پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۷۸۰۲۴
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰
دکتر صالحی گفت: در هیچ دانشگاهی برنامه پنج ساله از اعضای هیئت علمی گرفته نشده است. دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان نخستین دانشگاه در اجرایی کردن این کار، در برنامه محور بودن اعضای هیئت علمی، الگوی دانشگاه‌های دیگر شود. همچنین پیشنهاد می‌کنم این دانشگاه در زمینه دانش‌بنیان شدن از نوع سوم به طور جدی پیگیر باشد. ما نیز حمایت‌های لازم را از این مسئله انجام می‌دهیم.
شعار سال: دکتر پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در بازدید از دانشگاه علامه طباطبائی، گفت: نخستین بازدید حضوری خود را بازدید از دانشگاه علامه طباطبائی قرار دادیم که نشان دهنده اهمیت موضوع علوم انسانی است. این دانشگاه به دلیل اینکه تنها دانشگاه علوم انسانی کشور است ظرفیت بی‌بدیلی دارد.

وی با بیان اینکه یکی از نقاط ضعف دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور ارتباطات بین‌الملل است، افزود: در شرایط کنونی، استادان می‌توانند کمک کنند تا به انزوای سیاسی و اقتصادی کشیده نشویم. سطح بین‌الملل بسیار مهم است و بحث دیپلماسی علمی اولویت مهم و جدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. همچنین یکی از مسائل جدی ما تصرف کرسی‌ها در مجامع بین‌المللی است. دانشگاه علامه طباطبائی استادانی دارد که با توجه به پیشینه علمی و بین المللی خود، می‌توانند کرسی‌ها را تصرف کنند؛ بنابراین یکی از اولویت‌های ما این است که این کرسی‌ها شناسایی و تصرف شوند و ما نیز بیشترین حمایت مادی و معنوی را از این کار انجام می‌دهیم.

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: یکی دیگر از اولویت‌های مهم معاونت پژوهشی وزارت علوم، نمایه‌سازی مجله‌ها است. اگر نتوانیم ظرفیت نمایه‌سازی را در سطح بین‌الملل به فعلیت برسانیم دچار مشکل می‌شویم؛ بنابراین دانشگاه علامه طباطبائی این مسئله را یکی از اولویت‌های جدی خود قرار دهد و برای این کار نقشه راه داشته باشد تا بتواند حرف‌های خود را در سطح بین‌المللی مطرح کند. انتظار داریم این دانشگاه در مسائل سیاسی، اجتماعی و به ویژه عقیدتی با هدف صدور نظریات در سطح بین‌المللی و ارتقا وضعیت در انتشارات علمی، پیگیری‌های لازم را انجام دهد.

وی با اشاره به برنامه‌های معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: تحول تحقیقات علوم اجتماعی و انسانی، استفاده مطلوب از ظرفیت پُستاک، راه‌اندازی شبکه ملی آزمایشگاهی و مصوب کردن قانون رفع موانع پژوهشی، برخی از این برنامه‌ها است.

دکتر صالحی با اشاره به برنامه محور نبودن اعضای هیئت علمی، افزود: در هیچ دانشگاهی برنامه پنج ساله از اعضای هیئت علمی گرفته نشده است. دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان نخستین دانشگاه در اجرایی کردن این کار، در برنامه محور بودن اعضای هیئت علمی، الگوی دانشگاه‌های دیگر شود. همچنین پیشنهاد می‌کنم این دانشگاه در زمینه دانش‌بنیان شدن از نوع سوم به طور جدی پیگیر باشد. ما نیز حمایت‌های لازم را از این مسئله انجام می‌دهیم.

دکتر معتمدی نیز در این دیدار با ارائه گزارشی از امکانات و تجهیزات دانشگاه گفت: این دانشگاه تنها دانشگاه تخصصی علوم انسانی کشور است که با همت و تلاش همه مدیران قبلی جایگاه ممتازی را پیدا کرده است. با اینکه دانشگاه علامه طباطبائی مولود انقلاب است، ولی پیشینه استادی، رشته‌ها و دوره‌های تحصیلی آن به قبل از انقلاب مربوط می‌شود. در این دانشگاه بیش از ۱۳ هزار دانشجو در ۱۱ دانشکده مشغول به تحصیل هستند. در حال حاضر ۵۵۰ استاد و نزدیک به ۲۷۰ رشته تحصیلی داریم. به دلیل محدودیت فضای پردیس مرکزی دانشگاه، بسیاری از دانشکده‌ها و خوابگاه‌های این دانشگاه در نقاط مختلف شهر پراکنده‌اند که این پراکندگی مشکلات زیادی را برای اداره دانشگاه به وجود آورده است.

وی با اشاره به ارائه برنامه راهبردی در ابتدای حضور در دانشگاه علامه طباطبائی، ادامه داد: برنامه راهبردی دانشگاه که مبتنی بر برنامه‌های بالادستی بود یک برنامه ابلاغی و دستوری نیست. محور‌های اصلی این برنامه توسط یک تیم تخصصی، مشخص و برای تکمیل به دانشکده‌ها و گروه‌های مختلف ارسال شد. همچنین اعضای هیئت علمی نیز برنامه خود را در این جهت تا سال ۱۴۰۵ اعلام و مشخص کرده‌اند. بیش از ۱۵۰۰ برنامه از دانشکده‌ها و اعضای هیئت علمی دریافت شد که ۹۷۰ برنامه آن جدید بود.

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه یکی از فعال‌ترین دانشگاه‌ها در زمینه مسائل بین‌المللی و دیپلماسی علمی، دانشگاه علامه طباطبائی است، افزود: این دانشگاه در کشور‌های مختلف کرسی‌های زبان فارسی دارد. همچنین در سال گذشته ۱۳ پروژه پژوهشی بین‌المللی مشترک انجام شد. بخش مهمی از موضوعات پژوهشی ما با فعالیت‌های پژوهشی بین‌المللی گره خورده است.

وی گفت: برخی از رشته‌های دانشگاه با اینکه علوم انسانی هستند، ولی آزمایشگاه دارند. این رشته‌ها در سال‌های اخیر راه‌اندازی شده‌اند و به دلیل نوپا بودن، احتیاج به تقویت دارند. همچنین گام‌های مهمی را برای بین‌المللی کردن مجلات تخصصی برداشته‌ایم تا از تجهیزات و امکاناتی که فراهم می‌شود، بهترین بهره را بگیریم.

در پایان این دیدار معاون پژوهشی وزارت علوم از آزمایشگاه علوم شناختی، کتابخانه مرکزی و موزه دانشگاه علامه طباطبائی بازدید کرد.



شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از سایت وزارت علوم تحقیقات فناوری، تاریخ انتشار:۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، کد خبر: ۶۸۹۱۵، www.msrt.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین