پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۶۴۱۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۸
عضو اتاق بازرگانی استان اصفهان و فعال بخش خصوصی با انتقاد از کلی‌گویی رئیس‌جمهور گفت: آنچه من دوشنبه‌شب دیدم، بیش از آنکه جلسه پاسخگویی رئیس‌جمهور به مردم باشد، جلسه شاد و مفرحی بود و چنانکه مشاهده کردید، مهم‌ترین مسائل این روزهای کشور ازجمله تجمعات و اعتراضات اخیر و تحولات اقتصادی اخیر در بین سخنان رئیس‌جمهور ناپیدا بود.

شعار سال: حسن روحانی دوشنبه‌شب به تلویزیون آمد و سعی کرد گزارشی از عملکرد دولتش را به مردم ارائه دهد. اینکه این گزارش چقدر مثمرثمر بود و آیا با وعده‌هایی که از سوی او و همکارانش در دولت‌های یازدهم و دوازدهم داده شده، همخوانی داشته، سوالی است که گروه اقتصادی «فرهیختگان» از برخی اقتصاددان‌ها و فعالان اقتصادی پرسیده است.

رئیس‌جمهور نگفت در مقابله با موج گرانی دلار، چه می‌خواهد بکند؟!

ساسان شاه‌ویسی، اقتصاددان و کارشناس اقتصادی در واکنش به اظهارات دو شب گذشته رئیس‌جمهور حسن روحانی گفت: «در چهار سال و نیم اخیر از این دست سخنرانی‌ها و اظهارات به‌کرات از سوی جناب رئیس‌جمهور شنیده شده است.

وی درباره برخی مسائل حرف‌هایی زد که اصلا منطق اقتصادی ندارد. مثلا درباره دلایل گرانی دلار فرمود نه کمبود منابع ارزی داریم و نه قصدمان پرکردن کسری بودجه است، ایشان بالاخره نگفت دلیل گرانی دلار چه بوده است؟»

وی افزود: «وی باید به این سوال پاسخ می‌داد که چرا با وجود برجام و افزایش فروش و صادرات نفت، دلار در مدت شش ماه یک‌دفعه حدود 900 تومان گران شده است. رئیس‌جمهور باید می‌گفت چه راهکاری برای مقابله با گرانی دلار بر سایر کالاها و خدمات دارند؟»

وی توضیح داد: «بدون شک گرانی دلار اثرات نامطلوبی بر اقتصاد ایران خواهد داشت و لذا باید برای این اثرات برنامه داشت. روحانی هیچ‌چیزی در این‌باره نگفت!»

کاش به جای حمله به مسکن مهر می‌گفتند چرا تولید خانه یک‌سوم شده!

دکتر عبدالمجید شیخی، اقتصاددان و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی در واکنش به اظهارات دوشنبه‌شب رئیس‌جمهور به «فرهیختگان» گفت: «به نظر می‌رسد حرف‌ها، همان حرف‌های تکراری گذشته باشد. آقای روحانی درباره مسکن مهر برای چندمین بار متوالی از این طرح دولت قبل انتقاد کرد بدون آنکه پاسخ دهد در دولت‌های یازدهم و دوازدهم برای مسکن چه اتفاقی افتاده است.»

وی گفت: «به نظرم آقای روحانی به جای حمله به مسکن مهر که البته ایراداتی هم داشته است، باید به این سوال پاسخ می‌داد که چرا با وجود اینکه سالی حدودا 800 ازدواج در کشور صورت می‌گیرد، در سال 95 چرا فقط حدود 380 هزار ساخته شده است؟ چرا تولید مسکن در دولت او به یک‌سوم کاهش پیدا کرده است.»

عمق مشکلات در سخنرانی رئیس‌جمهور گم شد

حجت‌ا... کشانی، عضو اتاق بازرگانی استان اصفهان و فعال بخش خصوصی با انتقاد از کلی‌گویی رئیس‌جمهور در جلسه دیشب به «فرهیختگان» گفت: «متاسفانه با شرایطی که اقتصاد کشور در حال حاضر دارد، انتظار مردم و فعالان اقتصادی این بود که رئیس‌جمهور وضعیت فعلی را به صورت صریح و روشن و با جزئیات تشریح کند و نیز چشم‌انداز ماه‌های آتی اقتصاد کشور را که در دولت باید تدوین شده باشد، به مردم و فعالان اقتصادی ارائه دهد.»

وی افزود: «با این حال آنچه من دوشنبه‌شب دیدم، بیش از آنکه جلسه پاسخگویی رئیس‌جمهور به مردم باشد، جلسه شاد و مفرحی بود و چنانکه مشاهده کردید، مهم‌ترین مسائل این روزهای کشور ازجمله تجمعات و اعتراضات اخیر و تحولات اقتصادی اخیر در بین سخنان رئیس‌جمهور ناپیدا بود.»

وی با اشاره به جهش سریع نرخ ارز در ماه‌های اخیر نیز گفت: «در کشور ما همه دولت‌ها می‌خواهند وضعیت را خوب نشان دهند، مثلا در دولت آقای روحانی نرخ دلار را چند سال نگذاشتند همزمان با تورم افزایش پیدا کند تا به مردم بگویند که دارند کار می‌کنند؛ اما این فنر ارزی چندین سال جمع و در حال حاضر رها شده که ترکش‌های آن قطعا روی شاخص‌های اقتصادی اثر خواهد داشت.»

وی گفت به نظرم در سخنان رئیس‌جمهور هیچ‌اشاره‌ای به عمق مشکلاتی چون اوضاع فعلی اقتصاد کشور، ریشه‌های اقتصادی تشنج‌های اخیر و مطالبات معشیتی مردم وجود نداشت.

دل خوشی از وضع اقتصادی کشور ندارم

یوسف صلاح الدین، عضو اتاق بازرگانی شیراز و فعال اقتصادی نیز در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با اشاره به اینکه هرچند سخنان دوشنبه‌شب رئیس‌جمهور را به‌طور کامل ندیده و فقط بخش‌هایی از آن را مشاهده کرده است، گفت دل خوشی از وضعیت اقتصادی کشور ندارد و این مساله را ناشی از عملکردها می‌داند.

وی معتقد است برنامه‌ریزی خاصی در زمینه تجارت خارجی وجود ندارد، برای مثال جلوی واردات خودرو را چند ماه می‌گیرند و یک دفعه مجوز واردات داده می‌شود و این وسط عده‌ای سودهای کلانی می‌برند و این مردم هستند که متضرر می‌شوند.

صلاح‌الدین در ادامه افزود:‌ «اینکه می‌گویم در عرصه اقتصادی برنامه‌ریزی مناسبی وجود ندارد، نمونه‌اش بازار قطر بود که سال گذشته با تحریم این کشور فرصت صادراتی بسیار خوبی را برای ما جنوبی‌ها می‌توانست فراهم کند، اما متاسفانه ما هیچ سودی از این بازار نبردیم و بسیاری از تولیدات کشاورزی این استان که از استانداردهای بسیار بالایی نیز برخوردار بود، در دست کشاورزان و تولیدکنندگان ماند و ما فعالان اقتصادی و دولت تماشاگر این شرایط بودیم.»

وی افزود: «با این سخنرانی‌ها مشکلات اقتصادی حل نمی‌شود!»

سخنان دوشنبه‌شب رئیس‌جمهور عالی بود

حسین طوسی، عضو اتاق بازرگانی استان البرز با ابراز رضایت از سخنان روحانی به «فرهیختگان» گفت سخنان روحانی دقیقا مطابق با واقعیت‌های اقتصادی کشور بود و وی چاره‌ای جز این نداشت.

وی ادامه داد به نظرم رئیس‌جمهور در یک جلسه تلویزیونی غیر از این هم نمی‌توانست به مردم بگوید، بالاخره یک‌سری خط قرمزهای اقتصادی و سیاسی وجود دارد که در فضای اینچنینی طرح آن مسائل خود تشنج به وجود می‌آورد.

طوسی در ادامه اظهار داشت معتقدم اگر حسن روحانی رئیس‌جمهور نمی‌شد قطعا ما به سمت ونزوئلایی شدن می‌رفتیم و روحانی هم تلاش‌های قابل تقدیری برای کشور انجام داده است، چنانکه رئیس‌جمهور گفت منابع مالی دولت محدود است و به‌ نظرم جز روحانی شخص دیگری نمی‌توانست در شرایط پنج سال اخیر مدیریت کشور را از تلاطم‌ها به سمت آرامش نسبی پیش ببرد.

وعده‌های گذشته تکرار شد!

محمدرضا جهان‌بیگلری، اقتصاددان و عضو اتاق بازرگانی نیز درخصوص صحبت‌های دوشنبه‌شب رئیس‌جمهور اظهار کرد: «قول‌ها و وعده‌های آقای رئیس‌جمهور محقق نمی‌شوند. صحبت‌های رئیس‌جمهور با ملت تقریبا در حواشی قول‌ها و وعده‌های قدیم و جدید گفته شد. تامین نیاز ارزی کشور، ثبات، امنیت، آرامش و آزادی در اقتصاد، پیشرفت در کسب‌وکار، ایجاد اشتغال، بهبود فضای کسب‌وکار و بسیاری موارد دیگر از قول‌های رئیس‌جمهور به ملت است که هیچ‌یک تحقق پیدا نکرده ولی وعده‌ها همچنان باقی است.»

وی افزود: «رئیس‌جمهور باید بداند که تا پایان سال به گفته وی 90 میلیارد دلار درآمد دولت تحقق پیدا نخواهد کرد و در بهترین شرایط دولت می‌تواند بین 60 تا 65 میلیارد دلار را در نظر بگیرد که به میزان قابل توجهی کسری بودجه مابین درآمد و هزینه‌های جاری تا پایان سال برآورد می‌شود و با توجه به اذعان حسن روحانی در زمینه عدم همکاری بانک‌های بزرگ خارجی در شرایط پسابرجام امکان برگشت پول‌های فروش نفت و محصولات صادراتی به خزانه کل کشور با مشکل جدی روبه‌رو خواهد بود که تحقق بودجه از لحاظ درآمدی را با کسری مواجه می‌سازد و به دنبال آن مشاوران و معاونان اقتصادی هیچ‌گونه برنامه مشخصی را برای ارائه راهکارهای جایگزین تدوین نکرده‌اند.»

جهان بیگلری عنوان کرد: «همچنین در فرمایش‌های رئیس‌جمهور محترم مشخص نشد که کاهش نرخ ارز تا چه میزان خواهد بود. آیا به رقم ۳۸۰۰ تومان چند ماه قبل برمی‌گردد؟ ولی ایشان به یک جمله زیبا برای اولین بار اشاره کردند که در حل مشکلات اقتصادی نتوانستند انتظارات حداقلی مردم را تامین کنند و به اصطلاح کلید دولت تدبیر و امید نتوانست قفل‌های رکود را باز کند.»

نخ تسبیح تصمیمات اقتصادی دولت پاره شده است

امیرحسین کاوه، دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران و فعال بخش خصوصی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره گزارش تلویزیونی رئیس‌جمهور گفت: «به نظر می‌رسد روحانی هنوز فکر می‌کند شاکله اقتصادی کشور باید در دستان دولت شکل بگیرید و ایشان هنوز باور ندارند حتی اگر بخواهند هم نخ تسبیح تصمیمات اقتصادی دولت پاره شده است و با نصیحت و دستور این نخ پاره‌شده گره نمی‌خورد.»

وی تصریح کرد: «آقای روحانی کاش می‌دانست نتیجه کم‌کاری‌های عجیب راهبردی در پنج سال گذشته و نتیجه نابخردی در دولت قبل را با تنبلی در تصمیم‌گیری‌های کلان و ریسک‌ناپذیر نمی‌توان جبران کرد.»

کاوه تاکید کرد: «کاش ایشان پنج سال گذشته شیپور هشدار آماده‌باش جهاد اقتصادی رهبر انقلاب را می‌شنید و در قرارگاه اقتصاد مقاومتی در سنگرهای کار شبانه‌روزی به اصلاح امور می‌پرداخت، ولی متاسفانه باید بگوییم ایشان در پشت جبهه قرارگاه اقتصاد مقاومتی به خواب عمیق فرورفته‌اند و شبیخون تاراج اقتصاد به گوش می‌رسد.»

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری فرهیختگان آنلاین، تاریخ انتشار 4 بهمن 96، کد مطلب: 1637191، www.fdn.ir


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری فرهیختگان آنلاین، تاریخ انتشار 4 بهمن 96، کد مطلب: 1637191، www.fdn.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
0
0
اینکه رییس جمهور نتونسته در حوزه اقتصاد به قول هاش عمل کنه واقعا اسف ناکه
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین