پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۲۷۱۸
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۳
شاید بدتر از بی‌قانونی، اجرای ناقص قوانین باشد؛ «یک بام و دو هوایی» که به بی‌عدالتی تفسیر می‌شود و می‌تواند اثری ویرانگر به دنبال داشته باشد؛ درست مثل حکایت مقابله با کشتار حیات وحش در کشورمان!

شعار سال: در شرایطی که کشتار بی رحمانه پرندگان مهاجر در شمال کشورمان، همواره با انتقادات فراوانی همراه بوده و بی تفاوتی مسئولان به این فاجعه بزرگ، علامت سؤال بزرگی پیش روی دوستداران حیات وحش قرار داده است، گاه اخباری به گوش می‌رسد که بسیار شگفت آور است.


مثل خبر جریمه سیصد هزار تومانی یک شکارچی در خراسان جنوبی به دلیل شکار غیرقانونی سه پرنده مهاجر؛ جریمه‌ای که هرچند در مقابل اتفاق رقم خورده ناچیز به نظر می‌رسد، به دلایلی بسیار ناعادلانه جلوه می‌کند. آنقدر ناعادلانه که می‌تواند گفت: این شکارچی بسیار بد شانس بوده که به دام افتاده و از آن بدتر، خیلی اقبالش کوتاه بوده که در خراسان جنوبی اقدام به شکار کرده، وگرنه هستند همتایان وی در برخی نقاط دیگر کشور که حتی دستگیر نمی‌شوند.

تنها کافی است درباره مناطق شمالی کشورمان اطلاعاتی داشته باشیم تا بدانیم در برخی شهر‌های این مناطق، هیچ پرنده‌ای نیست که از چنگ شکارچیان قسر در برود و چه گوشتخوار باشد و چه گیاهخوار، چه حرام گوشت و چه حلال گوشت، چه احتمال ابتلایش به آنفلوانزای پرندگان برود و چه نه، چه در معرض انقراض باشد و چه هنوز این خطر بر سر نسلش سایه نیفکنده باشد و...، شکار می‌شود و زنده یا مرده به فروش می‌رود.

تجارتی بزرگ که هرچند در سال‌های اخیر به نسل کشی شباهت یافته، هنوز برخی مسئولان محلی از بومی و سنتی بودنش سخن به میان می‌آورند و مدعی هستند، نباید جلویش را گرفت؛ ادعایی خام و دور از واقعیت که می‌شود با مراجعه به شمار بالای پرندگانی که صید و شکار می‌شوند، مردود بودنش را ثابت کرد یا حتی ساده تر، چند تصویر برای ردش ارائه داد. مثل این تصویر؛

تصویری هوایی از یکی از مناطق شمالی کشورمان، در فریدونکنار که هر ساله پذیرای خیل بزرگی از پرندگان مهاجر است که از چند ده هزار کیلومتر آن سوتر، از سیبری روانه مناطق جنوبی کره زمین می‌شوند تا زمستان را در مناطق گرم‌تر بگذرانند، اما پس از چندماه پرواز با چنین دامگاه‌های وسیعی مواجه می‌شوند؛ دامگاه‌هایی به وسعت یک شهر، یک دیار، یک استان و گاه بزرگتر!

دامگاه‌هایی که تماما غیرقانونی هستند و باید برچیده شوند، ولی برای برچیدنشان مسئولان سازمان محیط زیست از گذشته تا کنون قصور می‌کنند و دستگاه قضا و نیروی انتظامی هم به مانند ایشان، توجه نشان نمی‌دهند تا تداوم داشته باشد. تداوم نسل کشی گسترده پرندگان مهاجر که به دستگیری هیچ مجرمی منجر نمی‌شود و طبیعتا هیچ جریمه‌ای به دنبال ندارد.

درست برعکس وضعیتی که شکارچی متخلف اهل خراسان جنوبی با آن مواجه شده است؛ شکارچی که سه پرنده کشته و دستگیر شده تا هم شکارهایش ضبط شود و هم محکوم به پرداخت سیصد هزار تومان شود، در حالی که اگر اهل جایی مانند فریدونکنار بود و روزانه چند صد و یا چند هزار پرنده مهاجر صید می‌کرد، می‌کشت و روانه بازار می‌کرد، نه دستگیر می‌شد و نه محکوم به پرداخت جریمه و از آن مهم تر، دفاع مسئولان را هم پشت خود و اقدامش می‌یافت!

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت تابناک، تاریخ 15 دی 96، کد مطلب: 761566: www.tabnak.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین