پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۹۶۲۷
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۱
ورود احشام و حیوانات به محدوده شهرها یکی از مخاطرات جدی در شهرستان سرباز بوده به گونه ای که تاکنون بیش از 70درصد از فضای سبز سه شهر پیشین، پارود و راسک غذای حیوانات اهلی شده است.

شعار سال: از بدو پیدایش تمدن بشر و افزایش شهرنشینی در میان اقوام مختلف جهان که شهرها با ساکن شدن مردم روستایی به وجود آمده و به سرعت رشد کردند تا به امروز، توجه به نمای بصری شهر و حریم شهری جزء قوانین اصلی مدیریت شهری بوده است که از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

توسعه شهرنشینی باعث به وجود آمدن حقوق و قوانین خاصی شد که امروزه از آن به عنوان "حقوق شهروندی" یاد می شود تا براساس آن شهروندان از حقوق قانونی برخوردار شده و متولیان شهری نیز موظف به رعایت این حقوق و تامین امکانات مناسب برای تحقق آن باشند.

در میان "حقوق شهروندی" فراهم آوردن شرایط بهداشت شهر و محیط زیست، یکی از نکات مهمی است که تاثیر زیادی در روند زندگی و کیفیت آن دارد چراکه محیط زیست شهری همواره در معرض مخاطراتی چون دفع زباله شهری، دفع فاضلاب شهری و ورود گازهای سمی کارخانجات تولیدی است که اگر به درستی مدیریت نشود میتواند باعث ایجاد خطرات زیست محیطی و جانی زیادی شود.

یکی دیگر از مخاطراتی که می تواند شهرهای کوچک را با مشکلات بهداشتی مواجه کند، ورود احشام و حیوانات به محدوده و حتی داخل شهرهاست.


فضای سبز راسک غذای اصلی حیوانات اهلی شهروندان

شهرستان سرباز با جمعیتی بالغ بر دویست هزار نفر جمعیت، یکی از مراکز مهم گردشگری و تاریخی در استان سیستان و بلوچستان است که سالهاست قوانین شهری درآن رعایت می شود اما در بسیاری از مواقع شاهد آن هستیم که در برخی از نقاط شهرهای راسک، پیشین و پارود سبک زندگی شهری جایی نداشته و نگهداری از حیوانات اهلی در منازل شهروندان موجب اختلال در بهداشت نظم شهری می شود.

وجود حیواناتی چون، گاو، گوسفند و بز در برخی مناطق به خصوص مناطق حاشیه شهرهای این شهرستان موجب به مخاطره افتادن بهداشت محیط شهری می شود و ورود این حیوانات به خیابان ها و تغذیه از فضای سبز شهری به تصویری شایع در این شهرستان تبدیل شده است که علاوه بر تخریب منابع تبیعی و فضای سبز شهری باعث بروز بسیاری از بیماری ها شده و خطر بروز تصادفات جاده ای را نیز افزایش می دهد.

حمله احشام و حیوانات اهلی تاجایی در این شهرستان افزایش پیداکرده است که در برخی نقاط از شهر راسک برای در امان ماندن نهال ها و درختان از شر آنها، حصارهای فولادی همچون زندان برای گیاهان ساخته شده است.


نابودی بهداشت شهری و افزایش تصادفات، نتیجه حضور حیوانات اهلی در راسک

در همین رابطه محمد شیخ زاده ، با گلایه از رهاسازی حیوانات اهلی در معابر شهری، اظهار داشت: روزی نیست که شاهد حمله این حیوانات به فضای سبز و درختان نباشیم به گونه ای که بیش از هفتاد درصد فضای سبز شهری تاکنون غذای این حیوانات شده است.

این شهروند راسکی ادامه داد: تنها راه مقابله با این حیوانات فرهنگ سازی عمومی است چراکه هیچ نهادی نمی تواند با این حجم عظیم از حیوانات اهلی رها شده در کوچه ها و خیابانها مقابله کند.

وی خاطرنشان کرد: شهرهای راسک، پیشین و پارود به دلیل حضور این حیوانات ظاهری کاملا روستایی داشته و تقریبا در هر نقطه ای از این شهرها میتوان آثاری از آنان دید.

شیخ زاده با بیان این مطلب که وجود این حیوانات باعث افزایش تصادفات شهری شده است، بیان کرد: جاده ترانزیتی شهرستان سرباز به چابهار از مرکز شهر راسک میگذرد و این حیوانات که همواره در حاشیه این جاده هستند بارها موجب تصادف شده اند.


فقر عامل رهاسازی حیوانات در معابر شهری است

یکی دیگر از شهروندان راسک که خود صاحب چند راس دام است،  بیان کرد: بسیاری از مردم این شهرستان فقیر بوده و با پرورش این حیوانات کسب درآمد می کنند.

دهقانی با تاکید بر اینکه مردم از اجبار دامها را در خیابانها رها می کنند، افزود: خشکسالی های چندسال اخیر باعث شده تا توان خرید علوفه برای بسیاری از مردم فقیر منطقه وجود نداشته باشد و رهاسازی دامها در معابر تنها از روی اجبار است تا دامها خود غذای مورد نیازشان را در کوچه و خیابان پیدا کنند.

وی ادامه داد: برخی افراد به صورت شبانه شاخ و برگ درختان و شمشادهای معابر شهری را کنده و در خانه انبار می کنند تا بتوانند تعداد بیشتری دام را در خانه پرورش دهند.

دهقانی در پایان با اظهار پشیمانی از تخریب فضای سبز، تصریح کرد: اگر دولت از ما حمایت کرده و برای دامداران و مردم علوفه ارزان و یارانه ای مهیا کند دیگر هیچ فردی مجبور نیست برای سیرکردن شکم دامها آنهارا در خیابانها رها کند چراکه همه ما مسلمان هستیم و سفارشات نبی مکرم اسلام(ص) را درباره درختان سبز خوانده و می دانیم تخریب اموال عمومی از نمونه های بارز حق الناس است اما متاسفانه هیچ راهی جز این برای ما باقی نمانده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری-تحلیلی پاپایا، تاریخ انتشار 26 فروردین 1396، کد مطلب:427644 : www.papaya.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین