پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۶۱۷۲
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۴
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان گلستان گفت: با نفوذ موج سرما به عرض‌های شمالی، کوچ زمستانه پرندگان مهاجر به تالاب‌های استان گلستان آغاز شد.

شعار سال: امیر عبدوس اظهار داشت: در آستانه فصل پائیز و نخستین موج سرما، زیستگاه‌های آبی استان گلستان پذیرای صدها گونه از پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی است که از عرض‌های شمالی اوراسیا برای زمستان‌گذرانی به این مناطق زیبا پناه می‌آورند.

عبدوس گفت: تا این لحظه 2 گونه چنگر و خوتکا به عنوان پیش قراولان میهمانان زمستانه وارد تالاب‌های ما شده‌اند و در روزهای آتی دیگر گونه‌های مهاجر زمستان گذران مانند اردک سرسفید، اردک بلوطی،‌ قو، غاز، باکلان، کشیم ها،‌ پرستوهای دریایی ، سلیم‌ها و کاکائی‌ها که با پیمودن هزاران کیلومتر به تالاب‌های استان گلستان پناه آورده و چند ماه از سال را در این زیستگاه‌ها سپری می‌کنند.

وی اظهار کرد: مهاجرت و حضور این میهمانان سرزمین‌های دور جذابیت خاصی به تالاب‌های استان بخشیده و مناظر زیبایی را برای استفاده علاقمندان و دوستداران طبیعت به ارمغان آورده است این در حالی است که تالاب‌های استان گلستان و خلیج گرگان به عنوان نخستین ایستگاه این پرندگان بوده که تعدادی از این پرندگان در این زیستگاه‌ها زمستان گذرانی و تعدادی از آنها پس از توقفی کوتاه به نواحی جنوبی کشور ادامه مسیر می‌دهند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان گفت: برخی از این پرندگان مانند پلیکان، فلامینگو و قو به لحاظ ارزش‌های حفاظتی ، حمایت شده و برخی نیز همانند پلیکان پا خاکستری و عقاب دریایی دم سفید از جمله گونه‌های در معرض خطر انقراض به شمار میآیند که حفظ و حراست از این پرندگان ارزشمند را ضروری می‌کند.

وی یاد آور شد: استان گلستان در مجموع میزبان حدود 304 گونه پرنده است که از این تعداد 102 گونه بومی استان و 97 گونه زمستان‌گذران و تعداد 19 گونه مهاجرعبوری و اتفاقی در زمستان دیده و ثبت شده‌اند.

عبدوس افزود: تالاب‌های بین‌المللی آلاگل، آلما گل، آجی گل و گمیشان با دارا بودن پوشش گیاهی متنوع بستر مناسبی برای تغذیه انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی فراهم نموده و از گیاهان حاشیه تالاب‌های استان گلستان می‌توان علف‌شور، جارو ترکمنی، سلمه سفید، گز شاهی، خار شتر، یولاف وحشی را نام برد. همچنین از گیاهان بن درآب می‌توان به نی، جگن، لویی و گیاهان غوطه ور در آب به بومادران و گونه گوشاب اشاره کرد.

وی گفت: در حاشیه تالاب‌های بین‌المللی آلاگل، آجی گل و آلما گل پستاندارانی مانند روباه معمولی، روباه ترکمنی، گربه وحشی، گربه جنگلی، شغال، گراز، تشی، جرد بزرگ و موش صحرائی زیست می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان گفت: با توجه به اصل 50 قانون اساسی که در آن حفاظت از محیط زیست وظیفه عمومی تلقی می‌شود از همه علاقمندان به طبیعت و حیات وحش و ساکنین حاشیه تالاب ها در خواست کرد که همانند گذشته در حفاظت از این میراث‌های طبیعی ارزشمند دست یاری خود را از محیطبانان دریغ نکرده و میزبانی شایسته برای این میهمانان خارجی زیبایی بخش طبیعت گلستان باشند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار 22 مهر 96، کدمطلب:1545063، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین