پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۸۵۱۲۶
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۹
حجت الاسلام علی اکبر نوایی، استاد حوزه و دانشگاه حوزه علمیه خراسان گفت:ایران حوزه نفوذ و یا همان ناحیه نفوذ گسترده ای دارد و انقلاب اسلامی هژمونی جدیدی به وجود آورده که در حال تقابل با غرب است و لذا بر نمی تابند و می خواهند با آن مقابله کنند.ایشان با بیان اینکه تجزیه طلبی در ایران مختص بعد از پیروزی انقلاب نیست و از ۸۰ سال پیش توسط دولت بریتانیا مطرح شده، گفت: یکی از مهمترین و اساسی‌ترین اهداف تجزیه طلبی در ایران جلوگیری از ناحیه نفوذ راهبردی این کشور در جهان بوده که دشمن را نگران کرده است. حجت الاسلام نوایی گفت: پژوهش‌ها در حوزه‌های علمیه باید کاربردی و منجر به تولید نظریه بشوند و برای تحقق این مهم راه زیادی داریم تا چنین پژوهش‌های صورت بگیرد.

شعار سال: حجت الاسلام علی اکبر نوایی، استاد حوزه حوزه علمیه خراسان، به مناسبت هفته پژوهش در جمع طلاب حوزه‌های علمیه تربت حیدریه اظهار داشت: با ورود اسلام به ایران این کشور دارای یک تابش و جهش می‌شود و دین مبین اسلام در ایران تبلیغ و رشد پیدا می‌کند و این کشور به وسیله اسلام ارتقا و وارد یک گردونه جدید می‌شود که فارابی‌ها و خوارزمی‌ها و علامه حلی‌ها به وجود می‌آیند و ایران مرکز علم و دانش می‌شود.

وی تصریح کرد: از همان ابتدا ایران با علم و تحقیق و پژوهش مرتبط می‌شود، لذا ایران سابق زکریای رازی، خوارزمی، ابوعلی سینا و فارابی و شخصیت‌هایی دارد که بخش عظیمی از آن‌ها هنوز در تاریخ نام برده نشده‌اند.

حجت الاسلام نوایی بیان کرد: هر چه به سمت جلو‌تر حرکت می‌کنیم رقابت علمی در این کشور افزایش پیدا می‌کند بطوری که با ورود چنگیز مغول به این کشور و کشتار زیاد ایرانیان بازهم این حرکت علمی متوقف نمی‌شود.

استاد حوزه خراسان گفت: از همان زمان موضوع تجزیه ایران توسط انگلیسی‌ها مطرح شد و گفتند هفت کشور کوچک بهتر از یک کشور بزرگ است و می‌خواستند ذخایر و نیروی انسانی و آب و خاک و چهار فصل را برای منافع خود تجزیه کنند و از همه مهمتر، اسلامی که با رویکرد شیعی و تشیع رقم خورده را نیز متوقف کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه به دلایل تجزیه در ایران اشاره کرد و افزود: ایران حوزه نفوذ و یا همان ناحیه نفوذ گسترده‌ای دارد و انقلاب اسلامی هژمونی جدیدی به وجود آورده که در حال تقابل با غرب است و لذا بر نمی‌تابند و می‌خواهند با آن مقابله کنند.

حجت الاسلام نوایی خاطر نشان کرد: امروز ناحیه نفوذ جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران؛ یمن، عراق، لبنان، سوریه و افغانستان است و ناحیه نفوذ راهبردی آن در همه جهان است که در بازی‌های جام جهانی قطر شاهد بودیم که همه از ایران و ایرانی استقبال و اظهار خوشحالی می‌کردند.

وی ادامه داد: در شرایط جدید ناحیه نفوذ راهبردی در نقشه جغرافیایی قرار ندارد و این ناحیه نفوذ، عمقی، فرهنگی و سیاسی است.

وی دلیل دوم را جلوگیری از گسترش علم و دانش عنوان کرد و افزود: امروز مرز‌های علم و دانش در حال تغییر است و در شرایطی که قبلا همه علوم باید از انگلستان به دنیا مخابره می‌شد و اجازه تولید علم در کشور دیگری را نمی‌دادند، اما ایران در حوزه‌های مختلف علمی رشد چشم گیری داشته و مرز‌های علم و دانش را تغییر داده است.

وی با بیان اینکه اهداف تجزیه در ایران استعماری است، به رسالت حوزویان و دانشگاهیان در این خصوص اشاره کرد و گفت: حوزه علمیه یعنی انقلاب و آینده نظام اسلامی ایران، رشد علم، سیاست، اقتصاد و اسلام مجسم، لذا در گام نخست در حوزه‌های علمیه در خصوص نظریه پردازی حرف آنچنانی ندارند و تقریبا متوقف شده که با مرور تاریخ متوجه می‌شویم پژوهش در حوزه‌ها ساختاری تحولی ندارد، لذا نیازمند تحول در ساختار هستیم تا پژوهش‌ها به سمت مسایل جدید حرکت کند.

وی به راهبرد‌های تحقق این مهم اشاره کرد و افزود: یکی از راهبرد‌ها نظریه شناسی است و این نظریه شناسی در اقتصاد، در فقه سیاسی، قضا، اجتماعی است که باید مطالعه صورت گیرد و در نهایت حوزه‌های علمیه نیاز است تا نظریه شناسی کنند.

این استاد حوزه در تعریف نظریه شناسی گفت: نظریه در واقع توصیف یک حقیقتی است که دیگران آن حقیقت را درک نکردند، حال ممکن است در طبیعت و یا شریعت باشد، لذا فارابی می‌گوید درک حقیقت از شریعت و طبیعت است، لذا باید افرادی تربیت بشوند که نظریات جدید ارائه بدهند.

حجت الاسلام نوایی بیان کرد: راهبرد دوم آگاهی از مرز‌های دانش است و باید مرز‌های دانش را شناسایی کنیم و این بدان معناست که بدانیم جامعه شناسی در دنیا تا کجا پیش رفته و ساختار آن چیست؟ روح آن با چه رویکردی است، لذا با شناسایی مرز‌های علم و دانش کاستی‌ها را استخراج می‌کنیم.

وی بیان داشت: راهبرد سوم آگاهی از مقتضیات زمان است و در این عصر ما به کسی نیازمندیم که زمانه را خوب بشناسد.

آشنایی با فرهنگ اسلامی و درک هندسه دانش‌های اسلامی که جامعه پاک و منزه از نظر اخلاقی و خانواده و دیدگاه‌های دیگر چه خصوصیاتی داشته باشد راهبرد‌های چهارم و پنجمی است که توسط این استاد حوزه و دانشگاه خراسان نیز مطرح شد.

حجت الاسلام نوایی گفت: پژوهش‌ها در حوزه‌های علمیه باید کاربردی و منجر به تولید نظریه بشوند و برای تحقق این مهم راه زیادی داریم تا چنین پژوهش‌های صورت بگیرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری رسمی حوزه، تاریخ انتشار:۱۵ آذر ۱۴۰۱، کدخبر: ۱۰۵۷۷۳۴،www.hawzahnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین