پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۴۳۷۶
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰
مدیرکل مرکز زمین شناسی گیلان از تهیه نقشه از محل دقیق گسل‌های کلانشهر رشت خبر داد.

شعار سال: پانته آ گیاهچی در این باره گفت: با پشتیبانی مالی استانداری گیلان و شهرداری رشت، نقشه دقیق گسل‌های شهر رشت تهیه و به متولیان امر ساخت و سازه ارائه می‌شود تا با توجه به قوانین نظام مهندسی و ساختمانی، این گسل‌ها را به‌خوبی بشناسند و در محاسبات خود لحاظ کنند.

وی تصریح کرد:با توجه به انبوه‌سازی و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در شهر رشت باید نقشه‌ای از محل دقیق گسل‌های این شهر تهیه شود.

وی با تاکید بر این که سازه‌ها نباید روی گسل‌ها ساخته شوند، خاطرنشان کرد: مکان دقیق بعضی از سازه‌های عظیم از نظر ساخت بر روی خط گسل بررسی نشده و در سرمایه‌گذاری‌های پرهزینه باید بیشتر در این مورد دقت شود تا از حوادث تلخ پیشگیری شود.

وی یاداور شد: در برنامه ششم توسعه اقتصادی دولت شهرهایی مانند کرمان، تهران، مشهد و تبریز با توجه به بودجه‌ در نظر گرفته شده در این شهرها در حال شناسایی محل دقیق گسل‌ها هستند.

مدیرکل مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی گیلان با بیان این که دلیل تخریب و آسیب‌های جبران‌ناپذیر زمین لزره بم عدم شناسایی گسل در آن منطقه بود افزود: به‌دلیل بودجه محدود نمی‌توان شهر رشت را به فهرست شهرهای برنامه توسعه اقتصادی ششم دولت اضافه کرد و این اقدام باید استانی انجام شود.

گیاهچی با اشاره به روش‌های مختلف برای ساخت سازه‌ بر روی گسل‌ها تاکید کرد: از ساخت سازه‌ روی گسل‌ها جلوگیری نمی‌شود اما اطلاع از وجود گسل در منطقه‌ ساخت سازه باعث می‌شود اصول ایمنی، بهتر و جدی‌تر رعایت شود.

گیلان بر روی پنج گسل فعال به نام های گسل رودبار، تالش، لاهیجان،شمال البرزو گسل ماسوله قرار دارد.

ثبت 400 خردلرزه با بزرگای 1-3 (MN) و نزدیک به 150 زمین لرزه با بزرگای متوسط 3-5 (MN) ، توسط دستگاههای لرزه نگاری از سال 1385 تا کنون در استان گیلان، نشان از زمین ساخت جنبا و لرزه خیزی بالای این استان دارد.

31 خرداد 1369 زمین لرزه ای با بزرگای 7.4 ریشتر چند دقیقه پس از نیمه شب به وقوع پیوست و سه شهر منجیل، رودبار و لوشان و روستاهای پیرامون و شمال غرب زنجان در ناحیه طارم علیا ، در این زمین لرزه تقریبا به طور کامل ویران و یا به شدت تخریب شدند.البته اسیبها تنها محدود به این شهرها نبود بلکه حتی در شهر رشت نیز ساختمانهای نوسازی را با خاک یکسان کرد . در اثر این زمین لرزه حدود 40 هزار نفر از هموطنانمان جان خود را از دست دادند و هزاران نفر آسیب های جسمی و روحی دیدند . همچنین بیش از 200 هزار واحد مسکونی تخریب و 500 هزار نفربی خانمان شدند .

در اثر رخداد این زمین لرزه ، آسیب‌های جدی به سد سفید رود، نیروگاه لوشان، پلها، کیلومترها جاده، بیمارستان ها، سازه های عمومی و مسکونی وارد شد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازسایت خبرفوری ، تاریخ انتشار 23دی 96، کدمطلب: 260133 ، www.khabarfoori.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین