شعارسال: دکتر شلی پرِوُست، شریک و مدیر Lamp Post Group که کارشان کمک به راهاندازی شرکتهای استارتاپی است، میگوید: «در دفتر من کلمهی گولاخ مثل نقل و نبات استفاده میشود. من کسی که یک چیزی را رویاپردازی میکند و آنقدر نترس است که به دنبال ترسیم رویایش میرود، گولاخ میدانم. این گولاخ آن گولاخی که شما میبینید از در باشگاه رد نمیشود، نیست. این کلمه برای یک آدم نترس که در جهت رسیدن به اهدافش حاضر است هر کاری کند، بکار برده میشود. گولاخ کسی است که توانایی ویژهای در بستن قرارداد فروش و سود کردن دارد. یا حتی آن آقای بدقیافهای که موفق میشود دل یک خانم زیبا را به دست بیاورد و کلا هر کسی که هر کار باحال و خفنی انجام میدهد، یک گولاخ است.» و اما چطور میتوان یک کارآفرین گولاخ بود؟
پرِوُست میگوید، در حرفهی کارآفرینی ویژگیهایی هستند که آدم های گولاخ را از بقیه متمایز میکنند:
۱. اول میگوید آره… بعد میافتد دنبالش
آدم گولاخ بدجوری به خودش اعتماد دارد، البته نه از روی هوا. اگر در رادار این آدمها کاری پیدا شود که باید انجام شود، یا راهی پیدا میکنند تا آن را انجام بدهند، یا آنقدر به تلاششان ادامه میدهند که جانشان در برود.
چرا؟ چون آنها به تواناییهایشان اطمینان دارند، اما در عین حال به افراد دور و بر خودشان هم به همان اندازه اطمینان دارند. بنابراین اگر واقعا آدم گولاخی باشید، اینطوری فکر میکنید که هر مشکلی راه حلی دارد و فقط باید پیدایش کنید.
۲. گولاخ مثل بقیه فکر نمیکند
بیشتر مشکلات کسبوکار چیزهای جدیدی نیستند. آدم گولاخ مشکلات قدیمی را با شیوههای خلاقانه حل میکند.
یک چنین آدمی، به جای اینکه بردارد و خبرنامهی شرکتی ِبیمزهای برای بهبود «ارتباط با ما» طراحی کند، میرود تصویر هولوگرافیک (تصویر تمامنگار) خیلی خفنی از مدیرکل شرکت درست میکند که ورودتان به ساختمان شرکت را خوشامد بگوید و شما را در جریان آخرین اخبار قرار دهد.
خواهش میکنم اگر اشتباه میگویم، یک نفر بین شما پیدا شود که بگوید این کار جواب نمیدهد.
۳. حرفش را قورت نمیدهد
وقتی آدم گولاخی ایدهی متفاوتی دارد، آن را به بقیه میگوید، او نمیگذارد عوامل بیرونی و فشارها و خجالت و سایر عوامل بر صراحت لهجهاش تاثیر بگذارند. اما این آدم وقتی دید ایدههایش به درد نمیخورد الکی بحث نمیکند، چون در آن صورت دیگر گولاخ نیست.
۴. مهارتهای باحالش را با شور و علاقه به اشتراک میگذارد
گولاخها هیچ وقت از یاد دادن چیزی به بقیه خجالت نمیکشند. پس به روشهای تدریستان انرژی و نوآوری تزریق کنید تا مردم گروه گروه برای یادگیری از شما دورتان حلقه بزنند.
ببینید سرجمع این عوامل شما را به چه موجودی تبدیل میکند: مهارت بالا + اعتماد به نفس بالا + به اشتراکگذاری با بقیه = بیزنسمن سوپر-شاخ-هَیول-گولاخ
۵. با قانون خودش زندگی میکند
قانون این آدمها چه قسم خوردن برای وفاداری به خلاقیت، چه بر هم زدن بازار تکنولوژی و چه به چالش کشیدن دیگران برای تغییر دیدگاهشان در زندگی باشد، حاضر نیستند یک میلیمتر پایشان را از اصولشان کج بگذارند و بدون دردسر زندگی کنند.
شما هم اگر گولاخ مادرزاد باشید، فقط به آن قدرت درونتان جواب پس میدهید نه به هیچکس دیگر.
۶. کارهایی میکند که بقیه فقط آرزویش را میکنند
یکی از باحالترین جملات قصاری که شنیدم این بود «برادران رایت که گواهینامهی خلبانی نداشتند.»
گولاخها به جای اینکه دور و برشان را نگاه کنند تا ببینند کسی بهشان اجازه میدهد یا کارشان را تأیید میکند، دست به کار میشوند چون اندازهی تیرکس دل و جگر دارند. این جور آدمها صفشکنند، ایده داخل کلهشان نمیپوسد و سریع به عمل تبدیل میشود.
۷. محال است تسلیم شود
زمانی مالکولم گِلَدوِل حرف قشنگی زد. او گفت ۱۰ هزار ساعت طول میکشد تا بتوانی مهارت پیچیدهای را به درجهی استادی برسانی.
اما کلیدیترین نکته برای استاد کردنِ مهارتی سخت، این است که کَنه باشی. یعنی آنقدر به آن کار بچسبی که آن ۱۰ هزار ساعت بیاید و برود.
این جور آدمها به جای اینکه از این چیز به آن چیز بپرند، به یک کار میچسبند. این کنهها آنقدر سرسخت، کلهشق و یکدنده هستند که تحت هیچ شرایطی تسلیم نمیشوند.
البته کنه بودن نه فقط به این معنی که طولانیتر و سختتر از بقیه کار کنند، بلکه تمرکزشان را به اندازهی اشعهی لیزر درآوردهاند و روی هدفشان گرفتهاند و به هر چیزی بخواهد حواسشان را پرت کند میگویند «نه، ممنون!»
۸. بدگوها را آدم حساب نمیکند
دلایل زیادی وجود دارد که بخواهیم به لیچارهای یک مشت آدم بدگو گوش کنیم: وجههمان را نجات بدهیم، آسایشمان را حفظ کنیم، خیالمان راحت باشد و اینکه شبیه گاگولها به نظر نیاییم.
اما دیل کارنگی، آدم گولاخی که از قضا کلی رفیق دارد و خوب بلد است روی آدمها تأثیر بگذارد در این باره میگوید: «کسی که از بقیه دورتر میرود، همان کسی است که اراده و شجاعت دارد. آن چیزی که نمیتواند خیلی از ساحل دور شود، قایق است نه آدم.»
بدگوها اسمشان رویشان است: آنها سعی میکنند با بد و بیراه گفتن و حتی ترساندن، شما را وادار کنند که بچسبید به وضعیت موجود.
خلاصه که بیزنسمن گولاخی باشید و به حرفهای مفت این جور آدمها گوش ندهید.
با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت چطور، تاریخ انتشار: خرداد1395، کدخبر: 228: www.chetor.com