يکشنبه ۰۴ آبان ۱۴۰۴ - 2025 October 26
شعارسال: لحظاتی پیش، دومین ایرباس قرارداد ایرانایر و کمپانی ایرباس و اولین ایرباس مدل A۳۳۰-۲۰۰ در مهرآباد به زمین نشست و وارد ناوگان هوایی ایرانایر شد.
این هواپیما روز گذشته در فرودگاه تولز فرانسه تحویل هما شد و با هدایت کاپیتان فرهادی و کاپیتان گیاهی به ایران آورده شد.
بنابراین گزارش ایرباس ۳۳۰ یک هواپیمای جت مسافربری پهنپیکر است که توانایی جابهجایی تعداد زیادی مسافر را دارد؛ این هواپیما در دسته بندی پرندههای پهن پیکر و دوربرد قرار میگیرد، کاربرد آن بیشتر در سفرهای بینالمللی و مسافتهای طولانی است.
ایرباس ۳۳۰ در دو مدل ۳۳۰ سری ۲۰۰ و ۳۳۰ سری ۳۰۰ تولید میشود. قابلیت صفحه نمایش برای هر صندلی و چک کردن ایمیل و تلفن همراه از طریق ماهواره را دارد. ساخت ایرباس ۳۳۰ از سال ۱۹۸۷ میلادی آغاز شد و نخستین بار در دوم نوامبر ۱۹۹۲ به پرواز درآمد.
در این مدل ایرباس ۲۰۰-۳۳۰ فاصله دماغه تا دم هواپیما ۵۸.۸۲ متر، فاصله دو سر بال آن ۶۰.۳ متر، ارتفاع از سکان عموی ۱۷.۳۹ متر، عرض بدنه آن ۵.۶۴ متر و ارتفاع بدنه ۵.۶۴ متر است. ایرباس ۳۳۰ از سری ۲۰۰ قادر است در دو کلاس تجاری و عادی تا ۲۴۶ سرنشین را حمل کند که البته ظرفیت هواپیما بسته به چیدمان صندلی متغیر است.
حداکثر وزن برخواست این هواپیما ۲۴۲ تن بوده و مخازن سوخت آن گنجایش ۱۳۹۰۹۰ لیتر سوخت جت را دارند. این هواپیما میتواند ۱۳ هزار و ۴۵۰ کیلومتر را بدون توقف با سرعت ۸۷۰ کیلومتر بر ساعت طی کند.
قیمت این هواپیما بر اساس فهرست اعلام شده از سوی ایرباس ۲۳۱.۵ میلیون دلار است که مسئولان دولت مدعی هستند این هواپیماها را با ارقامی پایینتر و دریافت تخفیف، دریافت کردهاند.
عده ای دلواپس قصد خرید هواپیمای قاتل جان انسان روسی دارند از دولتمردان عزیز خواهشمندیم که صنعت هواپیمای مسافربری سوخو100 وارد کشور عزیزمان نکنند مردم ایران دل خوشی از این هواپیما ندارند عده ای فقط دخالت بی مورد می کنند