پایگاه خبری تحلیلی شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - 2022 December 10
پژوهش‌ها در حوزه‌های علمیه باید کاربردی و منجر به تولید نظریه بشوند
حجت الاسلام علی اکبر نوایی، استاد حوزه و دانشگاه حوزه علمیه خراسان گفت:ایران حوزه نفوذ و یا همان ناحیه نفوذ گسترده ای دارد و انقلاب اسلامی هژمونی جدیدی به وجود آورده که در حال تقابل با غرب است و لذا بر نمی تابند و می خواهند با آن مقابله کنند.ایشان با بیان اینکه تجزیه طلبی در ایران مختص بعد از پیروزی انقلاب نیست و از ۸۰ سال پیش توسط دولت بریتانیا مطرح شده، گفت: یکی از مهمترین و اساسی‌ترین اهداف تجزیه طلبی در ایران جلوگیری از ناحیه نفوذ راهبردی این کشور در جهان بوده که دشمن را نگران کرده است. حجت الاسلام نوایی گفت: پژوهش‌ها در حوزه‌های علمیه باید کاربردی و منجر به تولید نظریه بشوند و برای تحقق این مهم راه زیادی داریم تا چنین پژوهش‌های صورت بگیرد.
تصویب سازوکار‌های «خانه ملی گفتگوی آزاد» درشورای عالی انقلاب فرهنگی
اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی،به ریاست حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی، ۹ مساله مهم و دارای اولویت فرهنگی و اجتماعی را بررسی و بر مبنای آن راهبرد‌ها و برنامه‌های اقدام را تنظیم و تصویب کردند.
ارتباط بخشی بین انفعال کرسی های آزاد اندیشی با ناآرامی های دانشگاهی؟!
دوره اینکه با استفاده از فضای نادانی افراد( خصوصا در سه بحث یا حوزه سیاسی، امنیتی و دینی) دم خروس را با سنگ گرانیت وصل کنیم از دلش متانول استخراج نمائیم را باید پذیرفت که تمام شده است. حال چطور آقای دکتر منصور کبکانیان ( اخوی شهید بزرگوار دکتر کبکانیان) عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، بحث غفلت از کرسی های آزاد اندیشی را به ناآرامی های دانشگاهی ارتباط می دهند، جای اما و اگر فراوان دارد. از آقای دکتر عزیزمان می پرسیم که آیا پارادایم و الگوی فعلی آموزش عالی را قبول دارید؟ اگر نه، نقشه تحولی کجاست؟ شورای عالی انقلاب فرهنگی چه کاری در این خصوص انجام داده است؟ آیا موج چهارم شناخت بشری یا ترکیب گفتمانی ( رابطه قدرت- شناخت) دین با علم و حضور موثر در حوزه اجرا را قبول دارید؟ چکاری برای پیاده سازی آن انجام داده اید؟ آقای دکتر بزرگوار، کشور با انواع منفعت طلبی ، درمانده در نظام استعدادیابی و جهت دهی به استعدادها در قالب میراث شوم کنکور و سهمیه های رنگارنگ و بعضا زشت آن است،آنگاه شما با نوعی فرار به جلو ، چه چیزی را به چه چیز ارتباط می دهید؟ یادآور می شویم که پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، تنها پایگاه خبری در کشور است که افتخار میزبانی سرویسی مستقل بنام کرسی آزاد اندیشی را دارد. آیا تا به حال ملاحظه کرده اید؟ خداوند به ما و شما برای پاسخگویی در روز جزا رحم کند.
نظرات منتشره: ۱ نظرات غیر قابل انتشار: ۰   درصف انتشار: ۰
پیشنهادم تاسیس پارک علم و فناوری نرم ویژه علوم انسانی است
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم گفت: پیشنهاد من به موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی تاسیس مرکز کارآفرینی و نوآوری در موسسه و سپس پارک علم و فناوری نرم ویژه علوم انسانی است. تاسیس مرکز رشد باعث ایجاد بستر مناسب برای تحولات نوآورانه و فناورانه می‌شود.
کلانتری از کدام رسالت تمدن سازی دانشگاه صحبت می‌کند؟ تخیل و شعار با واقعیت‌ها فاصله دارد
دکتر کلانتری معاون وزیر عتف از رسالت تمدن سازی در دانشگاهی صحبت می‌کند که درمانده در نسل دوم خود بوده و با فرمان فعلی، حتی قادر به تربیت درست ورودی‌ها نخواهد بود. باید پرسید که آیا با حلوا حلوا کردن دهان شیرین می‌شود؟ تمدن سازی و پذیرش رسالت بینانسلی، الزامات خاصی دارد که در شرایط فعلی در وزارت عتف در هیچ یک از رویکرد‌های اصلاحی، توسعه و حتی آسیب شناسی دیده نمی‌شود. آستین بالا باید زد آقای دکتر کلانتری. از برج عاج تخیل و شعار پائین بیا.
با وجود آنکه تمایل دارند دانشگاه را یکدست کنند، باید به گفتگو امیدوار بود
دکتر تقی آزاد ارمکی گفت: هیچ وقت نباید زمین بازی را ترک و میدان را خالی کرد من معتقدم راه رسیدن به جامعه‌ی مدنی درست، شکیبایی و ماندن در میدان است. ما باید حضور داشته باشیم و حتی اگر بار‌ها شکست بخوریم هیچ گاه نباید عرصه را خالی کنیم. برای نمونه شخص بنده را بار‌ها خواستند از دانشگاه بیرون کنند، اما من هیچ وقت زمین بازی را ترک نکردم.
توجه ویژه به حوزه علوم انسانی در بیانیه پایانی نشست معاونان آموزشی دانشگاه‌های کشور
معاونان آموزشی دانشگاه‌های کشور در بیانیه پایانی پنجاه و هشتمین اجلاس معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های سراسر کشور، بر توجه ویژه به حوزه علوم انسانی و حمایت از برنامه طرح تحول آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، برای تحقق دانشگاه تمدن‌ساز و حکمت بنیان، تاکید کردند.
دانشگاه علامه طباطبائی تنها دانشگاهی که برنامه پنج ساله از اعضای هیئت علمی گرفته است
دکتر صالحی گفت: در هیچ دانشگاهی برنامه پنج ساله از اعضای هیئت علمی گرفته نشده است. دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان نخستین دانشگاه در اجرایی کردن این کار، در برنامه محور بودن اعضای هیئت علمی، الگوی دانشگاه‌های دیگر شود. همچنین پیشنهاد می‌کنم این دانشگاه در زمینه دانش‌بنیان شدن از نوع سوم به طور جدی پیگیر باشد. ما نیز حمایت‌های لازم را از این مسئله انجام می‌دهیم.
برنامه وزارت علوم برای اثربخشی پژوهش‌های علوم انسانی و اجتماعی
پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: یکی از تلاش‌های ما در زمینه اثربخشی در پژوهش‌های علوم انسانی و اجتماعی است که البته کار‌های زیادی انجام شده، اما اثربخشی بیشتر پژوهش‌ها می‌تواند کمک‌های شایانی به کشور باشد.
نظرات منتشره: ۱ نظرات غیر قابل انتشار: ۰   درصف انتشار: ۰
دبیر اندیشکده فرهنگ مرکز الگوی اسلامی ایرانی:
نگاهی به برخی ویژگی‌های افق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
یکی از بخش‌های سند الگوی اسلامی‌ایرانی پیشرفت، بخش افق است که چشم‌انداز پیشرفت کشور را در سال ۱۴۵۰ هجری شمسی، یعنی حدود نیم‌قرن پس از آغاز اجرای الگوی اسلامی‌ایرانی پیشرفت نشان ‍ می‌دهد. مبتنی بر گزاره‌های افق، ایران در موعد مزبور، جامعه اسلامی جدید را تحقق بخشیده و تمدن جدید اسلامی را پایه‌گذاری کرده است.
«محمدرضا حکیمی» بیش از هر کسی گستره تمدن اسلامی را می‌شناخت
مهدوی‌راد ضمن اشاره به اینکه آقای حکیمی بیش از هر کسی گستره تمدنی اسلامی را می‌شناخت تصریح کرد: تاکید و تشدید بر معارف ثقلین توسط ایشان به جهت سعادت‌آفرینی و رهایی از ضلالت است نه به خاطر دانش‌گستری.
ماهیت خاص فعالیتی و مشاهده سریع‌تر بحران‌های فرهنگی در دانشکده‌های علوم انسانی
محمدجواد هراتی قائم مقام وزیر علوم در امور علوم انسانی در مراسم افتتاحیه همایش بین المللی انسان‌شناسی در حکمت ابن سینا بیان داشت که در فیزیک، شیمی، زیست شناسی و مهندسی، موضوع طبیعت است، ولی موضوع علوم انسانی، موضوع باور‌ها و عقایدمان است. بدین ترتیب پذیرش نظریه‌های علوم انسانی سکولار موجب می‌شود تا آثارش بلافاصله در تغییرات هویتی ما ظهور و بروز پیدا کند و بلافاصله هویت انسان را دگرگون می‎کند. بر این اساس بحران فرهنگی در دانشکده‌های علوم انسانی زودتر از دانشکده‌های فنی مهندسی دیده می‌شود.
توجه به آزمون‌های پیشاتفسیری یک جهش فوق‌العاده در مطالعات علوم انسانی ایجاد می‌کند
محمدحسن احمدی ضمن اشاره به ضرورت آزمون‌های پیشاتفسیری بیان کرد: در عصر دیجیتال و در عصر انفجار اطلاعات و در عصری که چه بسا با آلودگی اطلاعاتی مواجه هستیم ناگزیر هستیم به صورت روشمند مواجهه با متن را در قالب آزمون‌های پیشاتفسیری متن طراحی کنیم.
آقای میرزایی اصفهان بجای شعار و نصیحت، الگوی عملیاتی ارایه بدهد
قریب به یقین می‌توانیم بگوییم که حتی اصطلاح موج چهارم شناخت هم به گوش شان نخورده است. ترکیب علم و دین را در حد شعار شنیده اند و بی خبر و کم اطلاع از الگو‌های ترکیب پارادایمیک هستند. افرادی با این خصوصیات و سطح توانمندی درباره آسیب‌های دانشگاه و ارتباط حوزه و دانشگاه، نقد و نظر می‌کنند! واقعا چه می‌توان گفت؟
نظرات منتشره: ۱ نظرات غیر قابل انتشار: ۰   درصف انتشار: ۰
محتوای شورای تحول علوم انسانی وارد چرخه آموزش نمی‌شود
دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها اظهار داشت: اگر مدیریت منسجمی در شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد شود، هدف گذاری‌هایی که برای این شورا طراحی شد، می‌توانند با سرعت بیشتری تحقق پیدا کند. قاعدتا باید محتوا‌هایی که شورای تحول علوم انسانی کار کارشناسی بر روی آن انجام می‌دهد وارد چرخه آموزش عالی شود، اما اینگونه نیست.
حکمت، جان و روح مطلق حاکم بر سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است
استاد دانشگاه صنعتی شریف گفت: حکمت با تمامی عمق و در عین حال شمول و وسعت معنایی خود بر سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در همه ابعاد از مبانی تا غایات، حاکم است و حکمت، جان و روح مطلق حاکم بر سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است.
جهان‌بینی و فرهنگ جامعه؛ اساس پیشرفت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی
عضو اندیشکده علم مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: پیشرفت جمهوری اسلامی و شکوفاسازی معنوی، علمی، دفاعی و اقتصادی ایران بر اساس سند الگوی اسلامی ایرانی نیازمند برخورد صحیح با مسئله و سنجش اصولی اجرای آن است.
تفاوت سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با اسناد توسعه‌ای نوع نگرش به انسان است
سعید مذبوحی در گفت‌وگویی مهم‌ترین تفاوت سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با سایر اسناد توسعه‌ای را نوع نگرش این سند به انسان دانست و افزود: از مهم‌ترین ویژگی سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، جامعیت و توجه به تمام ابعاد وجودی انسان است که در اسناد سایر کشور‌ها و در سطح بین‌المللی دیده نمی‌شود.
«علم توحید» می‌تواند رکن اساسی وحدت حوزه و دانشگاه باشد
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی اظهار داشتند: دو نهاد علمی مانند حوزه و دانشگاه، اگر بخواهند با هم متّحد شوند، تنها علم است که می‌تواند این دو نهاد را با هم متّحد کند، این مطلب اول؛ تنها علمی که می‌تواند سبب وحدت این‌ها بشود، علمی است که صدر و ساقهٴ آن علم، وحدت، توحید، یگانگی و یکتایی است و آن علم دین است و مانند آن؛ زیرا چیزی که خود متکثّر است، هرگز عامل وحدت نخواهد بود، چه اینکه چیزی که خود واحد است، هرگز سبب کثرت نمی‌شود. تنها چیزی که می‌تواند رکن اساسی وحدت حوزه و دانشگاه باشد، علم توحید است «و لا غیر» که هیچ کثرتی در حرم اَمن آن علم راه پیدا نمی‌کند، این هم مطلب دوم.
رشته‌های «مطالعات حقوق قانون‌گذاری» و «قرآن‌کاوی» رایانشی راه‌اندازی می‌شود
معاون آموزشی دانشکدگان فارابی از راه‌اندازی سه رشته جدید بین‌رشته‌ای در مقطع کارشناسی ارشد و یک بین‌رشته‌ای جدید در دوره دکتری در دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران خبر داد.
سه نظریه‌پرداز؛ برگزیدگان جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی
در مراسم افتتاحیه ششمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی و پنجمین دوره جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی به سه نفر از استادان برگزیده اعطا شد.
الگوی توسعه بومی در ایران بر مبنای ارزش‌ها و اقتضائات بومی است
دبیر اندیشکده آمایش بنیادین سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: الگوی توسعه بومی در ایران بر مبنای ارزش‌های خودی و اقتضائات بومی، چون نظام آرمانها، ارزش‌ها و مطلوبیت‌های فرهنگی و اجتماعی طراحی شده است.
سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت یک پارادایم دربرابر پارادایم توسعه است
عضو اندیشکده آمایش بنیادین و استاد دانشگاه اصفهان گفت: سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت یک پارادایم دربرابر پارادایم توسعه است که خواهان پیشرفت ایران درقالب دکترینی هنجاری است. وی از انقلاب ایران به عنوان یک پارادایم به زبان مردم یادکرد که خواهان رهایی از بند نظریه «توسعه» رستو است و رسالت مرکز الگوی اسلامی ایرانی را تدوین این پارادایم در قالب یک سندی راهبردی برای ایران دانست.
حجت الاسلام محمد مهدی کرمی از کدام اسلامی سازی حرف می‌زند؟
پیرو صحبت‌ها و تاکیدات حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی کرمی رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران در خصوص درخواست دانشجویان و اساتید برای اسلامی سازی دانشگاه، باید از ایشان پرسید که منظورشان از روایت‌های غیرمستقیم چیست؟ آیا اسلامی سازی با تقویت چارچوب‌های ظاهری (پوشش) و تقویت شعائر مدنظر است یا اسلامی سازی مدنظر ایشان تاکید بر موج چهارم شناخت و پیگیری نظریه پردازی در حوزه ترکیب علم با دین دارد؟ ضمن تشکر از حساسیت‌های ایشان تقاضا داریم با سخنان غیرشفاف، فضا را برای سو استفاده‌های احتمالی و سردرگم شدگی نیرو‌های گام دوم انقلاب، رقم نزنند. اسلامی سازی دانشگاه هم تعریف دارد و هم شاخص. اجرای آن هم، قانون دارد و شیوه نظارت قانونی. نه یک گام بیشتر و نه یک گام کمتر.
نظرات منتشره: ۲ نظرات غیر قابل انتشار: ۰   درصف انتشار: ۰
یادداشت و دیدگاه ها
طنز و کاریکاتور
گفتگو و گزارش
دستگاه‌های فرهنگی محافظه کارند نه انقلابی
نشست «غربت سنت ایرانی اسلام»؛
نقد و بررسی
وبلاگستان
خواندنیها و دانستنیها
نظرات وگلایه ها
نکته ها و گاف ها