پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۰۷۹۲
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۶
معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به ایمنی پائین مراکز بهداشت گفت: تنها ۳۵ درصد واحدهای بهداشتی ایمنی لازم را در برابر زلزله دارند و این میزان در روستاها به ۲۵ درصد می رسد.

شعارسال : دکتر علیرضا رئیسی در همایش روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی گفت: بعد از گذشت ۳۶ ساعت از حادثه زلزله کرمانشاه تمام مراکز بهداشتی و درمانی علیرغم اینکه خودشان نیز آسیب دیده بودند خدمات خود را ارائه کردند.

وی گفت: حتما نیاز است به طور جدی از حوادث درس بگیریم، مسئله ای که در زلزله به ما آسیب می زند، عدم آمادگی ما است. باید همیشه آمادگی لازم را داشته باشیم تا یک اتفاق کوچک تبدیل به یک حادثه ملی نشود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت و درمان گفت: تنها زلزله نیست که به ما آسیب می زند، زلزله یک امر طبیعی است. بیشتر از زلزله، عدم آمادگی ما آسیب ها را وارد می کند و اگر آمادگی وجود داشته باشد آسیب ها کم خواهد شد.

وی افزود: باید از تجارب کشورهایی که با حوادث طبیعی دست و پنجه نرم می کنند استفاده کرد.

رئیسی گفت: همیشه باید خود را برای اتفاقات آماده نگهداریم تا یک حادثه کوچک، همه را غافلگیر نکند. 

معاون بهداشت وزارت بهداشت و درمان ادامه داد: آنطور که باید از زلزله درس بگیریم، نگرفته ایم و مهمترین مشکل در حوادث، بحث مدیریت است. باید بدنه سیستم به طور کلی آمادگی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر زمان زیادی از زلزله کرمانشاه گذشته است اما بسیاری از افراد هنوز به سرویس های بهداشتی دسترسی ندارند.

رئیسی تاکید کرد: هیچ مصدومی بدون اینکه واکسن دریافت کند از بیمارستانها خارج نشده است. پس از زلزله همه مادران باردار در روز اول حادثه شناسایی شدند و آنها را به افرادی ارجاع دادیم تا به طور دائم از آنها مراقبت کنند.

وی تصریح کرد: در زلزله کرمانشاه ۸۴ مرکز بهداشتی تخریب شده و هم اکنون ۱۰۰ کانکس برای ارائه این خدمات در آنجا مستقر شده است. هر چه قابلیت های ما پائین باشد، آسیب پذیری نیز بیشتر است و چاره ای جز بالا بردن این قابلیت ها نداریم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت و درمان اظهار کرد: مناطق فقیرنشین به مراتب آسیب پذیرتر از دیگر مناطق هستند زیرا آنها قبل از زلزله هم آسیب پذیر بودند. اگر فقر را از بین ببریم آسیب پذیری نیز کمتر خواهد شد.

وی گفت: ۹۷ درصد روستاها در هنگام زلزله آسیب پذیر هستند و تنها در مواقع پس از زلزله است که تخریب و بازسازی می شوند و اگر در این مناطق با همین آسیب پذیری، زلزله ای رخ دهد کمک رسانی بسیار سخت است.

رئیسی ادامه داد: تنها ۳۲ درصد از مراکز بهداشتی ما آمادگی عملکردی دارد و ۶۸ درصد افراد این آمادگی را ندارند که این مسئله خود نوعی آسیب است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت و درمان گفت: ۵۳ درصد از مراکز بهداشتی از نظر ایمنی غیرسازه ای نامطمئن هستند و این به استحکام ساختمان ارتباط ندارد و باید چیدمان درستی داشته باشیم تا زمان حادثه، این میزان آسیب پذیری کاهش یابد.

وی افزود: فقط ۲۵ درصد مراکز بهداشتی در روستاها ایمنی سازه ای دارند و در طرح تحول سلامت بسیاری از این مراکز بهداشتی نوسازی شده اند و باید نظارت ها انجام شود.

رئیسی گفت: به طور کلی تنها ۳۵ درصد واحدهای بهداشتی ایمنی لازم را دارند. آمادگی عملکردی پرسنل نیز ۲۷ درصد است که نشان می دهد آمادگی کافی را ندارند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت و درمان ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی شاهرود و دزفول بهترین دانشگاهها از نظر شاخصه ها به شمار می آیند اما استانهایی که از نظر ایمنی به کرمانشاه شبیه هستند تعدادشان زیاد است.

وی در پایان گفت: یکی از اشکالات وزارت بهداشت این بود که ارتباط با تیم های ارزیاب محیطی به طور مستقیم وجود نداشت که باید در این زمینه کار شود.

 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته  از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 5دی 1396 ، کدخبر: 4183331 ،www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین