پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۹۰۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۶
مراد از دشمن در این نوشتار عبارتند از امریکا، اسرائیل، عربستان و پاکستان به همراه عوامل داخلی آنها.
شعارسال: استان سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی ایران بزرگترین استان کشور می باشد. این استان دو قوم بزرگ بلوچ و سیستانی را در خود جای داده است. غالب سیستانی ها شیعه هستند که در شهر زابل( شمال استان) و زاهدان ساکن هستند. اقلیّت سیستانی که سنّی هستند در شهرهای زهک و روستای لوتک و توابع آن و تپه دز ساکن هستند.

غالب بلوچ ها سنّی حنفی دیوبندی بوده و به جزء زابل در سایر نقاط استان حضور چشمگیری دارند. اقلیت بلوچ ها که شیعه می باشند در شهرهای ایرانشهر، بمپور، دلگان و بزمان در جنوب غرب استان زندگی می کنند.

70% جمعیت استان را اهل سنّت تشکیل می دهند. به غیر از دیوبندی، بریلوی، مودودی و ذکری ها سایر مکاتب فکری اهل سنّت شرق کشور را تشکیل می دهند.

به علّت عدم وجود حوزه های علمیه در سیستان و بلوچستان در اوایل قرن اخیر شمسی و قبل از آن غالب طلاب سنّی جهت فراگیری دروس حوزوی به دیوبند هندوستان و بعد از آن به شهرهای پاکستان نظیر کراچی می رفتند. در دهه 20 شمسی به واسطه تأسیس اولین حوزه های علمیه در سطح استان تفکّر صادراتی پاکستان در مدارس علمیه بلوچستان تدریس می شد. اهل تسنّن شرق کشور- خراسانات و ترکمن صحرا- نیز جهت فراگیری دروس حوزوی به بلوچستان می آمدند. این گونه است که سیستان و بلوچستان تأثیر بالایی بر اهل سنّت خراسانات و ترکمن صحرا دارد.

تکفیری ها گروه کوچکی در سیستان و بلوچستان هستند که تفکّرشان در برخی مساجد و حوزه های علمیه در استان بازتولید می شود.

* موفقیت تکفیری ها 2 عامل دارد:

1.کار تشکیلاتی و سازمان جماعت تبلیغی. تفکری صادراتی از پاکستان.

2. ایجاد خلأ قدرت در استان بعد از پیروزی انقلاب که موجب روی کارآمدن مولوی های سلفی زده در رأس هرم قدرت اجتماعی در استان شد.

واقعیت اینست که مردم سنّی مسلک در سیستان و بلوچستان تکفیری نمی باشند و تکفیری ها به دلیل هم مذهب بودن و هم قوم بودن با مردم از پتانسیل اقتصادی و نیز جمعیتی آنان در مواقع گوناگون سوء استفاده می کنند.

هر گونه تلاش در راستای این استراتژی ها کمک به دشمن می باشد چه از جانب شیعه باشد چه از جانب سنّی.

1- ایجاد جوّ ناامنی در استان مبتنی بر اینکه ناامن ترین نقاط کشور، سیستان و بلوچستان می باشد: این راهبرد در مناطقی مرزی مثل سراوان و سرباز و راسک دنبال می شود تا نیروهای دولتی اعم از فرهنگی و نظامی و اقتصادی وارد منطقه نشوند. ترورهای کور محدود معلّمان و نیروهای نظامی- انتظامی، تله های انفجاری بر سر مهندسان سپاه در سراوان که ماهانه حدّاکثر دو نفر در آنها به شهادت می رسند در راستای این سیاست می باشد. این در حالی است که هم اکنون بسیاری از نقاط کشور نظیر کازرون و تهران بالاترین میزان قتل در کشور را دارند که توسط رسانه ها پوشش داده نمی شود. امّا اگر در طول ماه یک نفر در نقطه ای در بلوچستان کشته شود توسط رسانه های کشوری به گونه ای برجسته پوشش داده می شود .این راهبرد مبتنی بر این پیش فرض تکفیری هاست که نیروهای دولتی مانع از اجرای سیاست های سلفی ها در استان می باشند. هرگونه ناامن جلوه دادن منطقه که تا حدّ زیادی ساختگی است کمک به دشمن می باشد.

2- القاء مشرک بودن شیعیان: این راهبرد توسط مراکز مذهبی متعلّق به مکتب دیوبندی ترویج می گردد. غالب حوزه های علمیه و مساجد سطح استان متعلق به این مکتب فکری می باشد. از جمله دلایل دشمن در این سطح شفاعت از غیرخدا، توسل به غیرخدا، زیارت قبور و نیز ادعای سبّ ولعن خلفاء توسط شیعه می باشد که در جای خودش علماء به این شبهات جواب داده اند.

خط و خطوط شیعه انقلابی یک حرف است و آن سخن مقام معظم رهبری می باشد: توهین به مقدّسات اهل سنّت حرام می باشد.

3- القاء ظلم و تبعیض به اهل سنّت توسط نظام جمهوری اسلامی: این راهبرد در خطبه های نماز جمعه و نیز محافل غیررسمی در سطح کوچه و خیابان و فضای مجازی القاء می شود. نمود بارز این القاء را بر اساس محروم بودن منطقه، عدم انتصاب و استخدام اهل سنت در دستگاههای اجرایی ابراز می دارند. شایان ذکر است که استان سیستان و بلوچستان در دولت قبلی و جدید چندین فرماندار اهل سنت داشته ایم و تعداد استخدام شدگان در دوره احمدی نژاد از میان اهل سنت 2 برابر دوره خاتمی بوده است. در دولت هایی نظیر خاتمی و روحانی برخی دولتی ها با اظهارات نسنجیده خود به این ذهنیت ها افزوده اند.

4- ایجاد جوّ سنّی هراسی در بین شیعیان: این جوّ که از سوی برخی نهادهای غیرانقلابی شیعه نظیر جریان شیرازی، دانشمند و انجمن حجتیّه تقویت می گردد و از سوی برخی مراکز جاسوسی غربی حمایت می گردند کمک به سلفی ها ست. اینگونه که همزمان با طرد روانی اهل سنت از طیف سایر مسلمانان به دامن سلفی ها بروند. مواضع این افراد هیچ وقت مورد تأیید نظام انقلاب نبوده است.

5- تملیک معادن، بازارها و سایر نقاط اقتصادی توسط جریانات معاند: این سیاست که تا حدّی طبیعی می باشد تا حدّ زیادی جامه عمل پوشانده شده است. علاوه بر این قاچاق مواد مخدّر،قاچاق انسان و گروگانگیری از جمله منابع مالی تکفیری ها در سیستان و بلوچستان و پاکستان و افغانستان می باشد.

6- راهبرد مهاجرت دادن شیعیان از استان: تکفیری ها اقداماتی نظیر مذاکره با سران وهّابی افغانستان مبنی بر اینکه نگذارید آب وارد منطقه سیستان ایران بشود و حتّی آب را در بیابان های خود رها کنید انجام داده اند. هم اکنون سیستان( منطقه شمال استان) که شیعه نشین می باشد در حال نابودی می باشد.

ترورهایی که ماهانه شاید یکی دو تا در استان رخ دهد و هدف اصلی آنها مهره های نظام و شیعیان می باشند در راستای این استراتژی می باشد.

7- راهبرد ارتباط با اهل سنّت سایر نقاط کشور: در اینکه منطقه سیستان و بلوچستان در برخی نقاط آلودگی قرمز فکری دارد شکی نیست. تکرار می کنم برخی نقاط. این آلودگی فکری به صورت یک غدّه سرطانی در حال اشاعه به سایر نقاط کشور می باشد.

مناطق سنّی نشین کشور نظیر ترکمن صحرا، نقاط سنّی نشین خراسان رضوی( تایباد، خواف و تربت جام)، خراسان جنوبی( درمیان، گزیک و بیرجند) و آذربایجان غربی و کردستان آماج گروههای تبلیغی سلفی می باشند. تکرار می کنم سلفی و نه وهّابی.

شکی نیست که در این میان مرکز فرماندهی این جبهه علیه انقلاب زاهدان می باشد. ظرف سالهای اخیر برخی مغرضان داخلی نظیر دولت های خاتمی و روحانی سعی در برجسته کردن افرادی معلوم الحال که به صورت رسمی سلفی هستند و با عناصر وهابی عربستان در ارتباطند کرده اند تا در مواقع ضروری از این افراد در راستای منافع سیاسی خود استفاده کنند. غافلاً یا عامداً استفاده از این نیروها می تواند حلقه وصل بین سلفی ها و اهل سنت را تکمیل کند و هم انقلاب را و هم عقاید اهل سنت را توسط عقاید سلفی تحت الشّعاع قرار دهد.


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وبلاگ تخصصی امنیت سیستان و بلوچستان، تاریخ انتشار: - ، کدخبر: - ، www.sistani.blog.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
0
0
خیلی باید در این استان مواظب بود که مسائل عادی استان تبدیل به مسائل امنیتی نشود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۵
0
0
دشمن به سیستان و بلوچستان متاسفانه بصورت یک طعمه می نگرد. خیلی باید در خدمات رسانی به این مناطق کوشا باشیم
مظفر
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۷
0
0
جالب است همه یه جوری می‌خواهند از دست هنگامه مذهبی فرار کرده و بار سنگین را بر دوش طرف مقابل بگذارند شما این را می‌گویید و مثلا مولوی عبدالحمید هم گفته بود که فقط 40% جمعیت استان سیستان و بلوچستان سنی مذهب است...!.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین