پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۰۴۳۴
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱
هر معدنی که ولایت حضرت امیرالمومنین را قبول کرد، ارزشمندتر شد. نخستین معدنی از فلزات یا عناصر که ولایت امیرالمومنین را قبول کرد، معدن طلا بود...ما توی دریا آب شیعه داریم، سنی هم داریم/ «اولین روییدنی که اقرار به ولایت کرد، بادمجان بوده، لذا تأکید می کنند که زیاد بخورید. ما داریم اینها رو!»

شعارسال: گسترش تکنولوژی های ارتباطی و اطلاعاتی، خدمات انکارناشدنی به بشریت کرده است، به گونه ای که در کسری از ثانیه، امکان انتقال یک پیام را به دورترین نقاط جهان فراهم کرده اند. در میان این همه پیشرفت در تکنولوژی های ارتباطی، پیامی هم که توسط عامل انسانی تهیه و توسط این ابزار منتقل می شود، اهمیت فراوانی دارد. با این پیشرفت ها دیگر پیامی که منتقل می شود، در حد یک مسجد در یک روستای دورافتاده باقی نمی ماند. امروزه هر پیامی که حتی به قصد انتقال از یک نفر به نفر دیگر منقل می شود، بالقوه مخاطبی جهانی دارد و نمی توان گستره پیام را محدود کرد.

یکی از مؤثرترین گروه های فکری که در جامعه ایران، همواره تبلیغ و گسترش پیام دینی و اخلاقی را از وظایف بنیادین خود می دانست و می داند، روحانیت بوده و هنوز هم هست. اصولا دین اسلام یک دین تبلیغی است و مخاطب عام دارد. دین اسلام مبتنی بر اصالت خون نیست که عده خاصی را مخاطب خود بداند. مخاطب عام در همه گیتی را هدف پیام خویش می داند و از این روی، رساندن پیام برای سرتاسر جهان را از اولویت های اساسی مبلغان خود می داند.

با پیشرفت های اخیر در حوزه علوم ارتباطات، دقت در انتخاب محتوای پیام، توسط روحانیت اهمیت بیش از پیش یافته است. با وجود این، بی دقتی به انتخاب محتوا در ماه ها و سال های اخیر باعث شده که مطالبی در رسانه ها منتشر شود که جز هزینه و خسارت، ثمره ای دیگری برای دین مبین ندارد و به نظر می رسد، لازم است نظارت دقیق تری بر انتخاب محتوای پیام های روحانیت در عصر حاضر صورت بگیرد.

به چند نمونه از این اظهارات توجه کنید:

«هر معدنی که ولایت حضرت امیرالمومنین را قبول کرد، ارزشمندتر شد. اولین معدنی از فلزات یا عناصر که ولایت امیرالمومنین را قبول کرد، معدن طلا بود، یا مثلا اولین کوه یا سنگی که ولای حضرت امیر را قبول کرد، کوه عقیق بود، ما توی دریا آب شیعه داریم، سنی هم داریم. دریاهایی که ولای امیرالمومنین را قبول کردند، شیرین هستند. اقیانوس هایی که ولایت امیرالمومنین را قبول نکردند تلخ و شور هستند. هواها هم همین طورند هر کدام خواص خود را دارند».

«اولین روییدنی که اقرار به ولایت کرد بادمجان بوده، لذا تأکید می کنند که زیاد بخورید. ما داریم اینها رو!»

«در هوای گرم عقد نکنید؛ گرمی هوای در عقد ازدواج تأثیر دارد. گرمی هوا در عقد اثر دارد؟ بله. چه اثری دارد؟ من چه می دونم!اجرای صیغه عقد را زمانی بکنید که هوا گرم نشده باشد، خنک باشد!»

کلیپ سخنانی با چنین محتواهایی توسط برخی از روحانیت، به صورت روزمره بین مردم رد و بدل می شود و نه تنها باعث وهن و تمسخر اسلام و روحانیت می شود، بلکه در مواردی مانند مورد نخست، آسیب های جدی به وحدت و یکپارچگی مسلمانان ایرانی می زند و در آن سو هم مستمسکی می شود که در اختیار رسانه های به ویژه وهابیت قرار می گیرد و با استفاده از آنان، به تمسخر دین مبین و مذهب شریف می پردازند.

شاید زمان آن رسیده به همان اندازه که حساسیت و نظارت بر تولید محتوای در رسانه های رسمی صورت می گیرد، به همان اندازه هم نسبت به پیام هایی که با محتوای مذهبی، توسط برخی از روحانیون، در منابر عمومی و تریبون های رسمی منتقل می شود، حساسیت و نظارت صورت پذیرد. فراموش نکنیم که هنوز هم این روحانیت است که دین و تعلیمات دین را به مردم آموزش می دهد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی تابناک ، تاریخ انتشار: ۳ دی 1396 ، کدخبر: 758059 ، www.tabnak.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین