پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۴۹۳۸
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۲
پالایشگاه نفت از پروژه های مهم اشتغالزایی و توسعه ای شهرستان پلدختر که پس از 9سال فقط نامش بر سرزبان ها ماند و مسئولین تاکنون نتوانستند به وعده های خود در قبال عملیاتی شدن این پروژه عمل کنند و در واقع این پروژه را باید به زباله دان تاریخ فرستاد.

شعار سالبیکاری زخم کهنه منطقه محروم پلدختر که باگذشت زمان بیشتر سرباز می کند وخیلی از خانواده ها را داغدار می کند.

پلدختر علی رغم ظرفیت ها وپتانسیل های توسعه ای که در بخش های مختلف کشاورزی،باغداری،صنعتی وانرژی دارد ولی کسی نیست این مسائل را از ایده به عمل تبدیل کند.

دولت در این خصوص فقط تماشاگر اتفاقات تلخ وشیرین لرستان است به طوری که وزیر ،مدیرکل تافرماندار،بخشدار ومدیران شهرستانی فقط وعده دادن توخالی را از مدیریت یادگرفتند.

سفرجهانگیری به لرستان

استانداران ما تاکنون نتوانستند علی رغم پیگیری هایی که هم دارند برای استان کاری کنند.

به نظر می رسد عده ای در پایتخت و پاستور نشستند که به بهانه ودلایل مختلف نمی خواهند لرستان به مانند خوزستان،آذربایجان ها ،اصفهان،مشهد و سایر استان ها به توسعه دست پیدا کند.

تا کنون فرق این مسئله برای شهروندان دیار کلماکره مشخص نشده که آیا وزیر محترم نفت،نفت پلدختر با نفت جنوب چه فرقی دارد واقعا ذخائر نفتی جنوب لرستان چرا بدون هیچ امتیازی برای شهروندان منطقه فقط پالایش شود و پالایشگاهی برای اشتغالزایی و رونق اقتصادی در منطقه احداث نشود.

ایران از کشورهای مهم منطقه است که دارای ذخائر نفتی متعددی و امروز اقتصاد کشور هم براساس درآمدهای نفتی برنامه ریزی می شود که به معضلی در اقتصاد این موضوع هم تبدیل شده است.

نفت تنگ فنی

شهرهای جنوبی لرستان پلدختر وکوهدشت از مناطق نفت خیز لرستان می باشند که بدون هیچ استفاده مفید اقتصادی و توسعه ای در منطقه این نفت برای استان های مرکزی پالایش می شود.

قصه پرغصه پروژه پالایشگاه پلدختر که مردم در یکی از روزهای مهرماه87علی کائیدی نماینده وقت مردم پلدختر ومعمولان خبر از موافقت وزیر نفت با احداث پالایشگاه در این شهرستان داد.

خبری که باعث خوشحالی مردم رنج کشیده ومحروم منطقه شد و با گذشت زمان هم نیز این موضوع به یک مطالبه عمومی تبدیل شد.

پالایشگاه نفت پلدختر

در سفر استانی هیات دولت به لرستان در سال 87این موضوع مطرح وتصویب هم شد.

در بهمن 88سید حسین صابری استاندار وقت لرستان خبر از موافقت وزارت نفت با تامین خوراک پالایشگاه داد.

اتفاق تلخ این ماجرا در 21بهمن 88به مناسبت ایام الله دهه فجر در یک ظهر زمستانی در منطقه جلگه خلج رخ داد جلسه نمادین تبلیغاتی برای کلنگ زنی طرح بود که صدها نفر از مردم منطقه را در جلگه خلج محل کلنگ زنی جمع کرده بود و خیلی از زنان روستا با دود کردن اسپند و کل زدن به شادی پرداختند ولی نمی دانستند این دروغ بزرگ سرابی بیش نیست.

پالایشگاه

قنبری از اهالی روستای جلگه خلج با انتقاد از عملکرد مسئولان اظهار داشت:داغ بیکاری بر دل جوانان پلدختر ومعمولان کمر خیلی از آنها را شکسته است.

وی بیان کرد:پلدختر دارای نفت،آب،خاک و آب وهوای مناسب هست ولی نمی دانیم چرا مسئولان شهرستان کاری برای بالفعل کردن این ظرفیت ها انجام نمی دهند.

این جوان تاکید کرد:مسئولان با ندانم کاری و زدن کلنگ های بدون پشتوانه مردم را نسبت به دولت و کارگزاران آن بدبین می کنند.

وی یادآورشد:ما نفت وگاز داریم ولی برنامه ای دولت برای شکوفا کردن این ظرفیت ها در شهرستان ندارد واین چند سال فقط ما از زبان مدیران وعده های توخالی شنیده ایم.

حامد حسنوند یکی دیگر از جوانان پلدختر عنوان کرد:بیکاری خیلی از جوانان پلدختر را راهی شهرهای دیگر کرده است به طوری که بیشتر خانواده ها تصمیم گرفتند از پلدختر مهاجرت کنند.

وی ادامه داد:یک روز امیدوار بودیم با راه اندازی پالایشگاه نفت جلگه در منطقه خودم مشغول به کار شوم ولی الان باید در تهران کار کنیم.

بیکاری لرستان

این جوان گفت:مسئولان بایستی در آخرت پاسخ مردم پلدختر به خاطر سهل انگاری وکم کاری هایی که در شهرستان داشته اند را بدهند.

هوشنگ بازوند استاندار وقت لرستان در دومین سفر خود در سال 93به شهرستان پلدختر در جلسه بررسی موانع ومشکلات طرح های عمرانی این شهرستان با اشاره به کلنگ پالایشگاه نفت پلدختر اظهار کرد:این پروژه که بارها در بخش تلنگر صداوسیما و رسانه های مختلف به آن پرداخته شده امروز بعنوان یک مطالبه مردم از دولت تبدیل شده است.

بازوند با بیان اینکه حدود یک ونیم سال به دنبال سرمایه گذار برای طرح پالایشگاه پلدختر بودیم تصریح کرد:مجوز خوراک پالایشگاه که روزانه 30هزار بشکه نفت است صادر شده که به نظر سرمایه گذار این میزان توجیح اقتصادی ندارد و باید میزان 90هزار بشکه نفت در روز باشد.

وی ادامه داد:پس از پیگیری های متعدد با قرارگاه خاتم(ص) وارد مذاکره شدیم که اطلاعات طرح به قرارگاه قائم(ص) ارسال شده و پس از بررسی و کارهای کارشناسی نتیجه را اعلام خواهند کرد.

نور الدین درمنان فرماندار وقت پلدختر در این خصوص گفت:این طرح دارای مسائل ومشکلات زیست محیطی که با پیگیری هایی که صورت گرفته برخی از آنها حل شده است.

وی با بیان اینکه پیمانکار توانایی برای این پروژه باید ورود پیدا کند بیان کرد:قرار که قرارگاه خاتم الانبیاء پیمانکاری این طرح را برعهده بگیرد.

انتظار می رود ،مسئولان با مردم با صداقت صحبت کنند که پالایشگاه نفت به مانند کارخانه نور فولاد شهرستان که مصوبه سفر رئیس جمهور قبلی به لرستان بود قابلیت اجرایی ندارد.

به نظر می رسد با توجه به محدودیت های بودجه ای دولت و عدم رغبت سرمایه گذار برای سرمایه گذاری در این شهرستان احداث پالایشگاه پلدختر را باید خوابی تعبیر نیافته قلمداد کرد و آن را به فراموشی سپرد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازسایت خبری سفیر افلاک ، تاریخ انتشار 24دی 96، کدمطلب:13567، www.safireaflak.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین