پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۷۶۰۱
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۶
قائم‌مقام توانمند‌سازی‌ و مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی از اتمام واگذاری مسکن به خانواده‌های دارای ۲معلول تا پایان سال۹۷ خبر داد.

شعار سال: قائم‌مقام توانمند‌سازی‌ و مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی از اتمام واگذاری مسکن به خانواده‌های دارای ۲معلول تا پایان سال۹۷ خبر داد.

قاسم عبدالله‌زاده با اشاره به موضوع واگذاري مسكن به خانواده‌هاي داراي 2معلول در كشور به همشهري گفت: واگذاري مسكن به معلولان از ابتداي سال94 آغاز شده و به اين منظور 4سال زمانبندي را درنظر گرفته بوديم و بخشي از خانه‌ها واگذار شد اما با شرايطي كه در حوزه تسهيلات پيش آمد واگذاري مسكن به 2700خانوار كه در مرحله بعد ثبت‌نام كردند به سال98 موكول مي‌شود.

براي واگذاري مسكن به معلولان سازمان بهزيستي كشور تفاهمنامه‌هايي را با بنياد مستضعفان، بنياد مسكن، انجمن خيرين مسكن ساز و وزارت راه و شهرسازي امضا كرده كه سهم بهزيستي براي هر خانوار 10ميليون تومان، سهم بنياد مستضعفان 15ميليون تومان و خيرين مدرسه‌ساز نيز 5ميليون تومان را تقبل كرده‌اند كه در شهرهاي زير 25هزار نفر بنياد مسكن به اين خانواده‌ها 2ميليون تومان بابت ساخت مسكن كمك مي‌كند.

به‌گفته عبدالله‌زاده، از 8300خانوار داراي 2معلول كه در بانك اطلاعاتي سازمان بهزيستي ثبت نام كرده بودند به 2300خانوار مسكن تحويل داده شده و بقيه خانه‌ها در مراحل ساخت هستند. با اين حال 2800خانوار نيز در مرحله بعد ثبت نام كردند كه رقم خانوارهاي در انتظار مسكن را به بيش از 11هزار خانوار مي‌رساند.

قائم‌مقام توانمند‌سازي‌ و مشاركت‌هاي مردمي سازمان بهزيستي تأكيد كرد: از ابتداي امسال، بهزيستي 50ميليارد تومان و بنياد مستضعفان 60ميليارد تومان بابت مسكن خانواده‌هاي داراي 2معلول هزينه كرده كه با تمام اين هزينه‌ها ساخت اين خانه‌ها تمام نمي‌شود. همچنين 3هزار مسكن داراي مشكلاتي در زمينه تسهيلات بانكي ارزان‌قيمت هستند كه هنوز اين تسهيلات تأمين نشده و مكاتباتي در اين زمينه با دولت انجام شده كه بايد در هيأت وزيران به تصويب برسد. اين تسهيلات 50ميليون تومان با 4درصد كارمزد براي مسكن هر خانواده است كه دولت بايد به آنها يارانه اختصاص دهد.

وي درخصوص ارائه مسكن به خانواده‌هاي تك معلول نيز گفت: اولويت ارائه مسكن با معلولان متاهل، معلولان سرپرست خانوار و مرحله بعدي معلولان مجرد با سن بالاي 20سال است كه در بانك اطلاعات سازمان ثبت‌نام كرده و حائز شرايط تشخيص داده شوند.

واگذاري مسكن به خانواده‌هاي داراي يك معلول

علي ربيعي، وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي نيزدر گردهمايي روز جهاني معلولان با اشاره به اتمام واگذاري مسكن به خانواده‌هاي داراي 2معلول گفت: با اتمام واگذاري مسكن به خانواده‌هاي داراي 2معلول، از سال آينده طرح واگذاري مسكن به خانواده‌هاي يك معلول آغاز خواهد شد.

وزير رفاه درخصوص افزايش مستمري معلولان نيز گفت: مستمري اين افراد سه، چهار برابر شده كه در برنامه ششم توسعه نيز به اين موضوع اشاره شده است، اكنون نيز لايحه حمايت از حقوق معلولان در مجلس قرار دارد كه در تهيه اين لايحه از نظرات خود معلولان و ساير متخصصان استفاده شده است. در اين لايحه مشخص شده تا حداقل دستمزد براي شوراي‌عالي كار بيمه توانبخشي، توانمندسازي آنها و اختصاص فضاهاي عمومي و ورزشي براي معلولان پيگيري شود. همچنين در اين لايحه به موارد خوبي ازجمله پرداخت حداقل دستمزد براساس شوراي‌عالي كار، حق نگهداري معلولان، مناسب‌سازي محيط و فرهنگسازي در صداوسيما، اشاره شده است. براساس اين اصلاحيه دولت 3هزار ميليارد تومان براي خودش تكليف مالي ديده است.

علي ربيعي با اشاره به فراهم كردن فرصت‌هاي برابر اجتماعي، اقتصادي و سياسي براي معلولان گفت: اين افراد نيز بايد همانند ساير افراد جامعه از شرايط عادلانه استفاده كنند. نخستين رويكرد دولت ديده شدن توانمندي‌هاي معلولان بوده و در اين زمينه تلاش‌هاي بسياري انجام شده و توانسته‌ايم نگاه جامعه را به معلولان تغيير دهيم. ربيعي با تأكيد براينكه معلولان بايد به حق خود برسند، گفت: در اين مسير از هيچ تلاشي دريغ نخواهيم كرد. بايد از فقر و معلوليت جلوگيري كنيم و نبايد اين دو مقوله در كنار هم قرار بگيرند.

وي همچنين از انتخاب 4نفر از افراد داراي معلوليت به‌عنوان مشاوران وزير راه خبر داد و گفت: به‌زودي 4نفر از معلولان براي اين سمت انتخاب خواهند شد و قطعا در تصميمات از نظرات آنها استفاده خواهد شد.

وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي به تأمين وسايل كمك توانبخشي معلولان اشاره كرد و گفت: بنده وعده داده بودم كه اين طرح تا پايان سال96 به پايان برسد اما با توجه به شرايط اين كار هنوز به اتمام نرسيده اما اقدامات خوبي در روستاها و شهرها از اين بخش انجام شده است.

برخورد با ناقضان حقوق معلولان

رئيس كميسيون اجتماعي مجلس نيز با اشاره به اصلاحيه لايحه قانون حمايت از معلولان، گفت: در اين اصلاحيه آمده است كه با وزرايي كه قانون استخدام 3درصد معلولان را رعايت نكنند برخورد مي‌شود و اين افراد به دادگاه معرفي خواهند شد.

عبدالرضا عزيزي اظهاركرد: متأسفانه برخي از وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها براي ارائه خدمات به معلولان همكاري لازم را ندارند و ما نسبت به اين موضوع انتقادات فراواني داريم. به‌طور مثال چندي پيش يكي از وزارتخانه‌ها آزموني را برگزار كرد اما توجهي به قانون 3درصد جذب معلولان نداشت.

رئيس كميسيون اجتماعي مجلس گفت: برخورد با شهرداراني كه به بحث مناسب‌سازي محيط توجه نمي‌كنند نيز از مواردي است كه در اين لايحه تأكيد شده است ضمن اينكه پوشش بيمه خدمات توانبخشي و پرداخت حق پرستاري به خانواده‌هاي داراي معلوليت از ديگر مفاد اين اصلاحيه محسوب مي‌شود.

عزيزي در ادامه به تصويب قانون حمايت از حقوق معلولان در سال83 اشاره كرد و افزود: به‌رغم تصويب اين قانون كه باعث بهبود نسبي وضعيت معلولان و ارتقاي خدمات توانبخشي شد اما نتوانست انتظارات و توقعات معلولان را برآورده كند و بر آن شديم تا اصلاحيه اين قانون را در دستور كار خود قرار دهيم. در نهايت اصلاحيه اين لايحه از طريق دولت به مجلس شوراي اسلامي و در نهايت در كميسيون اجتماعي مجلس به تصويب رسيد و به صحن ارائه شد كه شوراي نگهبان يك ايراد كوچك از اين اصلاحيه گرفت و در نهايت اين ايراد نيز برطرف شد.

وي تصريح كرد: از محسنات اين اصلاحيه مي‌توان به درنظر گرفتن مجازات براي افرادي كه به معلولان توجه نمي‌كنند اعم از وزير و شهروند اشاره كرد ضمن اينكه در اين اصلاحيه توجه ويژه‌اي به طبقه‌بندي و انواع معلوليت‌ها براساس معيارهاي سازمان بهداشت جهاني شده است.

عزيزي همچنين به بخشي از برنامه‌هاي حمايتي از معلولان در برنامه ششم توسعه اشاره كرد و گفت: افزايش مستمري معلولان به ميزان 20درصد از حداقل دستمزد از مواردي است كه در برنامه ششم به آن توجه شده و اين موضوع از مهرماه96 اعمال شده است.

راه‌اندازي 2مركز توانبخشي در مناطق ۳ و ۱۲

رضا صالحي اميري، قائم‌مقام شهردار تهران از راه‌اندازي 2مركز توانبخشي در 2منطقه ۳ و ۱۲ خبر داد. اكنون در 354محله تهران بيش از 10هزار معلول در بخش‌هاي مختلف فعال هستند و تلاش مي‌شود كه در آينده نيز خدمات مؤثرتري به معلولان ارائه شود. ما اعتراف مي‌كنيم كه مشكلات و كاستي‌هاي زيادي در ارائه خدمات به معلولان داريم ولي قول مي‌دهيم در جهت رفاه معلولان قدم‌هاي خوبي را برداريم.البته مشكلات كشور بسيار زياد است اما اين دليل نمي‌شود كه معلولان در سختي باشند و اين درحالي است كه شهرداري تهران در حال احداث 2مركز توانبخشي در مناطق 12 و 3 است كه به‌زودي فعاليت خود را آغاز خواهند كرد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازسایت خبری همشهری آنلاین ، تاریخ انتشار 19آذر 96، کدمطلب:391978، www.hamshahrionline.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین