پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۷۶۰۱
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۳
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان درباره زمینی کردن تاسیسات برق معابر بافت تاریخی گفت: زمینی کردن کابل‌‌های برق در شرایطی که معابر بافت تاریخی بسیار کم عرض است، با مشکلات و هزینه بسیاری همراه است.
شعارسال: بافت تاریخی یزد لحظه به لحظه به ثبت جهانی نزدیک تر و به یک جاذبه جهانی تبدیل می‌شود که گردشگران با حضور در آن، لحظه‌ای از زندگی در شهر تاریخی را تجربه کنند و برای ایجاد احساس مشترک با گردشگران لازم است ، سیما و ظاهری سنتی بافت تاریخی حفظ شود.

متاسفانه اجرای هوایی تاسیسات شهری از جمله برق، گاز و مخابرات، سیما و ظاهر شهری بافت تاریخی را زیر سوال برده است و با بافت سنتی آن همخوانی ندارد. تنها اقدامی که در برخی از محله‌های بافت تاریخی انجام شده، نصب تیرهای چوبی به جای تیرهای بتنی است اما باز هم باید توجه داشت که در زمان شکل گیری بافت تاریخی، از برق و شبکه آن خبری نبوده است.

بسیاری از گردشگرانی که از بافت تاریخی بازدید می‌کنند بر ضرورت جابجایی تاسیسات شهری به زیر زمین تاکید دارند اما هزینه‌های سنگین این جابه‌جایی، استقبال دستگاه‌های خدمات‌رسان را از زمینی کردن تاسیسات کمرنگ کرده است.

* ضرورت جابجایی تاسیسات برای حفظ اصالت بافت

مشاور شهرسازی شهردار یزد بر ضرورت جابجایی تاسیسات شهری به زیر زمین تاکید کرد و گفت: برای حفظ هویت بافت تاریخی یزد باید اجزا، تجهیزات و شبکه‌هایی که در گذشته وجود نداشته و با بافت همخوانی ندارد از چهره بافت حذف شود.

«مجید زرگرباشی» ادامه داد: قطعا پذیرش یک تیر چراغ برق بتنی در کنار یک دیوار کاهگلی برای گردشگرانی که برای دیدن بافت سنتی و قدیمی به بافت تاریخی یزد سفر می‌کنند، دشوار است و هیچ سنخیتی با بافت و ساختار آن ندارد.

وی افزود: با توجه به این‌که عرض گذرهای یزد بسیار کم است، حتی تاسیساتی که در داخل شهر در زیر زمین اجرا می‌شود به دلیل هزینه زیاد و یا دشواری در اجرای زیرزمینی آنها در زیر برخی معابر بافت تاریخی بر روی زمین اجرامی‌شود.

این کارشناس شهرسازی تصریح کرد: بیشترین ضربه به بافت تاریخی به دلیل نصب تاسیسات و اجرای شبکه در اثر اجرای شبکه مخابرات، گاز و برق وارد شده است در حالی که هر چه بتوانیم این تاسیسات را در ظاهر بافت کم کنیم در حفظ هویت بافت تاثیر بیشتری دارد.

زرگرباشی با تایید بالا بودن هزینه اجرای زمینی تاسیسات شهری در بافت تاریخی بیان کرد: قطعا هزینه اجرای زمینی تاسیسات به جای اجرای هوایی، به مراتب بیشتر است اما باید پذیرفت که این اقدام برای حفظ هویت بافت تاریخی، هزینه به شمار نمی‌رود.

وی تاکید کرد: این اقدام در کنار حفظ هویت و ظاهر بافت تاریخی و نزدیک کردن گردشگران به حس و حال زندگی در بافت تاریخی، در ارتقای ایمنی بافت تاریخی نیز تاثیر بسزایی دارد.

* مقدمات جابه‌جایی شبکه برق آماده شده است

مدیر ناحیه تاریخی شهرداری یزد درباره زمینی کردن شبکه تاسیسات شهری در بافت تاریخی اظهار کرد: مقدمات زمینی شدن تاسیسات شهری در مسیرهایی که در حال کف سازی است با هماهنگی با شرکت توزیع برق فراهم شده است.

«محمود کشفی‌پور» ادامه داد: البته در گذشته اقداماتی برای زمینی کردن تاسیسات شبکه برق در خیابان‌های اصلی بافت و برخی از گذرها انجام شده است اما در حال حاضر این اقدام در گذرهای داخل بافت در حال اجراست.

وی بابیان این‌که در حال حاضر شبکه برق 10‌درصدی از گذرهای داخل بافت تاریخی، زمینی شده است، گفت: با توجه به این‌که بافت تاریخی یزد در شرف پیوستن به آثار جهانی است باید برای حفظ ظاهر سنتی و تاریخی بافت تلاش بیشتری صورت گیرد.

این مسئول اضافه کرد: زمینی کردن شبکه تاسیسات در بافت تاریخی، کمک شایانی به حفظ هویت و اصالت این بافت و ارتقای سیما و منظر شهری آن است.

مدیر ناحیه تاریخی شهرداری یزد اظهار امیدواری کرد: با اجرای زمینی شبکه برق معابر بافت تاریخی یزد، زمینی کردن شبکه سایر تاسیسات شهری نیز با همکاری شرکت‌های خدمات رسان در بافت تاریخی دنبال شود.

* هزینه 5 تا 6 برابری اجرای زمینی تیرها

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان درباره زمینی کردن تاسیسات برق معابر بافت تاریخی گفت: زمینی کردن کابل‌‌های برق در شرایطی که معابر بافت تاریخی بسیار کم عرض است، با مشکلات و هزینه بسیاری همراه است.

«محمدرضا صحتی» افزود: با توجه به این‌که تاسیسات بسیاری از زیر بافت تاریخی عبور کرده است، قطعا رعایت حریم این تاسیسات برای اجرای تاسیسات برق ضروری است. اینجاست که عرض کم معابر، فضا را برای اجرای تاسیسات برق با رعایت حریم برای سایر تاسیسات دشوار می‌کند.

وی ادامه داد: هزینه زمینی کردن تاسیسات شهری 5 تا 6 برابر بیشتر از اجرای شبکه به صورت هوایی است و اداره کل میراث فرهنگی باید برای جابجایی آنها اقدام کند اما نه میراث فرهنگی و نه شرکت توزیع برق، اعتباری برای این اقدام ندارند با این‌که تا کنون در حد وسع نسبت به زمینی کردن شبکه اقدام شده است.

این مسئول خاطر نشان کرد: از سوی دیگر با توجه به حذف تیرهای برق با اجرای زمینی شبکه، ضروری است که از باکس‌های دیوارکوب برای نصب چراغ روشنایی استفاده شود که معمولا به دلیل کاهگلی بودن دیوارها، نصب آنها با دشواری‌های بسیاری همراه است.

* نصب 600 چراغ پربازده در بافت تاریخی

«محمدرضا صحتی» مدیر عامل شرکت توزیع برق استان از نصب 600 چراغ روشنایی در بافت تاریخی یزد خبر داد و گفت: برای تامین روشنایی معابر بافت تاریخی با توجه به اهمیت این بافت، استفاه از چراغ‌های پربازده ال.ای.دی در دستور کار شرکت توزیع برق قرار گرفته است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری یزدرسا، تاریخ انتشار: 7 شهریور 1395، کدخبر: 22695585، www.yazdrasa.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین