پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۳۲۵
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۷
52 میدان هیدروکربنی و 18 بلوک اکتشافی، همه گزینه‌های روی میز شرکت ملی نفت برای ورود شرکت‌های نفتی خارجی به حوزه سرمایه‌گذاری است

شعارسال: کنفرانس تهران مجالی بود که پیش از برداشته شدن سد تحریم‌ها برای ورود کامل سرمایه‌گذاران به کشور، ایران از مدل قراردادهای جدید نفتی‌اش برای شرکت‌های نفتی بین‌المللی صحبت کند و البته پروژه‌ها را که نیازمند سرمایه‌گذاری‌ها و دانش فنی خارجی است، به آن‌ها معرفی کند.

این پروژه‌ها، 52 میدان هیدروکربنی و 18 بلوک اکتشافی را شامل می‌شود.

این بلوک‌های اکتشافی از حوضه‌ها و زیرحوضه‌های مرکزی تا دریا خزر را در بر می‌گیردند. در حوضه مرکزی ایران بلوک اکتشافی کویر، در حوضه مقان بلوک اکتشافی مغان، در حوضه خلیج فارس، بلوک‌های بامداد، ماهان و پارسا و در حوضه کپه داغ، بلوک‌های سرخس، دوستی و راز برای سرمایه‌گذاری معرفی شده‌اند.

همچنین در حوضه شرقی ایران، بلوک سیستان و در حوضه تایباد، بلوک تایباد نیازمند ورود شرکت‌های بین‌المللی نفتی هستند.

در حوضه زاگرس و در سه زیر حوضه دزفول، لرستان و فارس، چهار بلوک آبادان، تیماب، زهاب و تودج و همچنین در حوضه دریای خزر بلوک‌های 24، 26، 29 و سردار جنگل نیز از دیگر بلوک‌های اکتشافی هستند که آماده ورود شرکت‌های نفتی بین‌المللی پس از انعقاد IPC خواهند بود.

در عین حال در کنار این 18 بلوک اکتشافی، شرکت ملی نفت، 52 میدان هیدروکربنی را نیز به سرمایه‌گذاران نفتی معرفی کرده است، که در دو دسته 29 میدان نفتی و 23 میدان گازی طبقه‌بندی می‌شوند.

میدان‌های نفتی معرفی شده شامل 21 میدان ساحلی و 8 میدان فراساحلی می‌شود که در این بین میادین ساحلی 12 میدان توسعه یافته و 9 میدان توسعه نیافته اند و در بین میادین نفت فراساحلی نیز 5 میدان توسعه یافته‌ و سه میدان توسعه نیافته قرار دارد.

میادین نفتی توسعه نیافته ایران شامل، آزداگان جنوبی، لایه نفتی پارس جنوبی، چنگوله، فاز سوم دارخوین، فردوسی و گلستان، جفیر، سپهر، سوسنگرد، سهراب، بند کرخه و اروند می‌شود.

اما میادین نفتی توسعه یافته ایران آب تیمور، اهواز - بنگستان، منصوری - بنگستان، فروزان، سروش، نوروز، درود، سلمان، آبان، پایدار، پایدار غربی، دانان، چشمه خوش، دلپری، نفت‌شهر، سومار و دلهران هستند.

اما در مورد پروژهای گازی ایران که شرکت ملی گاز برای تولیدات آن‌ها برنامه‌های متنوعی از صادرات و مصر داخلی گرفته تا تبدیل به LNG دارد، 18 میدان گازی ساحلی و 8 میدان گازی فراساحلی به شرکت‌های بین‌المللی در قالب قراردادهای جدید ایران معرفی شده است.

به نظر می‌رسد که ایران در زمینه بهره‌برداری از ظرفیت‌های گازی به نسبت بخش نفت در جایگاه عقب‌تری قرارد دارد به طوریکه از میادین معرفی شده، تنها دو میدان گازی توسعه یافته‌ یعنی تنگ بیجار و تصفیه‌خانه ایلام هستند که در بین میادین گازی ساحلی قرار می‌گیرند.

به این ترتیب ایران 13 میدان گازی ساحلی و 8 میدان گازی فراساحلی توسعه نیافته آماده ورود سرمایه‌گذاران خارجی دارد که شامل فاز 11 پارس جنوبی، فرزاد A،‌ میدان گازی بلال، کیش، پارس شمالی، گلستان و فردوسی، میادین خامی، آغار، هالگان، سفید باغون، سفید زاخور، دی، کارون - بنگستان و NGL-1700 می‌شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 18آذر1394، کد خبر: 94091810666: www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین