پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۵۹۲۸
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۳:۳۶
تا چند روز دیگر سال جدیدی آغاز می گردد. سال 1396 را می توان سال قدس نامید. اشغال بیت المقدس و مسجدالاقصی در این سال پنجاه ساله می شود.
شعارسال: سالی برای آزاد سازی قدس:
1.
تا چند روز دیگر سال جدیدی آغاز می گردد. سال 1396 را می توان سال قدس نامید. اشغال بیت المقدس و مسجدالاقصی در این سال پنجاه ساله می شود. روزهای پانزدهم تا بیستم خرداد یادآور تهاجم تجاوزکارانه ارتش صهیونیستی به کشورهای اسلامی و اشغال کرانه باختری، نوار غزه، صحرای سینا، بلندیهای جولان و از همه مهمتر مسجدالاقصی، سومین مکان مقدس مسلمانان و بیت المقدس محل معراج پیامبر اسلام است.

2.  مسجد الاقصی در کنار مسجد الحرام و مسجد النبی تنها مساجدی می باشند که نام مقدس آنها در قرآن مذکور و محفوظ است. مسجدی که به موجب همین ذکر و آیه، خداوند حول آن را محل برکت قرار داده است: سبحان الله الذی اسری بعبده لیلا من المسجد الحرام الی المسجد الاقصی الذی بارکنا حوله.

3. بیت المقدس، که می توان آن را از چشم اندازی مقدس ترین شهر جهان نامید، از صدر اسلام، در دوران خلیفه دوم و با حضور وی، اسلام آورد. فتح اسلامی زیباترین و مسالمت آمیزترین فتح این شهر مقدس در همه زمانها بوده است. بیت المقدس در طول تاریخ بارها، و به روایتی 52 بار، مورد هجوم و حمله قرار گرفت و 44 بار فتح شد. فتح مسالمت آمیز اسلامی به خونریزی و کشتار در این شهر مقدس پایان داد و آنرا به نمونه افتخارآمیزی از زندگی مسالمت آمیز ادیان الهی و عبادت آزادانه آنها بدل نمود.

4. پس از فتح بیت المقدس به دست مسلمانان در سال 15 هجری، و در طول تاریخ هزار و اندی ساله اسلامی، تنها یکبار دشمنان اسلام امکان یافتند به این شهر مقدس رخنه کرده و صلح و آرامش آنرا خدشه دار نمایند. لشکرکشی چند صد ساله اروپائیان صلیبی به دستور و تحریک پاپ وقت، برای دوره ای کوتاه بیت المقدس را از جهان اسلام جدا نمود. جدا کردنی که به اعتراف همه مورخان با خونریزی و بی رحمی های غیرقابل وصفی همراه بوده است. این دوره سیاه از اسارت قدس به همت صلاح الدین ایوبی پایان یافت و اروپائیان بزرگترین شکست خود از اسلام را در قدس تجربه کردند.

5.  از صدر اسلام تاکنون، به جز دوره کوتاه صلیبی ها، بیت المقدس و مسجدالاقصی هیچگاه در اسارت دشمنان اسلام نبوده است. این اسارت در چارچوب نقشه پلیدی صورت می گیرد که هدف مشخص و اعلام شده آن یهودی سازی این شهر مقدس و نابودی بنیادهای اسلامی آن از جمله مسجد الاقصی است. رؤیت چنین فاجعه ای است که رهبران و اندیشمندان مسلمان بسیاری را به فریادهای دردآلود واداشته است. استاد شهید مرتضی مطهری در عاشورای سال 1348 می گوید: "والله و بالله ما در برابر این قضیه مسئولیم... به خدا قسم ما غافل هستیم... والله قضیه ای که دل پیغمبر را امروز خون کرده است، این قضیه است. داستانی که دل حسین بن علی را خون دارد، این قضیه است والله و بالله من قسم می خورم که پیغمبر اکرم در قبرمقدسش امروز از یهود می لرزد". امام خمینی رهبر فقید انقلاب اسلامی نیز مسئله فلسطین و قدس را فاجعه تاریخ خواند و روزی را برای همیشه به نام قدس نامگذاری نمود.

6. مسجدالاقصی، این گنبد زیبای اسلام و نگین درخشان انگشتری معماری اسلامی، از زمان بنای آن در سال 66 هجری، و به رغم هجوم ویرانگر صلیبی ها و صهیونیستها همچنان سربلند و سرافراز برفراز سرزمین مقدس ایستاده است. این مسجد، که صلابت و سلامت بی بدیل آن در توفان دوران به معجزه می ماند، سالم ترین بنایی است که از دوران آغازین اسلام برجای مانده است. اما این یادگار شکوه و تقدس اسلامی امروزه با خطر ویرانی و تجاوز دست به گریبان است. از زمان اشغال بیت المقدس و مسجدالاقصی در سال 1967 تا به امروز تجاوزات بیشماری به مسجد و حریم آن صورت گرفته است: نابودی بناهای اسلامی شهر، تخریب محله های مسلمان نشین و احداث شهرکهای یهودی نشین، حفاریهای بی حد و حصر در کنار پی و شالوده مسجدالاقصی، محدود کردن ورود نمازگزاران به مسجد، حمله به نمازگزاران و شلیک گلوله و گاز اشک آور در داخل حرم مسجد، به آتش کشیدن مسجدالاقصی (در سال 1369) همه و همه با یک هدف مشخص و اعلام شده صورت می گیرد. حذف مسجد از صفحه روزگار و بنای معبد یهودیان به جای آن.

7.  نگاهی به روند تحولات صحنه بیت المقدس نشان می دهد که برغم مقاومت فداکارانه و شجاعانه مسلمانان فلسطینی، که عامل مهمی در نهایی نشدن طرح صهیونیستها برای نابودی قدس و مسجدالاقصی است، روند نابودسازی مسجد الاقصی و یهودی کردن این افتخار اسلامی در حال تکمیل است. پیشروی آرام و تدریجی صهیونیسم برای تخریب هویت اسلامی شهر قدس، که اسرائیل گستاخانه آنرا پایتخت ابدی خود اعلام می نماید، هرگز در طول اشغال پنجاه ساله آن متوقف نشده است و اینک در پرتو تحولات مصیبت بار منطقه و تفرقه و جنگ میان کشورهای اسلامی، آهنگ سریعتر و مخرب تری یافته است. اینک مقدمات محدود کردن زمان حضور مسلمانان در مسجد به بهانه عبادت یهودیان فراهم شده است. خاموش کردن صدای اذان بنا به دستور اخیر مقامات صهیونیستی ( که شاید در تاریخ هزار ساله شهر و حتی در زمان صلیبی ها نظیر نداشته باشد)، آخرین حلقه از اقداماتی است که هدف آن به صدا درآوردن ناقوس مرگ قدس است. بدیهی است این روند و ابعاد هولناک آن بشارت دهنده خیر و خوشی برای مسلمانان نیست. بلکه می تواند نشانه هایی از نکبت بزرگی باشد که در انتظار مسلمانان است. نکبتی که برای سرافکنده کردن و شرمسار کردن امت حاضر در تاریخ کافی است و اگر خدای ناکرده به حقیقت بپیوندد، نکبت بزرگ نامیده خواهد شد.

8. عافیت طلبی، بی عملی، بی تفاوتی و مسالمت جویی که متاسفانه برخی از کشورها و جمعیتهای اسلامی در برابر این فاجعه شوم در پیش گرفته اند، برای آنان عافیت، آرامش و سلامت به ارمغان نخواهد آورد. این که برکت صلح و آرامش از جهان اسلام گرفته شده و خونریزی و بیرحمی در کوچه و خیابانهای آن جریان یافته است، ناشی از عدول از قدس و فراموش کردن مسجدالاقصی نیست؟ آیا اگر اسرائیل به خود واگذاشته شود تا پایه های پلید خود را در سرزمین مسلمانان محکم کند، منطقه روی آرامش خواهد دید؟ مگر رژیم صهونیستی با همین پایه های لرزان مرکز و کانون مصیبتهای گوناگون منطقه نیست؟ تهاجم آمریکا به افغانستان و عراق و آتش افروزی طرفهای غربی در سوریه از کجا آب می خورد؟ تحریم بی سابقه ایران با تلاشهای کدام لابی در آمریکا رقم خورد؟ اسلام هراسی و نفرت بی سابقه از مسلمانان در غرب از کجا آمده است؟ نظریه برخورد تمدنها را کدام متفکر صهیونیست به غرب قالب کرد؟ سینمای صهیونیستی هالیوود که هر روزه برای یهودیان مظلوم اشک می ریزد، چه بر سر تصویر مسلمانها در عالم آورده است؟ درست کردن بلوای هسته ای و تلاش برای نابودکردن توان هسته ای سوریه، عراق و ایران و ترور دانشمندان هسته ای در کشورهای مختلف اسلامی از جمله عراق، مصر، ایران محصول دست همانهایی نیست که با کلاهکهای هسته ای شان برای کشورهای اسلامی خط و نشان می کشند؟

9.جبهه فلسطین و قدس برای جهان اسلام آوردگاه مرگ و زندگی است و اگر مسلمانان می خواهند در تاریخ زنده بمانند راهی جز مقاومت و پیروزی بر دشمن صهیونیستی ندارند. غفلت از این امر خطیر میتواند ما را به شرمسارترین و بی آبروترین نسل از مسلمانان تاریخ بدل سازد. تاریخ اسلام چگونه ابعاد خجالت آور عجز اقیانوس یک و نیم میلیاردی 57 کشور مسلمان را، که با موجی جزیره صغیر صهیونیسم را در خواهند نوردید، درک خواهد کرد.

10.پنجاه سالگی اشغال قدس، اگر به فرصتی برای عبرت و تامل، عزم و اراده و مبارزه و اتحاد، بدل گردد میتواند امت اسلامی را از شر شرمندگی و ذلت رویارویی با سالگرد "یک قرن اشغال قدس" نجات دهد.

11.قدس مرکز جغرافیایی و کانون تاریخ جهان اسلام است و آزادی آن جز از طریق یک نگاه فراگیر که همه تاریخ و جغرافیای جهان اسلام را ببیند، و همه نیروهای اسلامی را برای مبارزه برای آن متحد نماید، میسر به نظر نمی رسد. سازمان همکاریهای اسلامی، مهمترین چارچوب موجود و رسمی برای همبستگی اسلامی، با هدف آزاد کردن قدس تاسیس شد و مقر دائمی آن نیز، براساس ماده 21 اساسنامه، شهر مقدس «قدس» است.

12. به نام قدس و با یاد دوران سیاه اسارت پنجاه ساله آن، سال جدید را سال قدس بنامیم و آنرا مناسبتی برای گرامیداشت این قبله و قلب جداشده از پیکر جهان اسلام بدانیم. سال قدس میتواند «سال آشتی اسلامی برای آزادی قدس» باشد. سالی که برادرکشی و اختلاف و تفرقه پایان یابد و همه به سوی رژیم صهیونیستی، دشمن اصلی منطقه که یک قرن است کانون شرارتها و فتنه های رنگارنگ و جنایتکارانه علیه جهان اسلام بوده است، بازگردند، بازگشتنی!

* عضو هیات علمی دانشگاه تهران (دانشکده مطالعات جهان)

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از سایت خبری تحلیلی الف، تاریخ انتشار: 28 اسفند 1395، کد مطلب: 455148، www.alef.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین