پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۲۹۹۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۲
معاون آبخیزداری منابع طبیعی و آبخیزداری استان هرمزگان از شروع عملیات اجرایی مهار دومین کانون بحرانی فرسایش خاک (گالی) استان در حوزه کندران بندرلنگه خبر داد.

شعارسال: معاون آبخیزداری منابع طبیعی و آبخیزداری استان هرمزگان از شروع عملیات اجرایی مهار دومین کانون بحرانی فرسایش خاک (گالی) استان در حوزه کندران بندرلنگه خبر داد.

ابوالقاسم حسین پور گفت: شناسایی و مهار کانون های بحرانی گالی در زمره اولویت های طرح آبخیزداری و حفاظت خاک در سطح استان قرار دارد.

وی اضافه کرد: پس از تجربه موفق آبخیزداری استان در تثبیت گالی دشت گزیر بندرلنگه با بهره گیری از دانش بومی و انجام مطالعات کنترل گالی حوزه کندران در سطح 25800 هکتار، مهار دومین کانون بحرانی گالی در استان در دستور کار اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قرار گرفت.

حسین پور تصریح کرد: عملیات اجرایی مهار گالی کندران با هدف کنترل فرسایش خاک، حفاظت از اراضی و رفع مخاطرات تهدید گالی از روستای کندران و تاسیسات آن در پاسخ به مطالبات اجتماعی و برطرف کردن دغدغه های مردم در این زمینه در سه جبهه کاری آغاز و بصورت همزمان و توامان اجرا می گردد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان با تشریح برنامه های پیش بینی شده در طرح کنترل گالی و عملیات فازهای اجرایی مذکور افزود: کنترل سیل رودخانه گلنگو و جلوگیری از انحراف سیلاب به دشت کندران از طریق ساماندهی رودخانه و احداث سیل بند در فاز نخست، کاهش رواناب ورودی به سایت گالی با احداث بندها و تیربندهای خاکی برگرفته از دانش بومی توام با عملیات بیولوژیک و کاشت درختان مثمر و غیرمثمر محلی سازگار با اقلیم منطقه با مشارکت مردم در فاز دوم و تثبیت سایت بحرانی گالی با احداث سازه های کنترل گالی از پایین دست با الگوی پنجه به پاشنه و همچنین بازسازی سازه های قدیمی موجود در سایت با حفظ هویت تاریخی و باستانی آن با استفاده از مصالح ساروج برای نخستین بار در آبخیزداری استان در فاز سوم در دست اجراست.

حسین پور ضمن اشاره به نحوه شکل گیری و مکانسیم فرسایش گالی در تشریح گسترش گالی در استان گفت: حساسیت خاک، بارش های رگباری با شدت زیاد، تغییر کاربری اراضی، مهاجرت در اثر خشکسالی، رها سازی اراضی دیم، تخریب پوشش گیاهی، عدم مدیریت سیلاب، دخالت های انسانی در انحراف و تمرکز سیلاب و اقدامات عمرانی نادرست از جمله عوامل اصلی ایجاد و گسترش کانون های گالی در استان به شمار می روند که منجر به تشکیل گالی ها و خندق های عمیق به عمق یک تا 10 متر با نرخ جابجایی بیش از 300 متر در سال گردیده است.

وی تخریب اراضی، هدررفت خاک، خسارت به عرصه های منابع طبیعی، اراضی کشاورزی، ابنیه و تاسیسات زیربنایی، تهدید روستاها و اماکن مسکونی، رسوب زایی و تشدید رسوبگذاری در مسیل ها، سازه های آبی و بنادر را از تبعات فرسایش گالی دانست.

معاون آبخیزداری منابع طبیعی استان؛ بالا بردن سطح آگاهی مردم نسبت به این پدیده، عدم دخل و تصرف نادرست در طبیعت، ممانعت از تخریب منابع طبیعی، جلوگیری از تغییر کاربری اراضی و مدیریت رواناب ها در سطح حوزه های آبخیز از بالادست با اجرای طرح های آبخیزداری بویژه سامانه های آبگیر باران و احیای پوشش گیاهی از مهمترین اقدامات پیشگیرانه در کنترل گالی در شرایط استان هرمزگان برشمرد.

حسین پور پیش بینی کرد: در صورت تخصیص منابع اعتباری مورد نیاز، فازهای اجرایی سه گانه مهار گالی کندران در سال آینده به اتمام خواهد رسید.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 17 دی 1396، کدخبر: 4192971، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Netherlands
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
0
0
متاسفانه بسیاری از پوشش های گیاهی در دشت های استان از میان رفته است و تنها راه کمک به این موضوع افزایش کمبند سبز در استان میباشد
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین