پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۰۳۴۳
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۴
پس از لرزش تهران در زلزله شب گذشته کاربران شبکه‌های مجازی این را دست و به دست می‌کنند که زلزله‌ دیشب انرژی درون زمین را تخلیه کرده و احتمال وقوع زلزله‌ای بزرگ‌تر وجود ندارد اما از سوی دیگر کارشناسان می‌گویند نمی‌توان از این موضوع مطمئن بود.

شعار سال: مهدی زارع محقق پژوهشگاه بین‌المللی زلزله در جواب این سوال که آیا پس از وقوع زمین‌لرزه‌ای نسبتاً بزرگ و بعد از چندین پس‌لرزه خفیف خطر وقوع زلزله با شدت بالا رفع می‌شود، گفت: «امکانش وجود دارد اما این امکان هم هست که باز هم زمین لرزه‌ای بزرگ‌تر سراغ تهران بیاید، پس نمی‌توان گفت که خیالمان می‌تواند راحت باشد. اتفاقاً این هشداری است که نتیجه تحقیقات درباره فعال شدن گسل‌های تهران را تائید می‌کند.»

او ادامه می‌دهد: «ممکن است زمین‌لرزه دیشب، گسل‌های شهر و غرب تهران را فعال کرده باشد. گسل شمال تهران هم که نزدیک به 100 کیلومتر درازا دارد، یک گسل فعال محسوب می‌شود. بنابراین می‌توان گفت که خطر از تهران رفع نشده است. به‌طورکلی باید گفت که زلزله‌ای به بزرگی 7 ریشتر قابل انتظار است.»

زارع تهران را به طور کلی شهری در معرض خطر می‌داند و می‌گوید: «اینکه ما می‌گوییم باید منتظر زلزله بود و برای آن آمادگی داشت صرفاً به زمان حال خلاصه نمی‌شود. تهران به‌طورکلی یک شهر زلزله‌خیز است که از جهات مختلف با گسل‌های فعال احاطه‌شده است. بنابراین باید زندگی در این شهر با لحاظ کردن خطر همیشگی زلزله همراه باشد.»

این پژوهش‌گرضمن تاکید به اینکه زلزله یک مقوله غیرقابل پیش‌بینی است توصیه می کند : «نباید به شایعاتی که در فضای مجازی مطرح می‌شود و یا در کوچه و بازار نقل می‌شود توجه کرد. زلزله رویدادی نیست که بتوان آن را پیش‌بینی کرد و گفت که قطعاً در زمانی خاص و با قدرتی خاص اتفاق می‌افتد. ما فقط نشانه‌های علمی را بررسی می‌کنیم و امکان رویدادهای مختلف را در نظر می‌گیریم.»

زارع داشتن آمادگی در عین حفظ خونسردی را مهم‌ترین کاری می‌داند که مردم باید انجام دهند و می‌گوید: «ما تجربه پایتخت کشور هائیتی را بعد از زلزله 7.1 ریشتری را داشتیم و دیدیم که چطور هراس و نگرانی مردم و آماده نبودنشان برای یک رویداد این‌چنینی، فاجعه آفرید. بنابراین باید توجه کرد که دولت و نهادهای مسئول باید در تمام طول سال در مورد نحوه مواجهه با بحران آموزش بدهند و خودشان هم زمینه‌های لازم برای مدیریت بحران را آماده کنند.»

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازسایت خبری اعتماد آنلاین ، تاریخ انتشار 30آذر96، کدمطلب:150028، www.etemaadonline.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین