پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۱۰۹۹
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶
دیروز شورای شهر تهران به مناسبت میلاد مسیح(ع) و آغاز سال نو میلادی یک‌ میهمان ویژه داشت.

شعار سال: «سبوه سرکیسیان» اسقف اعظم ارامنه برای اولین بار درخیابان «بهشت» رودرروی 21 عضو شورای شهر تهران قرار گرفت تا جلسه این هفته شورا رنگ وبوی کریسمس بگیرد. خلیفه ارامنه تهران و شمال
در این جلسه گفت: جهان امروز بیش از هرزمان دیگری نیازمند مداخله الهی است تا جنگ‌ها پایان یافته، صلح برقرار شده و دوستی و آرامش میان انسان‌ها گسترده شود.
وی افزود: برقراری صلح در جهان مشروط به تحقق عدالت و ایفای حقوق پایمال شده ملت‌ها است. ادیان و بویژه ادیان الهی وظیفه هدایت پیروان خود به سمت یکتاپرستی و عدالت واقعی را بر عهده دارند. تاریخ نشان داده است که صلح و عدالت تنها زمانی تحقق پیدا می‌کند که گفت‌وگو و دوستی و احترام متقابل میان پیروان ادیان الهی برقرار شود.
وی در ادامه بیان داشت: بیت اللحم به‌عنوان زادگاه حکمران صلح و دوستی و سرزمین‌های اطراف آن، این روزها در وضعیت فاجعه‌ باری به سر می‌برد. تصمیم ناعادلانه رئیس جمهوری امریکا در انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به بیت المقدس و بی‌توجهی به قطعنامه‌ها و موازین بین‌المللی، جهان بویژه ملت‌های صلح طلب و عدالت‌جو را با چالشی جدید مواجه ساخته‌اند. ما باور داریم که ملت حق‌جوی فلسطین بی‌تردید موفق به ایفای حقوق پایمال شده خود خواهد بود.
در این جلسه محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران از حضور محمد علی نجفی، شهردار تهران در جلسه آینده شورا خبر داد. قرار است او در جلسه یکشنبه گزارشی از وضعیت زلزله و مدیریت بحران در پایتخت ارائه دهد.
هاشمی همچنین با بیان اینکه امیدواریم هر چه زودتر اعتبارات برای پیشگیری و مقابله با بحران‌های تهران تزریق شود، گفت: زلزله در تهران و سایر کلانشهرها، خطری جدی وهمیشگی است که نباید آنقدر کوچک انگاشته شود که منجر به رویه گذشته و کندی در آمادگی، اولویت نداشتن در تخصیص اعتبار و فقدان هماهنگی‌های لازم شود، البته نباید موضوع را آنقدر بزرگ کنیم که موجب تشویش اذهان عمومی شود.
آتش به اختیار بودن برخی مسئولان هنگام زلزله تهران در شبکه‌های اجتماعی
صدراعظم نوری در نطق پیش از دستور خود اقدامات غیراصولی و بارگذاری‌های غیرکارشناسی در پهنه‌های خطرناک را که ریسک بالایی دارند از عوامل خطرپذیری شهر تهران خواند و گفت: برای نمونه می‌توان به ۹۷۹ساختمان بلندمرتبه در تهران اشاره کرد که ۴۸۰ ساختمان در دهه اخیر ساخته شده و از این تعداد ۲۵ درصد از آنها عمدتاً در مناطق با بافت فرسوده است و ۹۵ ساختمان حتی ابتدایی‌ترین تجهیزات ایمنی در حد کپسول آتش‌نشانی را نیز ندارند.
وی به فاجعه ساختمان پلاسکو به‌عنوان یکی از صدها ساختمان ناایمن در بافت فرسوده شهر تهران اشاره و اظهارکرد: به علت وسعت فاجعه ساختمان پلاسکو این حادثه از یک حادثه منطقه‌ای به یک حادثه ملی تبدیل شد. باید توجه کنیم که یک زلزله شدید در تهران شبیه هیچ کدام از زلزله‌های اخیر سال ۱۳۵۷ طبس، ۱۳۶۹ منجیل، ۱۳۸۲ بم و زلزله سال ۱۳۹۱ ورزقان نخواهد بود و احتمالاً تجربه منحصر به فردی می‌شود. در مطالعه‌ای که سال گذشته انجام شد مشخص شد در منطقه مرکزی بویژه در جنوب غرب و جنوب شرق تهران شاهد بالاترین ریسک هستیم و بر اساس بررسی‌های به عمل آمده از سوی جایکا و محققان ژاپنی در سال ۲۰۰۴ در صورت بروز زلزله به طور متوسط بین یک تا
دو میلیون نفر جان خود را از دست خواهند داد.
نوری در تشریح دیگر جزئیات زلزله تهران گفت: در اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت بحران و سازمان مدیریت بحران شهر تهران از نگرانی مردم کاسته نشد و عملاً نحوه اعلام خبر با سطح زلزله رخ داده هماهنگ نبود و اخباری با اعلام هشدار و ناایمن بودن منازل و لزوم جا گرفتن در مراکز امن دائماً توصیه شد و با گذشت چند ساعت که در سایت سازمان زمین‌شناسی، پژوهشگاه زلزله و... کیفیت زلزله رخ داده معلوم شده بود، ولی ادامه اطلاع‌رسانی کماکان بر پایه ناایمن بودن و حضور در فضای باز و مناطق امن هشدار داده می‌شد که پیامدهای آن دیده و شنیده شد.
صدراعظم نوری با اشاره به اینکه در حادثه زلزله تهران به نظر می‌رسید برخی افراد و حتی مسئولان در شبکه اجتماعی تلگرام، آتش به اختیار بودند، اظهارکرد: فقدان یک فرماندهی واحد که هماهنگی کامل بین دستگاه‌های متولی را ایجاد می‌کند، بسیار محسوس بود و به نظر می‌رسد بخش عمده‌ای از اقدامات دستگاه‌ها تنها در حد توصیه به شهروندان بود. لذا لازم است گزارش دقیقی از نوع اقدامات عملی هر یک از این دستگاه‌ها تهیه و به شورای شهر ارائه شود.
وی تأکید کرد: عملکرد تجهیزات سیستم هشدار سریع و اینکه شتاب نگارهای سازمان مدیریت بحران چه هشدارها یا چه تغییراتی را ثبت کرده‌اند، اعلام نشده است و در حقیقت توان ظرفیت مقابله با بحران از سوی سازمان مدیریت بحران شهر تهران فاقد ارزیابی است. هرچند که مطابق برنامه پنج ساله دوم تهران مقرر شده بود تعداد ۵۰ ایستگاه شتاب‌نگار روی نقاط حساس و گسل‌های شهر تهران نصب شود. با نزدیک شدن به اتمام برنامه پنج ساله دوم تاکنون چهار ایستگاه شتاب نگار آن هم روی گسل فشم نصب شده و قابل بهره‌‌برداری است.
نوری با اشاره به اینکه بر اساس قوانین و دستورالعمل‌های مصوب در خصوص آمادگی برای ارائه خدمات امداد و نجات در شرایط زلزله با کمبود تجهیزات، امکانات و آموزش‌ها مواجه هستیم، اظهارکرد: آیا ظرفیت ارائه خدمات کافی در سازمان آتش‌نشانی با تعداد ۱۳۰ ایستگاه فعال که در حدود ۱۳ درصد آنها نیز به‌دلیل ناایمن بودن ساختمان در زمان زلزله از مدار خارج خواهند شد، هنگام وقوع زلزله وجود دارد؟
وی تأکید کرد: داستان تلخ کمبود تجهیزات به این موارد ختم نمی‌شود و تراژدی وقتی نگران‌کننده است که محل درمان آلام و دردهای مصدومان زلزله و مراکز ارائه خدمات بهداشتی و درمانی با آمار ۷۵ درصد بیمارستان‌ فرسوده و ناایمن که قدمت بسیاری از آنها بیش از ۵۰ سال است، تا چه حد تاب و تحمل زلزله و ارائه خدمات در هنگام وقوع زلزله را دارد؟ بنابر پیش‌بینی تعداد تلفات در این خصوص، شهرداری تهران مکلف به تأمین زمین آرامستان‌ها و کفن و دفن ۵۰۰ هزار نفر کشته است در صورتی که در شرایط فعلی هم تنها امکان خدمت‌رسانی برای ۱۵ هزار کشته وجود دارد و الزاماتی برای خرید زمین جهت آماده‌سازی ۱۵ هزار قبر جدید در دستور کار است.
تهران گران اداره شد؛ یعنی چه؟!
مجید فراهانی، دیگر عضو شورا هم با اشاره به بودجه شهرداری تهران گفت: اگر مجموع درآمد و هزینه شهرداری تهران در 12 سال گذشته را با سرانه جمعیت هشت میلیونی تهران برابر آخرین سرشماری سال 1395 محاسبه کنیم درمی یابیم شهرداری تهران در 12 سال گذشته در حالی که به ازای هر شهروند تهرانی 139میلیون ریال درآمد کسب کرده، اما فقط به ازای هرنفرشهروند 116 میلیون ریال هزینه کرده است.
وی ادامه داد: آیا تا به حال از خود پرسیده‌ایم بودجه 17 هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران در سال 1396 چه نسبتی با بودجه سال 1384 و آغاز 12 سال مدیریت مطلق العنان شهردار پیشین دارد؟بهتر است بدانیم، تهران سال 1384 را با بودجه مصوب یک هزار و 600 میلیارد تومانی تحویل گرفتند و در سال 1396 با بودجه 17 هزارمیلیارد تومانی تحویل دادند! یک محاسبه کوچک ریاضی نشانگر این تفاوت 10برابری است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار -، شماره: 244735


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین