دولت نهم به استان کهگیلویه و بویراحمد پروژه خط آهن یاسوج- اقلید در دستور کار قرار گرفت تا به عنوان یکی از شاه راه های مهم توسعه با خارج کردن استان از بن بست ارتباطی، محرومیت را از سر و روی شهرهای استان پاک کند.

بالاخره در سفر سوم دولت، پروژه اتصال یاسوج به شبکه ریلی کشور تصویب شد و این خبر روزنه امیدی در دل مردم و مسئولان این استان نشاند؛ اما چندی بعد به دلیل اعلام خبرهایی مبنی بر مقرون به صرفه نبودن این پروژه و عدم مطالعات کارشناسی برای جانمایی مناسب متوقف شد، تا اینکه بالاخره پس از کش و قوس های فراوان زمان کلنگ زنی و آغاز عملیات اجرایی این خط آهن اعلام شد.

با وجود اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد سالهاست به عنوان کریدور جنوب به مرکز و شرق به غرب کشور شناخته شده اما این استان فاقد شبکه آزاد راه و راه آهن است، به همین علت احداث راه آهن یاسوج به اقلید به عنوان یکی از مطالبات اصلی مردم در سفر دولت نهم مطرح شد، چند ماه پس از تصویب پروژه احداث خط آهن مذکور، کارشناسان وزارت راه وشهرسازی پای کار آمدند تا امکان سنجی و مکان یابی این پروژه را بررسی کنند، در پی انجام تحقیقات، مطالعات اتصال این استان به خط آهن منفی اعلام شد اما مسئولان وقت قانع نشدند و پیگیری ها ادامه یافت تا اینکه بالاخره در سفر سوم دولت ،با اجرای این پروژه از نظر توجیه فنی و اقتصادی موافقت شد و بالاخره در دولت دهم مسیر ” یاسوج- اقلید” را انتخاب کردند.

اواخر سال 90 ردیف بودجه برای این پروژه هم مشخص شد و وعده هایی برای گذر قطار از شهرهای محروم استان و ایجاد فرصت های شغلی پایدار و توسعه صنعت توریسم و ... اعلام شد اما چندی بعد وعده ها جای خود را به بهانه هایی چون نداشتن توجیه اقتصادی و کمبود اعتبار داد و زمزمه هایی از لغو اجرای پروژه به گوش رسید.

برخی کارشناسان معتقد بودند زمانی این خط آهن می تواند توجیه اقتصادی داشته باشد که به یاسوج ختم نشود چرا که یاسوج نه پایانه مسافر است و نه کالا از این رو اگر این خط ریلی به بنادر جنوبی و استان خوزستان وصل شود، توجیه اقتصادی دارد!

در این میان برخی مسئولان هم در جلسات گاه به گاه خود خبرهای ضد و نقیضی از منتفی شدن پروژه خط آهن یاسوج اقلید و یا تداوم آن اعلام می کردند که بیش از پیش نگرانی را در دل اهالی استان می نشاند.

بالاخره نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس نهم شورای اسلامی با بیان اینکه منتفی شدن پروژه راه آهن یاسوج- اقلید صحت ندارد و به طور حتم در دولت روحانی کلنگ زنی می‌شود، به شایعات نگران کننده پایان داد. غلام محمد زارعی با بیان اینکه تاکنون رایزنی های مختلفی با مجموعه وزارت راه و شهرسازی انجام شده ابراز امیدواری کرد که نهایتا تا اواسط سال 94 مردم استان شاهد آغاز عملیات اجرایی باشند. پس از آن پژمان نیک اقبال معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد هم با بیان اینکه مجمع نمایندگان و مدیران ارشد استان به جد دنبال جذب اعتبارات از جاهای مختلف برای اجرای طرح راه آهن یاسوج- اقلید هستند اعلام کرد: این پروژه متوقف نمی شود و البته در صورت اجرای این طرح به مسیر اهواز به مشهد توجیه اقتصادی و زمانی وجود دارد.

* راه آهن یاسوج به اقلید سال 96 اعتبار کمتری برای آن در نظر گرفته شده است

پژمان نیک اقبالی در کارگاه آموزشی تسریع ابزارهای تامین مالی و تسویه حساب بدهی های با تاکید بر اسناد خزانه اسلامی با بیان اینکه در ابتدای دولت یازدهم بیش از یک هزارو 800 پروژه نیمه تمام در استان وجود داشت، اظهار کرد: تاکنون یک هزار و 100 پروژه آن در این دولت به اتمام رسیده است.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیش از 1000 پروژه نیمه تمام دولت گذشته،به اتمام رسیده است.

معاون عمرانی استاندار با بیان اینکه سیاست دولت بر این است که بخش خصوصی پروژه های نیمه تمام را به اتمام برساند، تاکید کرد: پروژه های مهم استانی مثل راه آهن و سد تنگ سرخ در قانون بودجه سال آینده اعتبار کمتری برای آنها دیده شده و سیاست دولت بر این است که بخش خصوصی وارد شود.

همچنین غلام محمد زارعی نماینده مردم بویراحمد و دنا با بیان اینکه پیمانکار اول از 25 کیلومتر راه آهن یاسوج به اقلید، 22 کیلومتر آن را به بهره برداری رسانده است، گفت: خوشبختانه عملیات زیرسازی و ابنیه آن به اتمام رسیده و سه کیلومتر دیگه آن در حال اجرا سات.

زارعی افزود: به دنبال این هستیم قطعه دوم را به پیمان ببریم تا بتوانیم قطعات این خط را اجرا کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که اقلید عنوان کرده که اگر چند کیلومتر خط راه آهن یاسوج به اقلید از محدوده این شهر به اتمام نرسد آن را به راه اهن اقلید فارس وصل می کنیم؟گفت: کاری به اقلید ندارد، 25 کیلومتر از خود شهر اقلید عبور کرده و به سمت جلوتر آمده است و ما بر اساس مطالعاتی که داشتیم انشعاب راهن را اقلید گرفتیم داریم و هیچ ارتباطی به اقلید و دیگری ندارد.

نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دنبال راه کارهای دیگری هستیم که به روش های فاینانس بتوانیم کل راه آهن را به اجرا در بیاوریم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار این پایگاه خبری مبنی بر اینکه معاون استاندار گفته است که در سال 96 این پروژه اعتبار کمتری دریافت می کند و بادی به بخش خصوصی واگذار شود؟ البته من یک سوال از خود آقای نیک اقبال و مسئولین استان می پرسم چرا اینقدر در برابر وضعیت بودجه استان بی تفاوت هستند؟

زارعی ادامه داد: انشالله به روش های دیگری در کمیسیون تلفیق سقف بودجه را در رابطه با راه آهن افزایش می دهیم، منتها به روشهای دیگری درصدد هستیم که به صورت فاینانس برای اجرای پروژه اعتباری جذب کنیم.

همچنین محمد علی علیمردانی مدیرکل راه و شهرسازی با بیان اینکه این پروژه اعتبار خوبی دارد، گفت: خوشبختانه این پروژه در حال اجراست و مشکل خاصی ندارد.

علیمردانی با بیان اینکه 22 کیلومتر این پروژه در حال فعالیت است، ادامه داد: الحمدالله پروژه مشکل خاصی ندارد و به روال عادی خود در حال اجرا است.

استان کهگیلویه و بویراحمد به مرکزیت شهر یاسوج به عنوان پایتخت طبیعت ایران نام گرفته است که سالانه در تمامی فصول سال میزبان گردشگرانی از سراسر ایران و خارج از کشور است و به همین علت راه آهن به عنوان یکی از خطوط ارتباطی تاثیر بسیار زیادی در جابه جایی مسافر دارد اما با گذشت 38 سال از پیروزی انقلاب اسلامی این استان محروم از راه آهن است و مسئولان کشوری و استانی به کرات این موضوع را عنوان می کنند اما نوبت به بودجه و پیگیری که می رسد هیچ فردی جوابگو نیست و الان هم شاهد هستیم بعد از 6 سال هنوز این راه آهن به یاسوج نرسیده است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، تاریخ انتشار: 12 دی 1395، کدخبر: 995107، www.dana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین