پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۱۱۲۷
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵
معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی زلزله‌شناسی گفت: مشکل اصلی موسسه ژئوفیزیک و پژوهشگاه بین المللی زلزله‌شناسی نداشتن پهنای باند است و به همین خاطر در دقایق اولیه وقوع زلزله، با بالا رفتن بازدید‌ها سایت قابل رویت نیست.

شعارسال: محمد تاتار (معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی زلزله) در رابطه با زلزله ۲. ۴ ریشتری شب گذشته البرز و تهران بیان داشت: گسل‌های تهران روند سابق را دارند و هیچ کدام از آن‌ها فعال نشدند، زمین لرزه شب گذشته هیچ گونه خطری مطلقا برای گسل‌های تهران نداشته است؛‌‌ همان زمان هم اعلام کردیم. شاید قبل از این نمی‌شد با یقین صحبت کرد، اما در حال حاضر با یقین اعلام می‌کنیم گسل‌های تهران فعال نشده‌اند.

وی افزود: البته شرایط خطرناک گسل‌های تهران همچنان مثل سابق محفوظ است؛ ممکن است هر زمانی این گسل‌ها لرزش پیدا کنند، اما اینکه بگوییم زلزله‌ای که در منطقه اشتهارد به وقوع پیوسته، باعث افزایش احتمال خطر زمین لرزه در تهران شده، کاملا منتفی است و این را با اطمینان قطعی اعلام می‌کنم.

تاتار خاطرنشان کرد: بنابراین اعلام می‌کنم لرزش‌های گسل‌های اشتهارد تا این لحظه تاثیری در گسل‌های تهران نداشته است.

معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی زمین‌شناسی در ادامه در رابطه با زلزله و پیش بینی آن بیان داشت: در این خصوص صحبت کردن کار بسیار سختی است، اما امیدواریم که در منطقه اشتهارد نیز بارِ زلزله پس از طی مدت زمانی کم شود.

وی با اشاره به بازدید رئیس شورای شهر تهران از پژوهشگاه زلزله‌شناسی، بیان داشت: رئیس شورای شهر تهران از آزمایشگاه پیشرفته پژوهشگاه، آزمایشگاه ژئوتکنیک و مهندسی زلزله، شبکه لرزه‌نگاری و آزمایشگاه مهندسی پیشرفته سوهانک بازدید کردند.

تاتار گفت: در این جلسه ارائه‌ای در رابطه با زمین لرزه‌های اخیر صورت گرفت و به جمع‌بندی نیز رسیده‌ایم.

تاتار گفت: مشکل اصلی موسسه ژئوفیزیک و پژوهشگاه بین المللی زلزله‌شناسی نداشتن پهنای باند است و به همین خاطر در دقایق اولیه با بالا رفتن بازدید‌ها سایت قابل رویت نیست. قرار شده است سازمان فضایی پهنای باند ویژه‌ای را در اختیارمان قرار دهد که در زمان وقوع زمین لرزه مشکلی از این بابت نداشته باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که پس از نصب دستگاه‌های شتاب‌نگاری و لرزه‌نگاری در اشتهارد چه داده‌هایی مشاهده شده است، بیان داشت: برای نصب این دستگاه‌ها و تجهیزات مشکلاتی داشتیم، متاسفانه سازمان‌های ذیربط همکاری نکردند، اما به هر زحمتی بود این دستگاه‌ها نصب شد و در حال حاضر دیتاهایی نداشتیم که آن را اعلام رسمی کنیم. پوشش دستگاهی در منطقه مناسب است و جزو معدود نقاطی از کشور است که پوشش دستگاهی خوبی دارد و از طریق آن اطلاعات موجود اخذ شده و تحلیل مناسبی نیز ارائه می‌شود. البته داده‌های دقیقی که احتیاج داریم با چهار ایستگاه قابل رویت نیست با دستگاه‌های قوی می‌توان هندسه، شیب گسل و مکانیزم‌های آن را تعیین کرد، اما در حال حاضر امکان آن نیست.

پس از زلزله، سایت پژوهشگاه باز نمی‌شد!

محمدکاظم جعفری (رییس پژوهشگاه بین المللی زلزله‌شناسی) نیز در رابطه با مشکلات پژوهشگاه به ایلنا گفت: در رابطه با اینکه چرا تا لحظاتی پس از زلزه‌های اخیر سایت پژوهشگاه باز نمی‌شد تا اطلاعات کامل را در اختیار مردم بگذارد، باید اعلام کنم که سایت پژوهشگاه مجموعه‌ای از خانواده آموزش عالی است که دست پر ندارد تا پهنای باند بالا خریداری کند تا دسترسی برای مردم راحت‌تر باشد. الان مکاتبه کرده‌ایم که در زمان بحران این امکانات در اختیار پژوهشگاه قرار گیرد، چرا که در زمان بحران و وقوع زلزله همزمان تا ۱۰۰ هزار نفر به سایت مراجعه می‌کنند سایت‌هایی می‌توانند به این نیاز جواب بدهند که پهنای باند داشته باشند و زیرساخت‌های لازم را برای این پوشش دهی داشته باشند.

وی افزود: منابع مالی که به نهاد‌ها و خانواده آموزش عالی تخصیص داده می‌شود بسیار اندک است، ظرفیت و توان علمی بسیار بالا است و اگر دیگر نهاد‌ها و سازمان‌ها با پژوهشگاه همکاری کنند، می‌توان اطلاعات درست و دقیقی را در اختیار مردم قرار داد. پژوهشگاه ملی و حاکمیتی است، اما مهم‌تر از آن پژوهشگاه امنیتی است، چراکه با امینت روانی مردم سر و کار دارد.

رییس پژوهشگاه بین المللی زلزله‌شناسی در ادامه گفت: توان و ظرفیت علمی باید به کمک صدا و سیما و دیگر نهاد‌ها و مدیران بیاید؛ چراکه مفاهیمی را منتقل می‌کنند که موجب آرامش خاطر و اعتماد مردم می‌شود، زیرا علمی و مستدل است. در ماموریت‌های ما این حجم از کار پیش بینی نشده و این هزینه بر است. این پژوهشگاه از زمان زلزله منجیل مشغول به کار است و قطعا تجربیات گرانبهایی در این حوزه دارد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایلنا ، تاریخ انتشار: ۶ دی 1396 ، کدخبر: 575518 ، www.ilna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین