پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۷۳۵۴
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۲:۱۴
آتشکده کوشک قینفر در ارتفاعات پشمین روستای گنبد پیرمحمد و مشرف بر دشت مهران واقع است که از آثار ثبتی تاریخی است.

شعار سال: شهرستان ملکشاهی دارای وسعتی با حدود 2020 کبلومتر مربع است که دارای 31 اثر ثبتی در فهرست آثار ملی و 43 اثر شناسایی شده است که در حال گذارندن مراحل قانونی ثبت هستند.

این شهرستان دارای جاذبه های گردشگری طبیعی، تاریخی و مذهبی است که می تواند در ایام نوروز محل مناسبی برای مسافران نوروزی باشد.

آتشکده کوشک قینفر در ارتفاعات پشمین روستای گنبد پیرمحمد و مشرف بر دشت مهران واقع است که از آثار ثبتی تاریخی است.

مصالح به کار رفته در این آتشکده شامل سنگ، سنگ های رودخانه ای ، ملات ساروج است و ارتفاع آن پنج متر و مساحتش نیز 50 متر است.

آتشکده کوشک قینفر دارای چهار ورودی است که آتش دان در وسط آن قرار گرفته است و در ضلع شمالی این آتشکده یک باغ وسیع و چندین درخت زیتون در کنار چشمه ای با آب شیرین قرار دارد.

با توجه به تحقیقات انجام شده این آتشکده بر سر راهی ساخته شده است که در زمان های گذشته مسیر حرکت کاروان های تجاری از ایران به طرف بین النهرین بوده است.

با توجه به نحوه ساخت آن مصالح بکار رفته در این آتشکده مربوط به دوران ساسانی با قدمتی نزدیک به 2000 سال است که مردم از آن برای مراسم های دینی خود استفاده می کردند.

آتشکده مشرف بر دره‌ای صعب العبور در سینه کوه پشمین یک چهار اتاقی وجود دارد که به آن کوشک قینفر می‌گویند. چون آثار آن هنوز موجود است، به خوبی نمایانگر یک آتشکده از دوره ساسانیان است.

آتشکده دارای چهار اتاق است ودر قسمت بالا، طاقچه‌هایی دارد که جای چند تا از آن‌ها مشخص است. با توجه به استراتژیکی بودن این منطقه، وجود آتشکده، درختان و چشمهٔ آب گوارا و دلنشین بودن منطقه احتمالأ جایگاه افراد طبقه بالای جامعه ساسانی بوده است.


با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی ملکشاهی خبر، تاریخ انتشار: 30 اسفند 1395، کد مطلب: -:www. malekshahionline.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین