پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۰۵۱
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۵
رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: برنامه ششم توسعه مبتنی بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تدوین شده است.

شعار سال : محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور در بیست‌ودومین همایش ملی و هشتمین همایش بین‌المللی بیمه و توسعه با بیان اینکه اقتصاد ایران، برای ورود به فصل جدیدی از حضور در بازار جهانی آماده می‌‌شود، اظهار داشت: در روزهای گذشته گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در رابطه با موضوع هسته‌ای ایران گام دیگری در نزدیک شدن به توفیق عزتمند ملت ایران در برداشتن تحریم‌های ظالمانه اقتصادی، همزمان با حفظ و تثبیت حقوق هسته‌ای کشورمان بود.

وی بر لزوم آمادگی بنگاه‌های اقتصادی، به‌ویژه صنعت بیمه کشورمان در فضای پس از برجام و رفع تحریم‌ها تأکید کرد و گفت: نوآوری در ابزارهای بیمه‌ای، به روز بودن و استفاده از فناوری‌های پیشرفته، رعایت قواعد حضور در بازارهای جهانی، کارآمد و روزآمد کردن نیروی انسانی و تبدیل مدیریت‌های شبه انحصاری به رقابتی از جمله قواعد و عوامل حضور مؤثر در رقابت‌های اقتصادی جهانی و منطقه‌ای است.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با طرح این سؤال که تحریم‌های ظالمانه اقتصادی چه اهدافی را دنبال می‌کرد، افزود: هدف عمده تحریم‌های ظالمانه این بود که اقتصاد ایران از نقش‌آفرینی و رقابت در بازارهای جهانی محروم بماند و در حقیقت به دنبال توطئه تحمیل انزوا بر ملت ایران بود.

نهاوندیان تصریح کرد: ملت ایران عزتمندانه شرایط تحریم را پشت سرگذاشت و با گواهی نهادهای بین‌المللی معلوم شد که تحریم‌های ناروا بر پایه‌های محکمی استوار نبود و جامعه جهانی نیز اذعان می‌کند که باید تحریم‌های اقتصادی از سر راه حضور ایران در اقتصاد جهانی برداشته شود.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: امروز به واسطه اقدامات انجام شده، مجموعه فناوری هسته‌ای و چرخه غنی‌سازی با تأیید بین‌المللی و با لغو قطعنامه‌های شورای امنیت برای جمهوری اسلامی ایران تثبیت شده و این اتفاق بزرگی برای ملت ایران است.

نهاوندیان اضافه کرد: تحریم‌ها ریسک فعالیت‌های اقتصادی و هزینه مبادله کالا را افزایش داده و بنگاه‌های اقتصادی به دلیل تحریم‌ها ، به اجبار به بازارهای غیرشفاف و غیر تضمین شده روی می‌آوردند.

وی، بیمه را مدیریت کاهش و توزیع ریسک دانست و اظهار داشت: فعالان صنعت بیمه اولین کسانی هستند که باید خودشان را برای شرایط پس از تحریم آماده کنند و فعالان این عرصه باید پیش از همه از فضای جدید استقبال کرده و آمادگی خود را افزایش دهند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در ادامه با طرح این سؤال که اجرای برجام چه تأثیری بر صنعت بیمه خواهد داشت، گفت: از منظر کلان عمده‌ترین آثار برجام و رفع تحریم‌ها این است که ایران در بخش تجارت خدمات که متأسفانه در دهه‌های گذشته تراز آن همیشه منفی بوده است، فعالانه حضور یابد و در این راستا ضرورت دارد از تجربه‌های گذشته و سایر کشورها برای گسترش فعالیت‌هایش استفاده شود.

نهاوندیان بر علاج بیماری مزمن و کهنه شده دولت‌زدگی در اقتصاد ایران تأکید کرد و اتکا به منابع دولتی را در بلندمدت ضد توانمندی دانست و گفت: لازمه توانمندی در بخش اقتصادی، توانمند شدن بخش خصوصی است. زمانی می‌توان در رقابت‌های بین‌المللی اقتصادی موفق بود که سرمایه‌گذار تشویق و قانع شود که به سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقدام کند.

وی گفت: نمی‌توان در بازار داخلی هزینه‌های غیرمتعارف به صنعت بیمه تحمیل کرده و در مقابل، خواهان رقابت آنها با شرکت‌های خارجی بود.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه نباید استفاده یک شرکت دولتی از منابع غیراقتصادی و انحصاری شرایط را برای فعالیت رقبای بخش خصوصی تنگ کند، اظهار داشت: اصل اساسی در توانمندی این است که توانایی بنگاه‌های اقتصادی از جمله در صنعت بیمه در فضای صحیح رقابتی پیگیری شود و در چنین صورتی است که می‌توان شاهد رشد موزون و مطلوب بخش خصوصی بود.

نهاوندیان تصریح کرد: سیاست دولت تدبیر و امید در خصوص توانمندی بخش خصوصی، رقابتی کردن فضای کسب و کار، کاهش مقررات دست و پا گیر و تسهیل رویه‌هایی است که بخش خصوصی بتواند نرخ رشدی بیشتر از رقیب بخش دولتی خود داشته باشد.

وی گفت : باید با ایجاد تنوع در خدمات از جمله خدمات بیمه‌ای مشتریان جدیدی کسب کرد و حوزه‌های وسیعی از خدمات بیمه‌ای از جمله در بخش بیمه عمر و زندگی، بیمه سپرده و تسهیلات وجود دارد که می‌توان با نوآوری از آنها استفاده کرد.

نهاوندیان تأکید کرد: راه پیش روی ما در ایجاد اشتغال و هدایت، رشد همراه با اشتغال‌زایی، گسترش بخش خدمات است.

وی اضافه کرد: جامعه پر جمعیت ایران فقط با افزایش بهره‌وری در بخش صنعت و کشاورزی نمی‌تواند پاسخگوی نیاز بالا به اشتغال باشد و بخش زیادی از سهم اشتغال باید از طریق بخش خدمات مولد و با ارزش افزوده تأمین شود و در این راستا صنعت بیمه می‌تواند نقش قابل توجهی داشته باشد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با تأکید بر لزوم وجود دستگاه‌ها و نهادهای نظارتی قوی در کشور، تصریح کرد: هیچ رقابت اقتصادی پایدار نمی‌ماند مگر اینکه نظارت بسیار قوی از سوی نهادهای ناظر و سیاستگذار وجود داشته باشد.

نهاوندیان با اشاره به نقش بیمه مرکزی در هدایت شرکت‌های مختلف بیمه در کشور، اظهار داشت: بیمه مرکزی می‌تواند قواعد رقابت بین شرکت‌های مختلف بیمه‌ای را اعمال کرده و از آن حراست کند و با رعایت درجه تمرکز و انحصار، به رقابت منصفانه و تنوع در خدمات کمک کند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور، ارتباط بین صنعت بیمه با دیگر بخش‌های سیاستگذار از جمله سیاست خارجی را نیازمند تقویت و گسترش دانست و اظهار داشت: امیدوارم با رفع تحریم‌ها شاهد حضور بسیار پررنگ‌تر شرکت‌های بیمه‌ای کشورمان در بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی باشیم.

نهاوندیان در ادامه با اشاره به اینکه برنامه ششم توسعه مبتنی بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تدوین شده و در آن بر استفاده از فرصت‌های پیش رو در فضای پس از تحریم، تأکید شده است، گفت: باید از فرصت پس از برجام برای اصلاح زیرساخت‌های اقتصادی و جذب سرمایه‌های خارجی استفاده کرده و نگاه صادراتی و رشد درون‌گرا و برون‌نگر تقویت شود.

وی تأکید کرد: امروز فرصت جدیدی ایجاد شده که با همت و ابتکار مردان و زنان ایران اسلامی، این فرصت را باید به پیروزی بزرگ دیگری در عرصه جهانی تبدیل کرد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ نشرخبر : 14 آذر 1394 کد مطلب : 935128 www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین