پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۵۰۶۳
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۲
اکنون و در آستانه شروع فعالیت دولت دوازدهم و معرفی اعضای پیشنهادی کابینه خبر از معرفی یک گزینه جوان البته فنی به عنوان وزیر ارتباطات به گوش می رسد که در همین ابتدا هجمه های زیادی بر علیه آن ایجاد شده است.

شعارسال: امنیتی بودن در واقع نه یک نکته منفی بلکه مثبت است و اشاره به افرادی دارد که برای دفاع از جان ، مال ، ناموس ، مرز ، اطلاعات و من ، شما و کشور خدمت کرده اند و از آن سرباز صفر هنگ مرزی سراوان تا وزیر اطلاعات و وزیر دفاع در این طیف قرار می گیرند اما باید بپذیریم که بصورت تاریخی و بدلیل سیاه نمایی های انجام شده توسط برخی جریان‌های شناخته شده داخلی و خارجی نمی توان در وهله اول از افکار عمومی انتظار مقبولیت بالا برای اینگونه گزینه ها خصوصا در مباحث مربوط به رسانه و ارتباطات و فضای مجازی را داشت.

گزینه هایی که برای وزارت ارتباطات پیشنهاد شده بودند، نصرالله جهانگرد پدر نسل دوم اینترنت در ایران و قهرمان مبارزه با شبکه ملی اطلاعات، ابوالحسن فیروز آبادی قهرمان مبارزه با فتاوای مراجع در ارتباط با تماس تصویری و در نهایت محمدجواد آذری جهرمی در ایران و قهرمان مهندسی افکار عمومی در انتخابات ها به نفع لیست ها و افراد مطلوب انگلستان و غرب معروف است که در نهایت این گزینه یعنی آذری جهرمی از سوی رئیس جمهور به مجلس پیشنهاد شده است.

وی متولد ۱۳۶۰ در شهرستان جهرم است. دانش آموخته مهندسی برق قدرت دانشگاه صنعت آب و برق و از جمله سوابق اجرایی وی می توان به مدیرکل امنیت سیستم های ارتباطی سازمان تنظیم مقررات در سال های ۱۳۸۸تا ۱۳۹۳ عضو هیات مدیره غیرموظف هیات مدیره شرکت خدمات ارتباطی رایتل ۱۳۹۳تا ۱۳۹۵ عضو هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵ معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت ۱۳۹۵ تاکنون اشاره کرد.

سایر مسئولیت های آذری جهرمی:

عضو کمیسیون عالی تنظیم مقررات شورای عالی فضای مجازی عضو کمیسیون عالی ارتقای تولید محتوای شورای عالی فضای مجازی عضو ناظر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی عضویت در کمیته ارتباطات ستاد بحران کشور مجری طرح اجرای وظایف صیانتی و اجتماعی و فرهنگی در خصوص ارتباطات و فناوری ارتباطات مسئول کمیسیون مشترک ICT ایران و عراق مسئول کمیسیون مشترک ICT ایران و روسیه نماینده جمهوری اسلامی ایران در اجلاس APT رئیس کمیته ارتباطات اربعین در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دبیر برگزاری جشنواره ملی کیفیت فاوا دبیر همایش بین المللی کانکت ۲۰۱۶

نظر کارشناسان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات را در این زمینه جویا شدیم

مهدی صرامی یکی از کارشناسان در حوزه فضای مجازی اظهار کرد: گزینه هایی که برای وزارت ارتباطات تعیین شده اند تفاوت خاصی با هم ندارند و مهمترین مشخصه بارز این افراد امنیتی بودن آن ها است.

وی ادامه داد: این افراد هیچ کدام برای وزارت ارتباطات از نظر تخصصی مناسب نسیتند و نگرانی ها در رابطه با وجه المعامله قرار گرفتن اطلاعات و امکانات وزارت ارتباطات در کشمش های سیاسی و امنیتی با وجود چنین گزینه هایی به عنوان وزارت ارتباطات را بیشتر می کند.

افق روشنی با گزینه های پیشنهادی در رأس وزارت ارتباطات شاهد نخواهیم بود

صرامی تصریح کرد:به نظر می رسد که افق روشنی با چنین افرادی در رأس وزارت ارتباطات شاهد نخواهیم بود و وضع موجود در نابسامانی تشدید خواهد شد.

دکتر روح الله مومن نسب کارشناس فضای مجازی یکی یگر از کارشناسان در این زمینه اظهار داشت:محمد جواد آذری جهرمی که به عنوان وزیر وزارت ارتباطات و از سوی رئیس جمهور معرفی شده نیروی است که مدت ها کار امنیتی کرده است.

وی با بیان این که فضای مجازی، فضای امنیتی نیست افزود:این فضا، فضای زندگی فضای مردم، و تعاملات خانوادگی است، این نگرانی وجود دارد که وقتی تمام سابقه این فرد امنیتی است و کارش در هیمن حوزه تعریف شده ،اگر مسئولیت این وزارتخانه را برعهده بگیرد در واقع مردم تعاملاتی که با گوشی تلفن همراه، شبکه های اجتماعی و اینترنت انجام می دهند نگران می شوند و از وزارت ارتباطات سلب اطمینان می کنند و باید کسی را معرفی شود که مشکل نداشته باشد.

کارشناس فضای مجازی عنوان کرد: بزرگترین مشکل مردم در فضای مجازی در حوزه محتوایی است مثلاً وقتی یک کودک وارد این فضا می شود محتوای مناسب با کودک وجود ندارد و یا اینکه خانواده ها آموزش کافی در این زمینه ندیدند بنابراین همین امر باعث به وجود آمدن آسیب ها می شود.

وزیر شدن یک فرد امنیتی مضر بودن برای نرم افزار های داخلی، فضای مجازی و اشتغال کشور

مومن نسب ابراز داشت: به نظر می رسد آقای رئیس جمهور می تواند فردی را معرفی کند که بیشتر سابقه فرهنگی، آموزشی و اجتماعی داشته باشد یا حداقل فردی که از زیر ساخت های مخابراتی اطلاع داشته باشد و مخابراتی محسوب شود نه امنتی را انتخاب کند.

وی با بیان این که یک فرد امنیتی فضا را به سمت امنیتی تر شدن پیش می برد، گفت:این عمل برای نرم افزارهای داخلی و ایجاد اشتغال مضر است وحتی می تواند ایجاد اشتغال در کشور را از بین ببرد و فضای مجازی را امنیتی کند.

این کارشناس حوزه مجازی تصریح کرد: آقای رئیس جمهور و نمایندگان مجلس باید به این نکته توجه داشته باشند که این فرد به دلیل سابقه ای که دارد ممکن است در عرصه بین المللی ما را دچار مشکل کند.

وی اضافه کرد: در این صورت به شکلی که فضای مجازی امنیتی در ایران ترسیم می کنند و حتی ممکن است علیه ما مواضع جدی گرفته شود و محدودیت هایی برای اینترنت کشور اعمال شود و هم در داخل مرزهای ما به واسطه سابقه این شخص که در مسائل امنیتی دارد ممکن است اعتبار شان را در فضای مجازی از دست بدهند و مردم به سمت محصولات و فضای مجازی که در خارج از کشور است میل پیدا کنند.

آذری جهرمی پدر تلگرام در ایران

مومن نسب با بیان این که آذری جهرمی به عنوان پدر تلگرام در ایران محسوب می شود، اظهار داشت: مردم نگاهشان به فضای مجازی از این هم امنیتی تر می شود و خطرات جدی برای کشور دارد.

وی ابراز کرد: از نظر بین المللی ما را به عنوان یک کشور سکاندار امنیتی می شناسند در فضای مجازی اصلاً مناسب نیست.

این کارشناس فضای مجازی تأکید کرد: نمایندگان مجلس باید در رای اعتماد به این فرد ملاحظه این مسائل را داشته باشند، امیدواریم که رای اعتماد ندهند .

مومن نسب در پایان گفت: رئیس جمهور هم فردی به واسطه فرهنگی، آموزشی و مخابراتی به مجلس معرفی کند که تعامل خوبی با شورای عالی فضای مجازی برقرار و مشکلات مردم در فضای مجازی را برطرف کند.

آذری جهرمی عناصر دولت با سابقه امنیتی

ابوذر منتظر القائم در این زمینه گفت: همین الان آقای آذری جهرمی که گزینه دولت برای وزارت ارتباطات است مجداً مثل سایر عناصر دولت دارای سابقه امنیتی هستند به صراحت در برنامه تلویزیونی در گفت وگو با دکتر عبدالصمد خرم ابادی دبیر کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه مطرح می کند که یکی از دلایلی که آقایان محیط را برای شبکه ملی اطلاعات مساعد نکردند این است که اگر الان سرورهای محتوایی شروع به فعالیت کنند دچار مشکلات دورنی می شوند.

آذری جهرمی خارج از حیطه ماموریت خودش در برنامه تلویزیونی صحبت کرد

این کارشناس فضای مجازی اذعان کرد : ایشان این حرفها را در جایگاه یک مسئول فنی و مخابراتی می زند و مشخص است که خارج از حیطه ماموریت خودش صحبت می کند و این نشان می دهد که گرایش های سیاسی و جریانی برخی از افراد در اقدامات حوزه فنی به شدت پررنگ و موثر است و این جای نگرانی دارد.

دکتر سلمان کونانی آسیب شناس فضای مجازی نیز  ابراز داشت: کلا در انتخابات وزرا طبق قانون اساسی باید حتما منافع، مصالح و ارزش های ملی مورد نظر قرار گرفته شوند.

وی ادامه داد: انتصاب یک وزیر صرف نظر از کارنامه، فعالیت، سابقه قبلی و پیشینه عملکردی خود، امر معقولی نیست،فردی که رئیس جمهور انتخاب می کند به طور قطع ویژگی ها و شرایط را داشته که آن را به عنوان وزیر به مجلس معرفی کرده است.

وزرایی پیشنهادی دولت فاقد کارایی و صلاحیت های علمی

جرم شناس فضای مجازی از دانشگاه تورنتوی کانادا بیان داشت: اما تجربه دولت های مختلف در همه جای دنیا از جمله ایران نشان داده بسیارند وزرایی که واقعاً فاقد کارایی و یا اصلاً تخصص و صلاحیت علمی در حیطه مسئولیتی خودشان را ندارند و متاسفانه به عنوان وزیر منصوب می شوند.

وی اضافه کرد: بنابراین در عمل هم دیدیم وزرای که قبلاپیشنهاد داده بودند صلاحیت های علمی و اخلاقی لازم را نداشتند.

کونانی با بیان این که هر کسی که به عنوان وزیر ارتباطات در ایران معرفی شود از نظر ما باید دارای چند ویژگی باشد افزود:این فرد باید فهم دقیق و درستی از فضای مجازی داشته باشد

کونانی با بیان این فردی که به عنوان وزیر در وزارت ارتباطات منصوب می شود باید شناخت دقیقی از این فضا و گذاره های آن داشته باشد ابراز داشت: اساساً به ویژگی های گزینشی، اخلاقی و صلاحیتی ورود پیدا نمی کنم چون باید هر وزیری یک سری صلاحیت های عمومی را داشته باشد.

وزیری که به اینترنت آمریکایی امیدوار و به تلگرام معتقد است، صلاحیت ندارد

این کارشناس حوزه فضای مجازی تصریح کرد: اگر فردی که انتخاب می شود بر مسائل حوزه فضای مجازی شناخت نداشته و متوجه نباشد که برخی از این شبکه های اجتماعی رسماً به مبانی اخلاقی،مذهبی و دین مداری جمهوری اسلامی خیانت می کنند و این شبکه ها برای حمله به ارزش ها دینی و ملی کشور ساخته شدند و اگر نتواند در راستای مدیریت و کنارگیری اینها برنامه ای اتخاذ کند و حتی برای راه اندازی و اجرایی شدن برنامه و سیاست کلان شبکه ملی اطلاعات طرح درستی نداشته باشد به نظر من چنین وزیری مطلقاً صلاحیت ندارد.

وی با اشاره به این که امروزه ما در جامعه نیازمند مدیریت شبکه ملی اطلاعات هسیتم، خاطر نشان کرد: اگر فردی که به عنوان وزیر منصوب می شود تخصصی در زمینه شبکه ملی اطلاعات نداشته باشد و همچنان به اینترنت آمریکایی امیدوار باشد، نمی توان گفت که صلاحیت دارد.

کونانی عنوان کرد: اینترنتی که درایران استفاده می شود کاملاً آمریکایی است و ما تسلطی بر آن نداریم.

وی بیان کرد: اگر فردی به عنوان وزیر ارتباطات انتخاب ششود و به هیمن اینترنت آمریکایی امیدوار باشد و به شبکه های اجتماعی از جمله تلگرام و اینستاگرام معتقد باشد و فکر کند فعالیت این ها در جامعه ما می توانند مفید باشند به نظر ما این دیالوگ ها و موضع گیری ها نشان از بی کفایتی و بی صلاحیتی کسی است که به عنوان وزیر معرفی می شود.

جرم شناس فضای مجازی از دانشگاه تورنتوی کانادا با بیان این که وزیر انتخابی باید اشراف کاملی بر فضای مجازی داشته باشد افزود: اولین و مهمترین ویژگی برنامه اجرایی وزیر قرار دادن شبکه ملی اطلاعات در برنامه کاری خود و داشتن کارنامه درخشانی در این حوزه است.

وی یادآور شد: متاسفانه افرادی که به عنوان وزیر معرفی می شوند ،اساساً در حوزه راه اندازی شبکه ملی اطلاعات کارنامه درخشانی ندارند و به نظر ما موضع گیری های خیلی زیبایی از نظر موازین اخلاقی و قانونی در این زمینه در صحبت های آن ها مشاهده نمی شود و ما را با تردید نا امیدی مواجه خواهد می کنند.

کونانی اظهار داشت: برای بنده سخت است که اگر فردی ادعای مدیریت تعاملات انسانی و یا عدم فهم درست از فضای مجازی زا نداشته باشد، آن را به عنوان یک کاندید قبول نمی کنم چه برسد به این که بخواهد وزیر شود، در صورت انتخاب چنین فردی به عنوان وزیر یک دهن کجی به مواضع ملی، قانون اساسی و اخلاقیات خواهد بود.

وی در ادامه به شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد و گفت: شبکه ملی اطلاعات با آنچه که دولت قبلی و وزرای روحانی مطرح می کنند صددرصد متفاوت است.

اساساً چیزی به نام شبکه ملی اطلاعات در هیچ جای کشور راه اندازی نشده است

این کارشناس اضافه کرد: اساساً چیزی به نام شبکه ملی اطلاعات در هیچ جای ثبتی جامعه ما پا نگرفته، بنابراین این حرفها اغواکننده ، سطحی و غیر فنی و کارشناسی است که از سوی مسئولان وزارت ارتباطات مطرح می شوند و بابت این موضوع به آنان ایراد وارد می کنیم.

وی تأکید کرد: به هیچ عنوان بایسته ها و ملزومات شبکه ملی اطلاعات در کشور ما راه اندازی نشده است.

کونانی به ملزومات شبکه ملی اشاره کرد و افزود: ما باید بتوانیم برای شبکه ملی اینترنتی داشته باشیم که ملی محسوب شود، در حال حاضر اینترنتی که استفاده می شود، آمریکایی است و ما فقط پهنای باند بین المللی را مطرح می کنیم.

وی ابراز کرد: وزارت ارتباطات فعلی ما صرفاً پهنای باند بین المللی را ارتقا داده و هزینه و ازرهایی که برای اینترنت از کشور خارج می کردیم را افزایش داده و این چیز نیست که با ارتقای نسل های اینترنت فکر کنیم در راستای شبکه ملی اطلاعات گام برداشته ایم.

این کارشناس جرم شناسی عنوان کرد: زمانی شبکه ملی اطلاعات مقرر می شود که تمام فایل های اطلاعات در کشور خودمان ساپرت شود و اگر بخواهیم از شبکه های بین المللی استفاده کنیم باید تحت مجاری قانوی وزارت کشور باشد.

شبکه ملی اطلاعات؛ کودکی که هنوز نطفه آن منعقد نشده است

وی تصریح کرد:شبکه ملی اطلاعاتی به سان فرزندی می ماند که ما منتظر بارور آن هستیم و هنوز نطفه های آن منعقد نشده و در حالت عدم به سر می برد.

کونانی در پایان تأکید کرد: وزیر ارتباطات این بار قدری تعارفات و لج بازی ها را کنار گذاشته و در ظرف صداقت،قانون مداری، اخلاق مداری، و تاریخ باوری ملی از سیاست ها و برنامه های خود برای پی ریزی، راه اندازی و اجرایی کردن شبکه ملی اطلاعات صحبت کند و برنامه های پیشنهادی خود را ارائه دهد و در این حوزه فهمی حداقلی داشته باشد.

در پایان باید گفت که این وزیر پیشنهادی بدلیل آنچه به عنوان سوابق وی منتشر شده است خود به خوبی با اهمیت حفاظت از حریم خصوصی کاربران آشناست و می توان انتظار داشت که در دوران تصدی وی زمینه ها برای تدوین یک قانون جامع برای کنترل دسترس های سرویس دهندگان داخلی و حفاظت و حمایت از حریم خصوص کاربران مهیا گردد تا بیش از این سودجویان حقیقی و حقوقی در قالب اپلیکیشن ها به حریم خصوصی کاربران دست نیابند.

برای تقویت ساختارهای ارتباطی کشور در برابر پروژه های نفوذ دیجیتال لازم است تا به مانند هر ارتش و سپاه موفقی از نیروهای آشنا به قواعد نبرد بهره جوییم لذا در این شرایط یک وزیر آشنا به مباحث فنی ، امنیتی و حتی اطلاعاتی حوزه ارتباطات و فناوری می تواند کارآمدتر از یک وزیر غیرمتخصص و صرفا شعار دهنده و حزب باز عمل کند.

حال باید دید که نمایندگان محترم ملت در صورت پیشنهاد شدن این گزینه یا افرادی با سوابق مشابه وی تا چه حد فارغ از جو سازی های رسانه های بیگانه و هوشمندانه آینده مدیریت وزارت ارتباطات را در چهار سال آینده رقم خواهند زد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری علم و فناوری، تاریخ انتشار: 23مرداد1396، کدخبر: 29295: www.stnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین