پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۶۳۰۹
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۰
نشست خبری سعید اوحدی معاون سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری عصر امروز چهارشنبه 4 بهمن 96 در محل نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع‌ وابسته تهران برگزار شد.

شعارسال: سعید اوحدی معاون سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در این نشست خبری که پس از سفر امروزش به همدان برای شرکت در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان برگزار شد، گفت: «سازمان میراث‌فرهنگی به‌عنوان معین استان‌های قم و همدان انتخاب شده تا رابط بین ستاد اقتصاد مقاومتی و برنامه‌های مصوب در ستاد اقتصاد مقاومتی استان‌ها باشد. سازمان میراث‌فرهنگی به این دلیل که استان‌های قم و همدان محور توسعه خود را بر روی گردشگری گذاشته‌اند معین استان‌های قم و همدان شد.»

او با اشاره به اینکه استان همدان دارای تنوعی از ظرفیت‌ها در حوزه‌های میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است گفت: «در بعضی از استان‌ها فقط یک یا دو محور تاریخی وجود دارد، اما در همدان شاهد تنوعی از محورهای تاریخی هستیم.»

اوحدی با اشاره به ثبت ملی ملایر به‌عنوان شهر منبت گفت: «همچنین در سال 2018 شاهد دو رویداد مهم بین‌المللی در همدان خواهیم بود. مجمع گفت‌وگوی آسیایی سازمان جهانی جهانگردی در تیر 97 همدان را میزبان مجمع گردشگری آسیایی در همدان معرفی کرد و این اجلاس در تیر 97 با حضور اعضای 16 کشور عضو برگزار می‌شود.»

او تأکید کرد: «همچنین اجلاس اعضای وابسته سازمان جهانی جهانگردی که حدود 160 وابسته دارد در آبان 97 در همدان برگزار خواهد شد.»

معاون سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ادامه داد: «همدان برنامه‌ریزی‌های خوبی برای سال 97 و 98 انجام داده است که بر مبنای آن‌ها ظرفیت تخت‌های اقامتی این استان 9 برابر می‌شود. نرخ بیکاری نیز در همدان در سطح خوبی قرار دارد و 8.6درصد است، پیش‌بینی می‌شود با تحقق برنامه‌های این استان 19هزار شغل در این استان ایجاد شود. ما امید داریم که با کمک صنعت پیشران گردشگری، این عدد از مرز 19هزار شغل عبور کرده و به 25هزار شغل برسد.»

او گفت: «به دلیل قرار گرفتن مقبره ابوعلی سینا در همدان، این استان دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه گردشگری سلامت است. این استان همچنین می‌تواند با تکیه بر ظرفیت‌های منحصربه‌فرد خود جاذبه‌های خوبی برای تولید موضوع سفر در استان ایجاد کند. در همه جای دنیا از طریق تولید موضوع موجی را برای جذب گردشگر ایجاد می‌کنند. می‌توان از ظرفیت کشت انگور در ملایر و کشت گردو در تویسرکان برای جذب گردشگر استفاده کرد.»

اوحدی خاطرنشان کرد: «65هزار نفر بازدیدکننده ظرف دو هفته از جشنواره ملی منبت بازدید کردند. جشنواره مبل منبت همچنین باعث شد 10هزار نفر اقامت در ملایر اتفاق افتد.»

او با بیان اینکه فعالیت‌های سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، معاونت سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی این سازمان، بخش خصوصی و استان‌ها برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در کشور در سال 97 از هم‌اکنون شروع شده است گفت: «بنا بر دستور مقام معظم رهبری یک‌میلیارد و 500میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای توسعه مناطق محروم و روستایی تخصیص داده شده است. بعد از این فرمان، برابر ریالی همین میزان نیز قرار شد ازسوی بانک‌ها تأمین شود. در این میان 2400میلیارد تومان به حوزه گردشگری و صنایع‌دستی اختصاص داده شد.»

معاون سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با بیان اینکه این وجود قابل‌استفاده در سایر بخش‌ها نیست گفت: «با استفاده از این ظرفیت می‌توان 50هزار شغل ایجاد کرد. کارگروهی نیز در هر استان با ریاست استاندار، دبیری مدیرکل وزارت کار و مسئولیت مدیرکل میراث‌فرهنگی استان برای سامان‌دهی تخصیص این اعتبار ایجاد شده است.»

او در تشریح ویژگی‌های این تسهیلات اعلام کرد: «نرخ سود این تسهیلات برای شهرهای زیر 10هزار نفر 10درصد و برای مناطق محروم 6درصد است.»

اوحدی با اشاره به اجازه دسترسی سازمان میراث‌فرهنگی در سامانه «بهین‌یاب» وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: «30 هزار میلیارد تومان در این سامانه برای رونق و حمایت از توانمندی آن دسته از بنگاه‌هایی که پیشرفت بالای 60 درصد دارند اختصاص داده شده است. سازمان میراث‌فرهنگی دو سال تلاش کرد که در این سامانه وارد شود، و خوشبختانه از 4 دی 96 اجازه دسترسی به این سامانه به سازمان میراث‌فرهنگی داده و صنعت گردشگری نیز در این سامانه ثبت شد.»

او در تشریح ویژگی‌های این سامانه و تسهیلات آن گفت: «سازمان میراث‌فرهنگی می‌تواند به‌صورت روزانه روند کار را بر روی این سامانه رصد کند، تا امروز 4 بهمن 96، 325 طرح در سامانه ثبت شده است، 294 طرح در کمیته بررسی شد و 84 طرح در شر ف معرفی به شعبه برای دریافت تسهیلات هستند. همچنین بانک‌های عامل ازسوی خود درخواست‌کننده انتخاب می‌شود. از طرفی اگر مشکلی در فرآیند بررسی به وجود بیاید درخواست‌کننده می‌توانند مشکل را بدون مراجعه به تهران در خود استان حل کند.»

معاون سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به توافقی که با صندوق توسعه ملی صورت گرفت گفت: «بر اساس این توافق پیش‌بینی می‌شود شاهد تحرکی جدید در حوزه گردشگری باشیم. سال 96 سقف تسهیلات تخصیص داده شده به سازمان میراث‌فرهنگی ازسوی این صندوق 300میلیارد تومان بود که پیرو توافق‌های انجام‌شده این میزان در سال 97 به 1400میلیارد تومان یعنی 400 درصد افزایش پیدا خواهد کرد.»

او در تشریح ویژگی‌های این تسهیلات گفت: «سود این تسهیلات برای مناطق محروم 10درصد و برای مناطق برخوردار 14درصد است. همچنین دو بانک به بانک‌های عامل اضافه شد و تعداد بانک‌ها به هفت عدد رسید. کمیته مشترکی با هر نمایندگان بانک‌های عامل تشکیل شد و در هفته جاری پروژه‌ها با دو امضای معاونت سرمایه‌گذاری سازمان میراث‌فرهنگی و نماینده بانک‌ها برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی می‌شوند.»

اوحدی با اشاره به لایحه حفاظت از بافت‌ها و بناهای تاریخی ازسوی شهرداری‌ها که رئیس سازمان میراث‌فرهنگی در بدو ورود توانست در هیئت دولت به تصویب برساند گفت: «بر اساس این لایحه شهرداری‌ها می‌توانند در امر حفاظت و مرمت از بناها و بافت‌های تاریخی اقدام کنند. سازمان میراث‌فرهنگی نیز شهرداری‌ها را در زمینه دریافت تسهیلات از طریق معرفی صندوق توسعه ملی برای امر حفاظت و مرمت از بافت‌ها و بناهای تاریخی یاری می‌کند.»

او درباره برنامه‌های سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی گفت: «یک‌میلیارد دلار به سازمان جذب سرمایه‌گذاری خارجی پروژه مصوب تحویل داده شده است که از این میزان 394 میلیون دلار در قالب هفت پروژه جذب شده است که در حال اجراست یا به مرحله بهره‌برداری رسیده است.»

معاون سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ادامه داد: «سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در هر کشوری به شاخص‌هایی نظیر ظرفیت آثار تاریخی توجه می‌کنند که کشور ما این حیث دارای ظرفیت‌های بی‌نظیری است. امنیت یکی دیگر از مسائلی است که موردتوجه سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد، سرمایه‌گذاران همواره به دنبال امنیت کشور هدف هستند، از این حیث نیز ایران جزو امن‌ترین کشورها برای سرمایه‌گذاری است. با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهوری باید زمینه کارآفرینی را باید با منابع ارزان‌قیمت و خارجی تأمین کرد.»

او ادامه داد: «بر اساس مطالعات انجام‌شده در سازمان جهانی جهانگردی، ایران به تأسیس 400 هتل چهار و پنج ستاره نیازمند است. هم‌اکنون نیز ضریب اشتغال هتل‌های چهار و پنج ستاره کشور بالای 75 درصد است. یکی از قوی‌ترین و مطمئن‌ترین قوانین جذب سرمایه خارجی متعلق به ایران است اما متأسفانه این فرصت بسیار خوب چندان معرفی نشده است. ایران جزو معدود کشورهایی است که امینت سرمایه‌گذار در قوانین آن پیش‌بینی شده است و سرمایه‌گذاری می‌تواند حتی پس از ثبت سرمایه خود را به‌صورت ارزی از کشور خار کند یا در صورت بروز هر نوع اختلافی شکایت خود را به سازمان‌های بین‌المللی مرتبط با ایران ببرد. وزارت خارجه نیز موظف است به سرمایه‌گذار، خانواده سرمایه‌گذار و مشارکت‌کنندگان ویزای چند بار خروج اعطا کند.»

اوحدی اعلام کرد: «7 فوریه اجلاس سالانه یورومانی در پاریس با رویکرد فرصت‌های سرمایه‌گذاری جمهوری اسلامی ایران با حضور 300 نماینده از سرمایه‌گذاران کشورهای مختلف برگزار می‌شود، سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز در این اجلاس حضوری جدی خواهد داشت.»

او با بیان اینکه فرایند اخذ تسهیلات یکی از چالش‌های جدی در حوزه سرمایه‌گذاری در ایران است گفت: «با تعاملی که با بانک‌ها داریم امیدوارم بتوانیم در آینده این مشکل را حل کنیم، صنعت گردشگری صنعتی فرابخشی است که باید بتوان از طریق تعامل و امضای تفاهم‌نامه با سایر نهادها و دستگاه‌ها، مشارکت بخش‌های مختلف را برای تحقق اهداف مدنظر در حوزه گردشگری جلب کرد.

معاون سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تصریح کرد: «بخشی از تجهیزات هتل‌های چهار و پنج ستاره مانند آسانسور، پرده‌ها و موکت‌های نسوز و... از خارج از کشور تأمین می‌شود، از همین امروز این تجهیزات وارداتی برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری مشمول معافیت گمرکی می‌شوند.»

او در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره رونق گردشگری پس از برجام گفت: «بسیاری از ملاحظاتی که بعضی از کشورها برای سفر به ایران درنظر می‌گرفتند، پس از برجام برداشته شد و ما شاهد رشد گردشگران ورودی به کشور بودیم. البته متأسفانه طی یک سال گذشته با تغییراتی که در حوزه استکبار جهانی رخ داد حرکت استراتژیک جدی ایران و اسلام‌هراسی ازسوی امریکا و تعدادی از کشورها شروع شد، این رفتارها آثاری جدی بر تصمیم گردشگران برای سفر به ایران خواهد داشت، البته باوجود تمام سیاه‌نمایی‌ها شاهد رشد 2درصدی گردشگران ورودی نسبت به سال قبل هستیم.»

معاون سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تصریح کرد: «قانع کردن گردشگران خارجی برای اینکه ایران را به‌عنوان یکی از مقاصد سفر خود قرار دهند کار بسیار بزرگی است، برگزاری نمایشگاه‌هایی مانند نمایشگاه بین‌المللی گردشگری در کنار حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی و تبلیغات خوب و فراگیر کمک می‌کند که بتوانیم گردشگران خارجی را ایران هدایت کنیم.»

او با تأکید بر بهره‌گیری از رویداد «تبریز2018» برای جذب بیشتر گردشگران خارجی بیان کرد: «78 تا 80درصد تورهای ورودی به کشور از کشورهای اکو است که این مسئله ظرفیت بسیار بزرگی را پیش روی صنعت گردشگری کشور قرار می‌دهد.»

اوحدی با اشاره به نقش مؤثر صعنت گردشگری و صنایع‌دستی در تولید و اشتغال گفت: «ایجاد ۱۳۷ هزار شغل به‌عنوان تکلیف سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در نظر گرفته شده است. در گردشگری به ازای هر ۵۰میلیون تومان یک شغل می‌توان ایجاد کرد، در حالیکه سایر صنایع به ازای هر ۵۰۰میلیون تومان یک شغل ایجاد می‌کنند. علاوه بر این اسناد بالادستی پیش‌بینی کرده‌اند ایران در سال ۱۴۰۴ خورشیدی، ۲۰میلیون گردشگر داشته باشد که هم‌اکنون سهم آن در تولید ناخالص ملی ۳.۳درصد است که پیش‌بینی شده این سهم به 7درصد برسد.»

او در پایان در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا حضور شهرداری برای احیای و مرمت بافت‌ها و بناهای تاریخی باثع کمرنگ شدن حضور بخش خصوصی نمی‌شود تأکید کرد: «ایران آنقدر جاذبه‌های تاریخی بی‌شماری دارد که با ورود شهرداری‌ها نیز نقش بخش خصوصی کمرنگ نخواهد شد. البته باید احیای بناهای تاریخی بستری را برای جذب گردشگران فراهم کند.»

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت میراث آریا ، تاریخ انتشار: 4 بهمن 1396 ، کدخبر: 130864، www.chtn.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین