پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۳ - 2024 December 07
pic
توهین عجیب روزنامه دولت به مصطفی ملکیان به دنبال انتقادش از رئیسی
روزنامه ایران در واکنش به اظهارات اخیر مصطفی ملکیان در مورد ابراهیم رئیسی نوشت: وقتی کسی که عنوان اندیشمند را با خود حمل می‌کند آن هم با مدعای دین پژوه و اخلاق پژوه با اغراض سیاسی به معنای نازل آن لب به سخن می‌گشاید نه تنها مهر تأیید بر بی صلاحیتی خود در عرصه اندیشه می‌زند بلکه فریاد می‌کند که تنها حمل کننده کتاب‌هایی است که بر پشت خود می‌کشد. حمل کننده‌ای که نه بویی از عقلانیت برده است و نه بهره‌ای از معنویت.روزنامه ایران نوشت: آقای ملکیان به نمایندگی از روشنفکری، بخوبی به ما نشان می‌دهد که این جریان نه تنها نگران درد و رنج مردم نیست بلکه افسرده و مأیوس از مردم است. دیگر نباید گفت که برای این جریان رأی مردم فقط زمانی مقبول است که پیروز انتخابات می‌شود بلکه این جریان به کل از مردم متنفر و ناامید است.
حجت الاسلام علی کشوری، اول منظومه فکریت درباره موج چهارم شناخت بشری را تبیین کن، بعد درباره سواد وزارت بهداشت یا هرکجای دیگر ایراد بگیر
دوستان خوب ما در حوزه و بعضی از دوستان ما در دانشگاه، قرائت انتقادی از وضع موجود را بدون تبیین منظومه فکری، توسعه‌ای و نگاه تمدنی، معادل روشنگری و عمل به وظیفه می‌دانند. ما (مجموعه شعار سال) بعنوان گروهی که تقریبا با هر دو گروه حوزوی و دانشگاهی ارتباط داریم، متاسفیم که بیان کنیم، درک مفهوم موج چهارم شناخت بشری در هر دو نهاد با آسیب جدی مواجه هست. در چنین شرایطی، ادعای اینکه فلانی می‌داند و فلانی نمی‌داند، شعاری بیش نیست. برادریتان را ثابت کنید لطفا. منتظر دریافت نظرات اصلاحی و انتقادی هستیم.
برگزاری ۷ هزار و ۲۰۰ کرسی ترویجی موفق در کشور طی دوسال اخیر
دبیر هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره از برگزاری ۷ هزار و ۲۰۰ کرسی ترویجی موفق در کشور طی دوسال اخیر خبر داد.
نباید کیفیت علوم انسانی در کشور قربانی کمیت‌گرایی‌های کور شود
حجت‌الاسلام رضا غلامی اظهار داشت: نباید کیفیت علوم انسانی در کشور قربانی کمیت گرایی‌های کور شود. اگر نظام آموزش عالی قادر به تامین کیفیت مطلوب نیست، و ظرفیت‌های لازم را در اختیار ندارد، نباید دانشجو جذب کند حتی اگر از قبال کاهش جذب، نارضایتی‌های کاذبی نیز بوجود آید. غلامی به دوگانه‌سازی نامعقول «نظری-کاربردی» در علوم انسانی اشاره کرد و گفت: دوگانه‌سازی نادرست میان نیاز‌های نظری و نیاز‌های کاربردی یکی از گرفتاری‌های ما در شکل دهی به منطق جذب دانشجو در علوم انسانی است. به بیان واضح تر، انطباق علوم انسانی با نیاز‌های کشور و توسعه بازار‌های کار نباید به نادیده‌گرفتن رشته‌های نظری در علوم انسانی منتهی بشود.
در اختتامیه اهدای نشان عالی دانش مطرح شد:
در حوزه علوم انسانی به فناوری‌های نرم اجتماعی نیازمندیم
خسروپناه گفت: در این چهار ماه فعالیت در شورای عالی انقلاب فرهنگی به این نتیجه رسیده‌ام که در حوزه علوم انسانی به فناوری‌های نرم اجتماعی نیازمندیم. اصطلاح فناوری عموما در علوم مهندسی مطرح است در حالی که فناوری نرم در علوم انسانی ضرورت دارد.
کوچکترین جدایی میان دین و عقل وجود ندارد
آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی در پیامی به همایش اجتهاد عقل‌گرا تأکید کرد: آئین خاتم با عقلانیت رابطه تنگانگی دارد و در یک تعبیر کوتاه دین محمدی (ص) با حکم عقل و خرد عجین شده و در مواردی که خرد حق داوری دارد کوچکترین تفکیکی میان این دو نیست.ایشان افزودند: امیدوارم محققان با استمداد از دو حجت باطنی و ظاهری در بالندگی علوم عقلی و نقلی و صیانت از مرز‌های معرفتی و اثبات کارآمدی دین و نقد شبهات ملحدان و معاندان اسلام موفق و مؤید باشند.
پژوهش‌ها در حوزه‌های علمیه باید کاربردی و منجر به تولید نظریه بشوند
حجت الاسلام علی اکبر نوایی، استاد حوزه و دانشگاه حوزه علمیه خراسان گفت:ایران حوزه نفوذ و یا همان ناحیه نفوذ گسترده ای دارد و انقلاب اسلامی هژمونی جدیدی به وجود آورده که در حال تقابل با غرب است و لذا بر نمی تابند و می خواهند با آن مقابله کنند.ایشان با بیان اینکه تجزیه طلبی در ایران مختص بعد از پیروزی انقلاب نیست و از ۸۰ سال پیش توسط دولت بریتانیا مطرح شده، گفت: یکی از مهمترین و اساسی‌ترین اهداف تجزیه طلبی در ایران جلوگیری از ناحیه نفوذ راهبردی این کشور در جهان بوده که دشمن را نگران کرده است. حجت الاسلام نوایی گفت: پژوهش‌ها در حوزه‌های علمیه باید کاربردی و منجر به تولید نظریه بشوند و برای تحقق این مهم راه زیادی داریم تا چنین پژوهش‌های صورت بگیرد.
تصویب سازوکار‌های «خانه ملی گفتگوی آزاد» درشورای عالی انقلاب فرهنگی
اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی،به ریاست حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی، ۹ مساله مهم و دارای اولویت فرهنگی و اجتماعی را بررسی و بر مبنای آن راهبرد‌ها و برنامه‌های اقدام را تنظیم و تصویب کردند.
ارتباط بخشی بین انفعال کرسی های آزاد اندیشی با ناآرامی های دانشگاهی؟!
دوره اینکه با استفاده از فضای نادانی افراد( خصوصا در سه بحث یا حوزه سیاسی، امنیتی و دینی) دم خروس را با سنگ گرانیت وصل کنیم از دلش متانول استخراج نمائیم را باید پذیرفت که تمام شده است. حال چطور آقای دکتر منصور کبکانیان ( اخوی شهید بزرگوار دکتر کبکانیان) عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، بحث غفلت از کرسی های آزاد اندیشی را به ناآرامی های دانشگاهی ارتباط می دهند، جای اما و اگر فراوان دارد. از آقای دکتر عزیزمان می پرسیم که آیا پارادایم و الگوی فعلی آموزش عالی را قبول دارید؟ اگر نه، نقشه تحولی کجاست؟ شورای عالی انقلاب فرهنگی چه کاری در این خصوص انجام داده است؟ آیا موج چهارم شناخت بشری یا ترکیب گفتمانی ( رابطه قدرت- شناخت) دین با علم و حضور موثر در حوزه اجرا را قبول دارید؟ چکاری برای پیاده سازی آن انجام داده اید؟ آقای دکتر بزرگوار، کشور با انواع منفعت طلبی ، درمانده در نظام استعدادیابی و جهت دهی به استعدادها در قالب میراث شوم کنکور و سهمیه های رنگارنگ و بعضا زشت آن است،آنگاه شما با نوعی فرار به جلو ، چه چیزی را به چه چیز ارتباط می دهید؟ یادآور می شویم که پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، تنها پایگاه خبری در کشور است که افتخار میزبانی سرویسی مستقل بنام کرسی آزاد اندیشی را دارد. آیا تا به حال ملاحظه کرده اید؟ خداوند به ما و شما برای پاسخگویی در روز جزا رحم کند.
نظرات منتشره: ۱ نظرات غیر قابل انتشار: ۰   درصف انتشار: ۰
پیشنهادم تاسیس پارک علم و فناوری نرم ویژه علوم انسانی است
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم گفت: پیشنهاد من به موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی تاسیس مرکز کارآفرینی و نوآوری در موسسه و سپس پارک علم و فناوری نرم ویژه علوم انسانی است. تاسیس مرکز رشد باعث ایجاد بستر مناسب برای تحولات نوآورانه و فناورانه می‌شود.
کلانتری از کدام رسالت تمدن سازی دانشگاه صحبت می‌کند؟ تخیل و شعار با واقعیت‌ها فاصله دارد
دکتر کلانتری معاون وزیر عتف از رسالت تمدن سازی در دانشگاهی صحبت می‌کند که درمانده در نسل دوم خود بوده و با فرمان فعلی، حتی قادر به تربیت درست ورودی‌ها نخواهد بود. باید پرسید که آیا با حلوا حلوا کردن دهان شیرین می‌شود؟ تمدن سازی و پذیرش رسالت بینانسلی، الزامات خاصی دارد که در شرایط فعلی در وزارت عتف در هیچ یک از رویکرد‌های اصلاحی، توسعه و حتی آسیب شناسی دیده نمی‌شود. آستین بالا باید زد آقای دکتر کلانتری. از برج عاج تخیل و شعار پائین بیا.
با وجود آنکه تمایل دارند دانشگاه را یکدست کنند، باید به گفتگو امیدوار بود
دکتر تقی آزاد ارمکی گفت: هیچ وقت نباید زمین بازی را ترک و میدان را خالی کرد من معتقدم راه رسیدن به جامعه‌ی مدنی درست، شکیبایی و ماندن در میدان است. ما باید حضور داشته باشیم و حتی اگر بار‌ها شکست بخوریم هیچ گاه نباید عرصه را خالی کنیم. برای نمونه شخص بنده را بار‌ها خواستند از دانشگاه بیرون کنند، اما من هیچ وقت زمین بازی را ترک نکردم.
توجه ویژه به حوزه علوم انسانی در بیانیه پایانی نشست معاونان آموزشی دانشگاه‌های کشور
معاونان آموزشی دانشگاه‌های کشور در بیانیه پایانی پنجاه و هشتمین اجلاس معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های سراسر کشور، بر توجه ویژه به حوزه علوم انسانی و حمایت از برنامه طرح تحول آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، برای تحقق دانشگاه تمدن‌ساز و حکمت بنیان، تاکید کردند.
دانشگاه علامه طباطبائی تنها دانشگاهی که برنامه پنج ساله از اعضای هیئت علمی گرفته است
دکتر صالحی گفت: در هیچ دانشگاهی برنامه پنج ساله از اعضای هیئت علمی گرفته نشده است. دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان نخستین دانشگاه در اجرایی کردن این کار، در برنامه محور بودن اعضای هیئت علمی، الگوی دانشگاه‌های دیگر شود. همچنین پیشنهاد می‌کنم این دانشگاه در زمینه دانش‌بنیان شدن از نوع سوم به طور جدی پیگیر باشد. ما نیز حمایت‌های لازم را از این مسئله انجام می‌دهیم.
برنامه وزارت علوم برای اثربخشی پژوهش‌های علوم انسانی و اجتماعی
پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: یکی از تلاش‌های ما در زمینه اثربخشی در پژوهش‌های علوم انسانی و اجتماعی است که البته کار‌های زیادی انجام شده، اما اثربخشی بیشتر پژوهش‌ها می‌تواند کمک‌های شایانی به کشور باشد.
نظرات منتشره: ۱ نظرات غیر قابل انتشار: ۰   درصف انتشار: ۰
دبیر اندیشکده فرهنگ مرکز الگوی اسلامی ایرانی:
نگاهی به برخی ویژگی‌های افق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
یکی از بخش‌های سند الگوی اسلامی‌ایرانی پیشرفت، بخش افق است که چشم‌انداز پیشرفت کشور را در سال ۱۴۵۰ هجری شمسی، یعنی حدود نیم‌قرن پس از آغاز اجرای الگوی اسلامی‌ایرانی پیشرفت نشان ‍ می‌دهد. مبتنی بر گزاره‌های افق، ایران در موعد مزبور، جامعه اسلامی جدید را تحقق بخشیده و تمدن جدید اسلامی را پایه‌گذاری کرده است.
«محمدرضا حکیمی» بیش از هر کسی گستره تمدن اسلامی را می‌شناخت
مهدوی‌راد ضمن اشاره به اینکه آقای حکیمی بیش از هر کسی گستره تمدنی اسلامی را می‌شناخت تصریح کرد: تاکید و تشدید بر معارف ثقلین توسط ایشان به جهت سعادت‌آفرینی و رهایی از ضلالت است نه به خاطر دانش‌گستری.
ماهیت خاص فعالیتی و مشاهده سریع‌تر بحران‌های فرهنگی در دانشکده‌های علوم انسانی
محمدجواد هراتی قائم مقام وزیر علوم در امور علوم انسانی در مراسم افتتاحیه همایش بین المللی انسان‌شناسی در حکمت ابن سینا بیان داشت که در فیزیک، شیمی، زیست شناسی و مهندسی، موضوع طبیعت است، ولی موضوع علوم انسانی، موضوع باور‌ها و عقایدمان است. بدین ترتیب پذیرش نظریه‌های علوم انسانی سکولار موجب می‌شود تا آثارش بلافاصله در تغییرات هویتی ما ظهور و بروز پیدا کند و بلافاصله هویت انسان را دگرگون می‎کند. بر این اساس بحران فرهنگی در دانشکده‌های علوم انسانی زودتر از دانشکده‌های فنی مهندسی دیده می‌شود.
توجه به آزمون‌های پیشاتفسیری یک جهش فوق‌العاده در مطالعات علوم انسانی ایجاد می‌کند
محمدحسن احمدی ضمن اشاره به ضرورت آزمون‌های پیشاتفسیری بیان کرد: در عصر دیجیتال و در عصر انفجار اطلاعات و در عصری که چه بسا با آلودگی اطلاعاتی مواجه هستیم ناگزیر هستیم به صورت روشمند مواجهه با متن را در قالب آزمون‌های پیشاتفسیری متن طراحی کنیم.
آقای میرزایی اصفهان بجای شعار و نصیحت، الگوی عملیاتی ارایه بدهد
قریب به یقین می‌توانیم بگوییم که حتی اصطلاح موج چهارم شناخت هم به گوش شان نخورده است. ترکیب علم و دین را در حد شعار شنیده اند و بی خبر و کم اطلاع از الگو‌های ترکیب پارادایمیک هستند. افرادی با این خصوصیات و سطح توانمندی درباره آسیب‌های دانشگاه و ارتباط حوزه و دانشگاه، نقد و نظر می‌کنند! واقعا چه می‌توان گفت؟
نظرات منتشره: ۱ نظرات غیر قابل انتشار: ۰   درصف انتشار: ۰
محتوای شورای تحول علوم انسانی وارد چرخه آموزش نمی‌شود
دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها اظهار داشت: اگر مدیریت منسجمی در شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد شود، هدف گذاری‌هایی که برای این شورا طراحی شد، می‌توانند با سرعت بیشتری تحقق پیدا کند. قاعدتا باید محتوا‌هایی که شورای تحول علوم انسانی کار کارشناسی بر روی آن انجام می‌دهد وارد چرخه آموزش عالی شود، اما اینگونه نیست.
حکمت، جان و روح مطلق حاکم بر سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است
استاد دانشگاه صنعتی شریف گفت: حکمت با تمامی عمق و در عین حال شمول و وسعت معنایی خود بر سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در همه ابعاد از مبانی تا غایات، حاکم است و حکمت، جان و روح مطلق حاکم بر سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است.
جهان‌بینی و فرهنگ جامعه؛ اساس پیشرفت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی
عضو اندیشکده علم مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: پیشرفت جمهوری اسلامی و شکوفاسازی معنوی، علمی، دفاعی و اقتصادی ایران بر اساس سند الگوی اسلامی ایرانی نیازمند برخورد صحیح با مسئله و سنجش اصولی اجرای آن است.
تفاوت سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با اسناد توسعه‌ای نوع نگرش به انسان است
سعید مذبوحی در گفت‌وگویی مهم‌ترین تفاوت سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با سایر اسناد توسعه‌ای را نوع نگرش این سند به انسان دانست و افزود: از مهم‌ترین ویژگی سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، جامعیت و توجه به تمام ابعاد وجودی انسان است که در اسناد سایر کشور‌ها و در سطح بین‌المللی دیده نمی‌شود.
یادداشت و دیدگاه ها
نهادهای امنیتی نباید پرچم اسلامی شدن علوم انسانی را به دست بگیرند!
حجت الاسلام احمد واعظی ، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی:
چرایی تاکید بر فلسفه در دانشگاه های صنعتی دنیا؟
مصطفی تقوی، رئیس گروه فلسفه علم دانشگاه شریف:
طنز و کاریکاتور
گفتگو و گزارش
بدون تقریری از اکنون، به آینده هم نمی‌توانید فکر کنید
حامد قدیری، عضو هیات‌علمی دانشگاه ادیان و مذاهب:
اشتباه ابتدای انقلاب و بریدن از سنت علمی یک قرن اخیر را تکرار نکنیم
« انسداد فکری ایرانیان»؛ گفت و گو با امیرحسین ساکت:
رهبری و تاجزاده در حال پیش بردن مردم‌سالاری هستند + نقد
گفت‌وگو با شهاب الدین حائری ،منتقد نظام :
نقد و بررسی
روشنفکری گزینشی و وضعیت بن‌بست
تحلیلی بر گونه های روشنگری در ایران ، مهرداد احمدی شیخانی:
تفاوت های رانت و فساد و حساسیت به تحفظات در برخی از احکام فقهی زمینه‌ساز رانت
دکتر محمدرضا بوسفی استاد دانشگاه مفید در نشست «فقه رانت» :
شرط اسلامی شدن دانشگاه‌ها و علوم انسانی چیست؟
حجت‌الاسلام حسین شفیعی پاسخ داد:
وبلاگستان
خواندنیها و دانستنیها
نظرات وگلایه ها
نکته ها و گاف ها