پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۹۹۷۸
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۳
رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه ابهامات در زمینه حریم گسل‌های تهران رفع شده است، گفت: بر این اساس ساختمان‌های خطرزا و بیمارستان‌های ساخته شده در حریم گسل‌ها در اولویت مقاوم سازی و یا جا به جایی قرار گرفتند.

شعارسال:رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه ابهامات در زمینه حریم گسل‌های تهران رفع شده است، گفت: بر این اساس ساختمان‌های خطرزا و بیمارستان‌های ساخته شده در حریم گسل‌ها در اولویت مقاوم سازی و یا جا به جایی قرار گرفتند.

دکتر علی بیت‌اللهی در این رابطه افزود: تعیین این حریم برای گسل‌های اصلی از جمله الزامات آیین نامه 2800 است و در این زمینه تاکید شده است در حریم گسل‌های اصلی، ساخت بیمارستان‌ها ممنوع است و این در حالی است که در نقشه تهران حریمی برای گسل‌ها وجود ندارد.

وی با بیان اینکه تهران دارای حدود 30 گسل بزرگ و کوچک است، اظهار کرد: برخی از آنها گسل فرعی و بعضی دیگر گسل‌های اصلی هستند و تاکید آیین‌نامه بر روی حفط حریم گسل‌های اصلی است.

بیت اللهی ادامه داد: بر این اساس 4 گسل که از حریم شهر تهران رد می‌شوند و عمده‌ترین آنها گسل شمال تهران است که با این آیین نامه از این به بعد ساختمان‌های مهم در حریم گسل‌های اصلی ساخته نخواهد شد و اگر ساختمان‌های خطرزا مانند مخازن CNG و پمپ بنزین وجود داشته باشد باید جا به جا شوند.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در پاسخ به این سوال که با وجود ساخت و سازهای بی‌رویه آیا حریمی برای گسل‌ها باقی مانده است یا خیر،گفت: در بسیاری از مناطق حریم گسل‌ها ساخته شده است ولی در حال حاضر شاهد ساخت و سازهای مجدد به جای ساختمان‌ها قدیمی و بلندمرتبه سازی هستیم.

وی با تاکید بر اینکه اگر 20 سال قبل در این زمینه اقدام می‌کردیم بهتر بود ولی این حرکت از سال قبل آعاز شده است، ادامه داد: ساختمان‌ها عمر دارند و اغلب مالکان درصدد ساخت و سازهای جدید هستند که با تصویب این قانون، این اقدامات محدود خواهد شد.

بیت اللهی خاطر نشان کرد: علاوه بر آن در ساختمان‌های خطرزا مانند بیمارستان‌ها و پمپ‌های بنزین الزام شده که این ساختمان‌ها یا در اولویت مقاوم ساز قرار گیرند و یا جا به جا شوند.

وی با تاکید بر اینکه این اقدامات جنبه حقوقی پیدا کرده و مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی است، یادآور شد: از این بعد اگر شهرداری پروانه ساخت و ساز در حریم گسل‌ها را صادر کند تخلف کرده است.

بیت اللهی با بیان اینکه ما مسئول نظارت بر حسن اجرا شناخته شدیم و شورای عالی معماری و شهرسازی بر عملکرد شهرداری ها نظارت دارد اضافه کرد: در گذشته در خصوص حریم گسل‌ها ابهاماتی وجود داشت ولی با این قانون بر روی نقشه ها حریم گسل‌ها مشخص شده است.

وی همچنین با تاکید بر اینکه خطر لرزه خیزی تبریز، کرمان، کرج و مشهد از تهران بیشتر است، خاطر نشان کرد: از سوی دیگر مطالعه نشان داده است در هر منطقه‌ای که گسل وجود دارد زمین‌های مرغوب و گرانی وجود دارد از این رو در حریم گسل‌های فعال اقدام به برج سازی و ساختمان سازی شده است.

بیت اللهی با تاکید بر اینکه تعیین حریم گسل‌های اصلی در این شهرها نیز در حال انجام است، گفت: اگر زلزله‌ 7.3 ریشتر در اطراف تهران رخ می‌داد فاجعه به معنای واقعی داشتیم.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری ایسنا ، تاریخ انتشار1 دی96، کدخبر: 96093017194، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین