پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۰۷۰۹
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۲
مقوله‌ ارزان شدن، تصميم خود بازار است؛ يا توليدكننده‌ها عرضه را بالا مي‌برند يا مردم كمتر خريد مي‌كنند؛ داستاني كه براي مرغ اتفاق افتاده و قرار است براي گوشت قرمز هم ادامه پيدا كند. مرغي كه تا عيد نوروز بايد آن را كيلويي 7 تا 10 هزار تومان مي‌خريديم، امروز به كمتر از 6 هزار تومان رسيده است.

شعارسال: مقوله‌ ارزان شدن، تصميم خود بازار است؛ يا توليدكننده‌ها عرضه را بالا مي‌برند يا مردم كمتر خريد مي‌كنند؛ داستاني كه براي مرغ اتفاق افتاده و قرار است براي گوشت قرمز هم ادامه پيدا كند. مرغي كه تا عيد نوروز بايد آن را كيلويي 7 تا 10 هزار تومان مي‌خريديم، امروز به كمتر از 6 هزار تومان رسيده است. مي‌گويند يك ماه ديگر هم صبر كنيد، قيمت گوشت قرمز گوساله و گوسفندي با عرضه بيشتر توسط توليدكننده‌ها پايين مي‌آيد. ظاهراً گوشت قرمز خيال ارزاني ندارد، اگر هم داشته باشد قاچاق دام تحقق آن را سخت می‌کند. اجناسی که گران می‌شوند ارزان شدن‌شان تقریباً به سختی محقق می‌شود. بحث ميوه و تره‌بار جدا، اما ساير اقلام تقریباً چنين تجربه‌اي را نداشته‌اند. حرف از ميوه به ميان آمد، خيال‌تان راحت باشد ميوه‌هاي نوبرانه‌اي كه تا همين دو هفته پيش قيمت‌شان بسیار بود، مجبور شده‌اند از بهای خود بکاهند تا خريداري برایشان پيدا شود. گوجه سبز 70-60 هزار توماني به قيمت‌هاي 10 تا 20 هزار توماني سقوط كرده و هندوانه 2 هزار توماني يك ماه پيش را مي‌شود با كيلويي 600 تا 800 تومان تهيه كرد.

اما بايد منتظر ورود ميوه‌هاي لوكس‌تر هم باشيم. فصل گيلاس و زردآلوها و سردرختي‌هاي ديگر نزديك شده است‌ اما آن چيزي كه برخی از خانواده‌ها را نگران كرده، يارانه ناني است كه تا تيرماه قرار است حذف شود و همه نانوايي‌ها آزادپز شوند؛ البته تعداد كساني كه اين خبر را مي‌دهند با تكذيب‌كنندگانش برابر است. اين روزها خبرها حاکی از گرانی است، گراني لبنيات بعد از ماه رمضان، گراني برخی از اقلام حاضر در سبد غذايي خانوار، گراني كرايه تاكسي و بنزين، آب، برق، گاز و غیره. مايحتاج زندگي گران شده است يا ظاهراً در آستانه گران شدن است.

*مرغ به كف قيمت خود رسيد؛ 5900 تومان

حتما يادتان هست كه در اواخر بهمن‌ماه سال گذشته تا عيد نوروزي كه گذشت، قيمت مرغ به چه نرخ‌هايی رسيد. قيمت حدود 8 هزار تومان هم براي گوشت اين پرنده ثبت شد تا هر روز رسانه‌هاي مختلف با مسئولان دولتي و صنفي توليدكننده و توزيع‌كننده اين گوشت تماس بگيرند و از آنها دليل افزايش قيمت گوشت اين حيوان را جويا شوند. خيلي از مسئولان گراني آن روزها را با افزايش هزينه‌هاي توليد و پرورش مرغ گره مي‌زدند و معتقد بودند افزايش تقاضاي مردم براي خريد گوشت در روزهاي پاياني سال به اين گراني دامن مي‌زند. سيدمحمود نوابي، رئيس سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان ابتداي اسفندماه سال گذشته در مصاحبه‌ای گفته بود كه «بازار شب عيد جاي نگراني ندارد». در همان زمان مسئولان وزارت جهاد كشاورزي و شخص وزير نيز به مردم توصيه كردند كه از گوشت مرغ كمتر استفاده كنند بلكه كاهش تقاضا بتواند دست دلالان را براي افزایش قيمت‌ها ببندد. قابل پيش‌بيني بود كه بعد از پيك مصرف گوشت در ايام نوروز، كم‌كم ارزاني به سراغ بازار گوشت بيايد.

حالا با كاهش قيمت مرغ به 5 هزار و 900 تومان شاهد كاهش حدود 2 هزار توماني هستيم. تازه اين درحالي است كه در هفته گذشته رئيس اتحاديه پرنده و ماهي از افزايش حدود ۲۰۰توماني قيمت مرغ نسبت به ابتداي هفته خبر داد. مهدي يوسف‌خاني به مهر گفته بود كه روز پنجشنبه قبل از تعطيلات آخر هفته، قيمت مرغ در مراكز خرده‌فروشي 5 هزار و 900تومان، در مراكز عمده‌فروشي 5 هزار و 350 تومان و در ميدان بهمن تهران 5 هزار و 250 تومان بود. گوشت مرغ اما كمي هم كم‌طرفدار شده است از وقتي كه تاييد و تكذيب آلوده‌بودن به سرب منتشر و بعد از چندين ماه اعلام شد كه 17 كارخانه توليد غذاي طيور به‌دليل آلوده بوده به مواد شيميايي و... پلمب شده است.

*نوبرانه‌هاي گران مي‌آيند

چند روز به عيد مانده بود كه سر و كله هندوانه‌ها در ميوه‌فروشي‌ها پيدا شد. هواي گرم اسفندماه را كه از ياد نبرده‌ايد. آن روزها اگر مي‌خواستيد هندوانه رو نوبر كنيد بايد حدود 2 تا 3هزار تومان براي هر كيلوگرم هزينه مي‌كرديد. اما عيد كه به سلامتي تمام شد، بارهاي هندوانه يكي‌يكي از گوشه كنار كشور وارد ميوه‌فروشي‌ها شد تا قيمت‌ها بشكند و به نزديكي هزار تومان برسد. حسين مهاجران، رئيس اتحاديه ميوه و سبزي روز دوشنبه هفته پيش از قيمت بين کیلویی هزار تا هزار و 200 تومان هندوانه در بازار تهران خبر داد. او به کیلویی درباره مبدا ورود اين ميوه‌ها به تهران مي‌گويد كه اين هندوانه‌ها از جيرفت و كهنوج و چابهار به تهران مي‌آيد. معاون اتحاديه بارفروشان روز پنجشنبه از كاهش قيمت هندوانه در ميدان مركزي ميوه و تره‌بار خبر داد. علي امامي در گفت‌وگو با مهر با بيان اينكه قيمت هندوانه نسبت به ابتداي هفته جاري ۲۰۰ تومان كاهش يافته است، بيان كرد كه در حال حاضر قيمت اين ميوه در ميدان مركزي ميوه و تره‌بار بين کیلویی ۶۰۰ تا ۸۰۰ تومان است.

فقط هندوانه نيست كه در سراشيبي نزولي محور سينوسي قيمت خود به سر مي‌برد. هنوز شايد يكي دو هفته به رسيدن فصل اصلي گيلاس و زردآلو به بازار مانده باشد. هنوز گوجه سبز، سالار بازار است. در طول عيد نوروز كه گوجه سبزهاي نوبر وارد بازار شده بودند، قيمت‌هاي عجيب و غريب 70 تا 80 هزار تومان را رويش گذاشته بودند اما حالا در ميانه‌هاي ارديبهشت‌ماه به قول رئيس اتحاديه ميوه و سبزي قيمت اين نوبرانه‌ها هم‌اكنون بين ۱۲ تا ۲۵ هزار تومان است، ضمن اينكه طي ۱۰ روز آينده قيمت اين محصولات كاهش بيشتري خواهد داشت؛ البته منتظر سردرختي‌ها هم باشيد كه نوبرانه آنها چه بسا گران باشد.

*گوشت قرمز در مسير ارزان شدن

گوشت قرمز فراز و نشيب‌هاي زيادي در همين يك ماه و نيم ابتدايي سال 94 داشته است. اوج تقاضاي گوشت قرمز در همان ابتداي سال و عيد نوروز بود و خيلي طبيعي بود كه از قبل از آغاز جديد قيمت‌ها روند صعودي به خود بگيرد. توليدكنندگان معتقدند از اواخر خردادماه عرضه گوشت قرمز افزايش مي‌يابد و مي‌شود انتظار كاهش قيمت‌ها را داشت. در همين‌باره علي خندان‌روي‌جوان، رئيس اتحاديه گوشت گاوي با اشاره به اينكه قيمت گوشت گوساله در روزهاي آتي افزايش نخواهد يافت، پيش‌بيني مي‌كند كه احتمال كاهش قيمت اين نوع گوشت در خردادماه وجود دارد چرا كه دام فراوان و هوا گرم است و خريد مردم كم مي‌شود. او اضافه مي‌كند كه در بازار، گوشت به مقدار كافي براي مصرف‌كنندگان موجود است و مشكلي در رابطه با تامين اين محصول پروتئيني در بازار وجود ندارد. در فروردين ماه بازار گوشت گوسفندي به ميزان 4 هزار تومان افزايش قيمت را تجربه كرد. رئيس اتحاديه گوشت گوسفندي دليل اين افزايش قيمت را نزديك شدن به فصل گرما مي‌داند.

علي‌اصغر ملكي بيان مي‌كند كه قيمت آلايش، چربي و پوست گوسفندي در مقايسه با ماه‌هاي قبل كاهش پيدا كرده كه اين امر در بالا رفتن قيمت تمام‌شده گوشت گوسفندي تاثيرگذار است به طوري كه قيمت هر عدد پوست گوسفند از 30 هزار تومان به 12 هزار تومان رسيده است. روز سه‌شنبه هفته گذشته ملكي با اشاره به اينكه در حال حاضر قيمت هر كيلوگرم شقه بدون دنبه تحويل به مغازه‌دار بين ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۲۸‌هزار تومان است، گفت كه قيمت اين نوع گوشت تحويل به مصرف‌كننده بين ۳۱ تا ۳۲هزار تومان است.

*ناني كه سر آزادشدنش دعواست

نايب‌رئيس اتحاديه نانوايان سنگكي درحالي از آزادسازي قيمت آرد در سال جاري خبر داد كه چندي پيش رئيس اتاق اصناف ايران اعلام كرد كه احتمالا يارانه نان تا سه ماه آينده حذف خواهد شد. براي اينكه بدانيد در صورت حذف يارانه نان چه اتفاقي خواهد افتاد بايد بگوييم كه از فرداي حذف يارانه، نانوايان آرد مورد نياز خود را به صورت آزاد از كارخانه‌ها تهيه خواهند كرد؛ آن هم بر اساس قيمت هر كيسه آرد حدود 53هزار تومان.

دبير كارگروه ملي تنظيم نان و معاون وزير صنعت، معدن و تجارت نيز چندي پيش در يك نشست خبري اعلام كرد كه حدود 70 هزار واحد نانوايي در سطح كشور فعاليت دارند كه براساس مصوبه دولت در سال گذشته، سهميه 20 درصدي براي آزادپزها تعيين شد اما آنچه عمل شده تا پايان فروردين‌ماه 94 به طور متوسط 12 درصد نانوايي‌ها فعاليت آزادپزي دارند. مجتبي خسروتاج اضافه كرد كه اصلاح قيمت‌هاي نان در سقف 30درصدي در آذرماه 1393 اجرا شد كه از اين رقم 18 تا 20درصد مربوط به هزينه‌هاي نانوايي و بقيه هزينه آرد بود درحالي كه دولت بابت نان 10 هزار ميليارد تومان يارانه اختصاص داده بود. آن چيزي كه به مصرف‌كننده مربوط مي‌شود اين است كه رئيس اتاق اصناف ايران از احتمال حذف يارانه نان تا سه ماه آينده خبر داده و سخنگوي دولت هم آزادپزي 20 درصد نانوايي‌هاي هر شهر را تاييد مي‌كند. الان قيمت رسمي آزادپز در بين نانواها براي سنگك با كنجد يك‌رو‌هزار و 500 تومان، كنجد دو رو ۲ هزار تومان و نان ساده سنگك، كيلويي ۳ هزار تومان اعلام شده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری فردا، تاریخ انتشار خبر 13 اردیبهشت 1394، کدمطلب: 414999، www.fardanews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین