پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۳۶۴۹۳۸
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۱
آیت‌الله جوادی آملی گفت: اسلامی شدنِ دانشگاه به این نیست که ما نمازخانه داشته باشیم، دانشگاه را دانش اداره می‌کند، اگر دانش اسلامی شد دانشگاه اسلامی است.
شعار سال: همایش «آینده فلسفه در ایران» چهارشنبه ۱۹ آبان‌ماه به همت گروه فلسفه دانشگاه شهید مطهری برگزار شد. در ادامه پیام تصویری آیت‌الله جوادی آملی به این همایش را مشاهده می‌کنید.

آیت‌الله جوادی آملی ضمن اشاره به نقش فلسفه در اسلامی شدن علوم و دانشگاه تصریح کرد: اسلامی شدنِ دانشگاه به این نیست که ما نمازخانه داشته باشیم این وظیفه همه ماست، عکس امام و رهبری و آرم جمهوری اسلامی را داشته باشیم اینها جزء سنن ملی ماست، دانشگاه را دانش اداره می‌کند، اگر دانش اسلامی شد دانشگاه اسلامی است و اگر معاذالله از این فیض و فوز محروم ماند، دانشگاه اسلامی نیست.

وی در ادامه به ضرورت توجه دانشمندان به مبدا فاعلی و غایی جهان اشاره کرد و گفت: اینکه غرب آلوده شد و با آن آلودگی کلیساها را خاموش کرد و جامعه را از دین جدا کرد و جامعه را از الهی بودن جدا کرد، برای آن است که علم را مثله کرد، حیات علم را گرفت. علم که تمام هویتش رهن معلوم است، این معلوم سه ضلعی است: خدا این را آفرید، با چه وضعی آفرید و برای چه آفرید.

با معلوم سردخانه‌ای علم گرم پدید نمی‌آید
وی افزود: سخن الهیات فلسفه این است که دانشمندان! شما با یک مثلث روبه‌رو هستید مثله نکنید؛ «هُوَ الْأَوَّلُ» را کنار نگذارید، «هو الآخر» را کنار نگذارید، با معلومِ سردخانه‌ای علم گرم پدید نمی‌آید. شما این لاشه را به سردخانه تحویل دادید؛ گفتید ما زمین‌شناس هستیم، آسمان‌شناس هستیم، گیاه‌شناس هستیم، معدن‌شناس هستیم داروشناس هستیم، بله؛ اما این درد و درمان، این آسمان و زمین، این فرشته و سرشته، این انسان و مَلک هر چه هست و هر که هست یک مبدأ فاعلی دارد یک مبدأ غایی دارد آن مبدأ فاعلی «هُوَ الْأَوَّلُ» آن است، آن مبدأ غایی، هدف و «هو الآخر» آن است، شما فقط با نظام داخلی کار دارید. نظام داخلی این مثلث مثله شده یعنی یک جنازه سردخانه‌ای، معلوم سردخانه‌ای علم سردخانه‌ای تحویل می‌دهد.

تمام علوم زیر پوشش این هستند. اگر فلسفه الهی فتوایش عملی شد، تمام علوم الهی می‌شوند و اگر معاذالله عملی نشد تمام علوم سکولار می‌شوند که محصول این یا جنگ جهانی اول و دوم است یا جنگ‌های نیابتی یا داشتن کارخانه‌های اسلحه‌سازی سه شیفته. یا موج موج مهاجران دریایی! این معلومِ سردخانه‌ای علم سردخانه‌ای تحویل می‌دهد. علم وقتی کاربرد دارد و عملیاتی است که انسان نه بیراهه برود نه راه کسی را ببندد.
 
تعداد بازدید : 2
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایکنا، تاریخ انتشار:۲۰ آبان ۱۴۰۰، کد خبر:۴۰۱۲۳۳۹، www.iqna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین