پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۷۱۷۷
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۰
سرپرست رایزنی فرهنگی ایران در نیجریه با اشاره به فعالیت گروه‌های تروریستی و تکفیری در نقاط مختلف جهان از جمله گروه «بوکوحرام» در نیجریه گفت: متاسفانه ویروس ترور، وحشت و کشتار تحت عناوین مذهبی و اسلامی در عرصه جهانی فراگیر شده است.

شعار سالسعید امیدی تصریح کرد: ظرفیت‌های فرهنگی کشورمان را به صورت مناسب و مطلوب به دولت‌ها و ملت‌های آفریقایی معرفی و منتقل نکرده‌ایم.

این کارشناس مسائل فرهنگی آفریقا با بیان این‌که وظیفه معرفی فرهنگ اسلامی ـ ایرانی و پتانسیل‌های موجود در کشور به دیگر ملت‌ها بر اساس قوانین بر عهده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است و چند سال پیش این سازمان از تجمیع چندین موسسه و نهاد به وجود آمد، در پاسخ به سوالی در مورد وجود برخی از ضعف‌ها در معرفی فرهنگ و پتانسیل موجود در کشورمان به دیگر کشورها از جمله آفریقا اظهار کرد: همان‌طور که شما در سوال مطرح کردید، من نیز معتقدم که ما نتوانستیم آن‌طور که مطلوب است چهره ایران را به آفریقا معرفی کنیم. در واقع در این سال‌ها، وظیفه خود را در معرفی انقلاب اسلامی،‌ فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی و هم‌چنین زبان فارسی به نحو شایسته ایفا نکرده‌ایم که البته این موضوع دلایل مختلفی نیز دارد.

معتقدم که ما نتوانستیم آن‌طور که مطلوب است چهره ایران را به آفریقا معرفی کنیم. در واقع در این سال‌ها، وظیفه خود را در معرفی انقلاب اسلامی،‌ فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی و هم‌چنین زبان فارسی به نحو شایسته ایفا نکرده‌ایم که البته این موضوع دلایل مختلفی نیز دارد.امیدی نداشتن برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری مناسب را از جمله این علل اعلام کرد و گفت: عامل مهم‌تر در این زمینه پروژه اسلام‌هراسی،‌ شیعه‌هراسی و ایران‌هراسی است که دشمنان به وسیله رسانه‌ها و شبکه‌های ارتباطاتی علیه ایران به اجرا گذاشته‌اند.

وی گفت: اگر به صورت میدانی بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که رسانه‌های خارجی به چه میزان در کشورهای مختلف از جمله آفریقا فعال هستند و به لحاظ کیفیت و کمیت در راستای پیشبرد اهداف خود برنامه‌های متنوعی را پخش می‌کنند. این در حالی است که ما به لحاظ رسانه‌ای به خوبی آنها در آفریقا عمل نکرده‌ایم و در این زمینه عقب هستیم.

سرپرست رایزنی فرهنگی ایران در نیجریه، با اشاره به برنامه‌ریزی‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در راستای معرفی چهره واقعی ایران، گفت: هدف‌گذاری برنامه‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دیگر کشورها در راستای معرفی چهره واقعی جمهوری اسلامی به دنیا است. ما (رایزنان فرهنگی) به عنوان بازوی دیپلماسی عمومی در کنار سفارت‌خانه‌هایمان در دیگر کشورها حرکت می‌کنیمو در هدف‌گذاری‌ها و برنامه‌های فرهنگی که اجرا می‌کنیم یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های‌مان معرفی چهره واقعی ایران و اسلام اصیل به مخاطبان‌مان در حوزه‌های مختلف در دیگر کشورهاست.

امیدی با اشاره به برگزاری "هفته‌های فرهنگی و فیلم" از سوی رایزنان فرهنگی ایران در کشورهای مختلف ادامه داد: در چنین هفته‌هایی ما فیلم‌هایی را برای نمایش دادن به مخاطبان‌مان در کشورهای هدف انتخاب می‌کنیم که متناسب با شرایط موجود در کشور باشد. در نمایشگاه‌های کتاب، مطبوعات و فعالیت‌های قرآنی که در آن کشورها برگزار می‌شود، شرکت می‌کنیم و تلاش داریم که از این رویدادها به عنوان ابزاری برای معرفی ارزش‌های ایران اسلامی استفاده کنیم.

وی با بیان این‌که رایزنان فرهنگی در کشورهای مختلف از جمله نیجریه تلاش می‌کنند که از رسانه‌های موجود در آن کشورها برای معرفی فرهنگ ایران استفاده کنند، خاطرنشان کرد: البته باید به این موضوع نیز توجه داشت که شرایط کار کردن در هر کشوری متفاوت است. دولت‌های برخی از کشورها به قدرت‌های بزرگ وابستگی شدیدی دارند و ما در چنین کشورهایی به دلیل حجم تبلیغاتی که انجام می‌شود و فشارهایی که اعمال می‌شود، قدرت مانور کمتری داریم، ولی در برخی از مکان‌ها امکانات برای فعالیت راحت‌تر است و ما به صورت آسان‌تری می‌توانیم پیام‌های فرهنگی ایران را منتقل کنیم.

امیدی با بیان این‌که متاسفانه در آفریقا از جمله نیجریه شرایط لجستیکی به نحوی نیست که بتوانیم از امکانات به نحو مناسب استفاده کنیم، گفت: در کنار کمبود این امکانات باز هم تلاش ما این است که بتوانیم تا آنجا که امکان دارد پیام مورد نظر را منتقل کنیم.

سرپرست رایزنی فرهنگی ایران در نیجریه در پاسخ به سوالی در ارتباط با گسترش فعالیت گروه‌های تکفیری و تروریستی در آفریقا از جمله بوکوحرام در نیجریه، گفت: متاسفانه تروریسم به شکل یک ویروس فراگیر به جان جهان اسلام یا به عبارتی دیگر به جان جامعه جهانی افتاده است.

وی با بیان این‌که اساس این موضوع به طور قطع ریشه در مراکز و اتاق‌های فکری دارد که این گروه‌ها را ایجاد کرده‌اند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر گروهی مانند داعش در منطقه خاورمیانه و گروه‌هایی هم‌چون بوکوحرام و الشباب در کشورهایی چون نیجریه و سومالی فعالیت می‌کنند. این فعالیت‌ها تحت عنوان دغدغه‌های دینی و اسلامی انجام می‌شود، در حالی که هیچ سنخیتی با اسلام واقعی ندارد.

سرپرست رایزن فرهنگی ایران در نیجریه با اعتقاد بر این‌که در ارتباط با بوکوحرام سوالات متعددی مطرح است و با یک موضوع پیچیده فرهنگی و سیاسی در ارتباط با این گروه رو به رو هستیم، ادامه داد: از جمله سوالات مطرح این است که این گروه چگونه به وجود آمد؟ آبشخور فکری‌شان کجاست و امکانات لجستیک آنها از کجا تامین می‌شود؟

وی با اشاره به گستره فعالیت بوکوحرام در جغرافیای سرزمینی نیجریه، افزود: نیروهای این گروه تروریستی فراتر از مرزهای نیجریه در کشورهایی هم‌چون چاد و کامرون نیز پراکنده هستند و اقدام به عملیات‌های انتحاری و خشن تروریستی می‌کنند.

امیدی با بیان این‌که به طور قطع قدرت‌های پنهانی با اهداف مختلفی از جمله گسترش اسلام‌هراسی پشت این گروه‌های تروریستی هستند، ادامه داد: این قدرت‌ها از این گروه‌ها، حمایت مادی و معنوی می‌کنند تا به اهداف خود دست پیدا کنند و افکار عمومی دنیا را نسبت به مسلمانان حساس کرده و آنها را افرادی خشن و تروریسم معرفی کنند.

این کارشناس مسائل فرهنگی آفریقا، در مورد گسترش نفوذ انقلاب اسلامی در آفریقا از جمله نیجریه و تشکیل جنبش‌هایی از جمله جنبش اسلامی نیجریه، تحت تاثیر اندیشه‌های انقلاب اسلامی گفت: وقتی انقلاب اسلامی رخ داد، رسانه‌ها با این وسعت در عرصه جهانی حضور نداشتند و در مقیاس کوچک‌تری فعالیت می‌کردند، اما اهداف و شعارهای انقلاب اسلامی با توجه به منحصر به فرد بودنش و ویژگی‌هایی که داشت، توانست افکار عمومی دنیا را نسبت به خود جلب و جذب کند.

امیدی با بیان این‌که شعارهای انقلاب اسلامی از جمله تاکید بر موضوع استقلال و عدم وابستگی به غرب و شرق برای طبقه روشنفکر و نخبه در کشورهای مختلف جالب و جذاب بود، افزود: در همین چارچوب مردم خیلی کشورها وقتی این پیام‌ها را شنیدند از آن استقبال کردند که مردم نیجریه نیز شامل این موضوع می‎شوند.

وی با بیان این‌که نیجریه بزرگ‌ترین کشور آفریقایی از نظر جمعیتی است، گفت: بر اساس آمار 180 میلیون نفر در این کشور ساکن هستند که حدود 50 درصد آنها را مسلمانان تشکیل می‌دهند.

سرپرست رایزن فرهنگی ایران در نیجریه در ارتباط با وضعیت شیعیان در نیجریه و رهبر آنها شیخ ابراهیم الزکزاکی توضیح داد: تعدادی از مسلمانان نیجریه شیعیان هستند که رهبر آنها آقای زکزاکی است. ایشان در زمانی که دانشجو بودند با انقلاب اسلامی و پیام آن آشنا شدند و چون متوجه شدند پیام انقلاب اسلامی در راستای دفاع از مظلومان و مبارزه با استعمار است، تلاش کردند که این پیام را به گوش هموطنان خود برسانند.

وی با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغاتی جنبش اسلامی نیجریه و ارائه خدمات امدادی و بهداشتی از سوی آنها به مردم این کشور در بخشی دیگر از صحبت‌های خود، اظهار کرد: نیجریه عضو سازمان همکاری های اسلامی نیست ولی مسلمانان زیادی در آن زندگی می‌کنند و هر ساله تعداد زیادی از مسلمانان این کشور برای انجام فرایض دینی به عربستان سفر می‌کنند و ما در همین چارچوب با سازمان حج و زیارت نیجریه همکاری‌هایی داریم.

این کارشناس مسائل فرهنگی آفریقا، هم‌چنین با بیان این‌که در زمینه فعالیت‌های قرآنی با نیجریه همکاری‌های خوبی داریم، افزود: هر ساله تعدادی از قاری‌های نیجریه‌ای در مسابقات بین‌المللی تهران شرکت می‌کنند، چنان‌که در سال‌های 93، 94 و 95 حافظان و قاریان خوبی از نیجریه در این مسابقات حضور داشتند.

وی با تاکید بر این‌که به طور عموم رایزنان فرهنگی در کشورهای مختلف تلاش می‌کنند چتر گسترده‌ای را بر روی گروه های مختلف فکری ایجاد کنند، افزود: البته این فعالیت‌ها در چارچوب قوانین و مقررات داخلی آن کشورها و بر اساس موافقت‌نامه‌های فرهنگی که بین دولت‌ها امضاء می‌شود، انجام می‌گیرد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران ، تاریخ انتشار 29خرداد 96، کدمطلب:96032916445، www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین