پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۷۳
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۶
رئیس شورای اسلامی شهر لاهیجان می‌گوید: هیچ‌گاه تحت تأثیر دست‌های پشت پرده و قدرت‌های بیرونی که قصد اعمال نفوذ و قدرت را در شورای شهر داشتند، قرار نگرفتم و با منطق به نفع آقای خدایگانی کنار کشیدم.

شعارسال :ابراهیم مهربان که تا دوازدهم شهریور رئیس شورای اسلامی شهر لاهیجان است و پس از انتخابات جدید هیأت رئیسه که نهم شهریور برگزار شد، به‌عنوان سخنگوی شورای شهر فعالیت خواهد کرد، در گفت‌وگو با "لاهیجان"، کنار کشیدن خود از ریاست شورای شهر را نه به‌دلیل عدم توانایی‌های خود و اعمال نفوذ قدرت‌های خارجی، بلکه نوعی فداکاری برای پیشرفت شهر و حل سریع‌تر مناقشات در سطح استان با چهره‌ای استانی و گاهاً کشوری اعلام کرد.

وی با بیان این‌که مردم حق دارند بدانند در پارلمان محلی چه می‌گذرد و منتخبان آن‌ها چه تصمیماتی می‌گیرند، گفت: در واقع مردم باید بدانند که مدیریت شهری به چه سرانجامی می‌رسد؛ چون طبیعتاً کار شهردار بستگی به حمایت شورا دارد و تصمیمات شورا می‌تواند تأثیرگذار باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر لاهیجان با بیان این‌که انتخابات همیشه چالش برانگیز است و مشکلاتی کم و بیش وجود داشته و دارد، افزود: در این انتخابات نیز همه چیز گل و بلبل نبوده، اما مسائل خیلی هم حاد نبوده، آن‌طور که حاشیه بیشتر از اصل باشد.

مهربان اضافه کرد: بر اساس نامه‌ای که از شوراهای استان گیلان به فرمانداری لاهیجان و از فرمانداری به شورای شهر ارسال شد، مقرر گردید که روز شنبه هفتم شهریور جلسه‌ای در این‌باره برگزار شود که با عدم حضور چهار نفر از اعضای شورای شهر، این جلسه برگزار نشد. از این‌رو مقرر شد که فرمانداری نامه مجددی برای جلسه روز دوشنبه ارسال کند که این کار صورت گرفت و جلسه انتخاب هیأت رئیسه روز دوشنبه نهم شهریور برگزار شد.

وی با بیان این‌که طبیعتاً روال به این صورت است که علاقه‌مندان به کاندیداتوری اعلام آمادگی کنند و همین روال هم به‌وجود آمد، ادامه داد: آقای خدایگانی با هفت رأی به این سمت انتخاب شدند که امیدواریم بتوانیم با حمایت همه اعضاء، به‌خصوص قدیمی‌ترها باعث و بانی تکمیل کارهای نیمه تمام و به سرانجام رساندن مسائل حقوقی شویم و این نیازمند یک عزم جدی است.

رئیس شورای اسلامی شهر لاهیجان در پاسخ به این سئوال که دلیل مخالفت یک عضو شورا و ترک جلسه عضو دیگر شورا در انتخاب هیأت رئیسه چه بوده است، گفت: دلیل این کار را باید از خود این دو عزیز پرسید.

* شاید ادبیات طبل توخالی مناسب نبود

مهربان همچنین در پاسخ به این سئوال که شما در یکی از مصاحبه‌های خود، ریاست شورای شهر را به طبل توخالی تشبیه کرده بودید. آیا هنوز هم معتقد به این جمله هستید؛ اظهار کرد: طبل توخالی نه از بابت این‌که خدای ناکرده جسارتی کرده باشیم. در واقع رئیس شورا صدای شوراست و برخلاف ریاست در جاه‌های دیگر، اگر در ریاست نخواهیم رضای خداوند و مردم را درنظر بگیریم، همه طبل توخالی است.
وی افزود: ریاست شورا جنبه تشریفاتی دارد و شاید آن ادبیات به‌کار برده مناسب نبود؛ اما از این لحاظ رئیس شورا هیچ امکان قانونی فراتر از دیگر اعضای شورا ندارد و فقط مکاتبات را انجام می‌دهد، به‌طوری که بالای شصت درصد مکاتبات باید با هماهنگی اعضای شورای شهر باشد.

* علت علاقه دست‌های پشت پرده برای اعمال نفوذ در شورای شهر چیست؟

همیشه حرف و حدیث‌هایی پیرامون هر انتخاباتی شنیده می‌شود. ریاست شورای شهری که از نظر شما زیاد مهم نیست، چرا مورد توجه دست‌های پشت پرده و قدرت‌های بیرون از مجموعه قرار می‌گیرد و برخی یا گروه‌هایی قصد دخالت یا اعمال نفوذ در این انتخابات را داشته و دارند؟ رئیس شورای اسلامی شهر لاهیجان در پاسخ به این سئوال تصریح کرد: بنده تحت تأثیر هیچ‌کدام از این دست‌های پشت پرده و قدرت‌های بیرونی قرار نگرفتم. هرکس در آب وارد می‌شود، به‌ناچار می‌باید خیس شود. هرکس در وادی شورای شهر و مجلس ورود می‌کند، باید پی یک‌سری چیزها را به تن خود بمالد. با این مقدمه می‌گویم که من برای نیامدنم دلیل داشتم و برای رأی دادن به آقای خدایگانی نیز دلیل دارم و با منطق به ایشان رأی دادم و نه احساس.

مهربان با بیان این‌که منطقم با توجه به شرایط گفت که نیایم، چون من نباید تابع احساساتم باشم، اضافه کرد: چون تصمیم منِ عضو شورای شهر می‌تواند بر مجموعه یک شهر تأثیرگذار باشد، پس احساس نباید در تصمیم‌گیری برای شهر دخیل باشد.

وی در پاسخ به سئوال دیگری با این عنوان که شما جزء پنج نفر حاضر در جلسه روز شنبه بودید. گزینه مدنظر غائبین نیز آقای خدایگانی بود. چه شد که پنج نفر حاضر که در اکثریت بودند، در روز آخر به دو نفر تقلیل یافتند؛ گفت: برای انتخابات باید تا دقیقه نود تلاش کنیم و طبیعتاً تا دقیقه نود هم می‌توانیم بر اساس معیارهایی که برایش به‌وجود می‌آید و اخبارهای مستندی که به دست‌مان می‌رسد، تغییری در رأی و نه ماهیت داشته باشیم. بنابراین بنده این حق را برای خود قائل بودم که کنکاشی داشته باشم.
رئیس شورای اسلامی شهر لاهیجان در ادامه با بیان این‌که اگر آدم سیاسی بودم، می‌گفتم که به آقای خدایگانی رأی ندادم، ولی اگر آقای کشاورز هم کاندیدا می‌شد، من در صبح رأی‌گیری به آقای خدایگانی رأی می‌دادم، افزود: اما در روز هفتم شهریور اگر جلسه انتخاب هیأت رئیسه تشکیل می‌شد، آن‌موقع مشخص نبود که رأی من آقای خدایگانی باشد.




* با هر ترفندی درپی کسب رأی نیستم

مهربان اضافه کرد: طی این دو روز چه اتفاقی افتاده، هیچ ارتباطی به فشارهای خارجی نداشته و این را در اوج صداقت به شما می‌گویم که این انتخاب بر اساس یک تفکر، آنالیز و مستنداتی بوده که من به‌دست آوردم.

وی با بیان این‌که اساساً از بی‌اخلاقی بدم می‌آید و شاید حزب اللهی به‌نظر نرسم، ولی به اصول خود که صداقت یک بخش آن است، همیشه پایبند هستم، ادامه داد: کسب رأی با هر ترفندی برای من خط قرمز است.

وی اظهار کرد: تا دوازدهم شهریور رئیس هستم، ولی به‌عنوان یک عضو این حق را برای خود قائل بودم که با تمام اعضاء به‌صورت خصوصی و گروهی نشست داشته باشم. با همه اعضای شورا صحبت کردم و برآیند نظرات بر این شد که به آقای خدایگانی رأی دادم.

* پیش از انتخاب رئیس جدید حداقل ۶ رأی داشتم

رئیس شورای اسلامی شهر لاهیجان در پاسخ به این سئوال که چرا خودتان برای سومین سال پیاپی اعلام آمادگی نکردید، گفت: دلیل کاندیدا نشدن من این نبود که رأی نداشته باشم، چون اعضای شورای شهر حداقل شش نفرشان تمایل داشتند به من رأی دهند.

مهربان افزود: یک مسأله خیلی مهم وجود دارد و این است که ما در فصل جدیدی از مدیریت شهری قرار داریم و طبیعتاً نیاز به یک‌سری تعاملات با استان وجود دارد؛ مجموعه استانی که الآن بیش از هر زمانی درحال رصد شهرداری لاهیجان است.

وی با ذکر مثالی از نوع حساسیت استان نسبت به شهرداری لاهیجان اضافه کرد: پروژه تقاطع غیرهمسطح میدان ابریشم و شیخ زاهد با شرکت سازندگی انصار با توجه به شرایط این شرکت می‌توانست با ترک تشریفات و بدون موانع قانونی انجام شود، ولی در گیلان برای همین پروژه محدودیت قانونی ایجاد کردند و از این دست مسائل در مناقشات ما زیاد است.

* سعید آگشته در شش ماه به اندازه دو سال کار کرده است

رئیس شورای اسلامی شهر لاهیجان خاطرنشان کرد: قراردادهایی که در شش ماه گذشته و توسط آقای آگشته به‌عنوان شهردار مکتبی، ارزشی، اخلاقی و متخصص در شهرداری منعقد شده، با دو سال گذشته برابری می‌کند و این نشان می‌دهد که شهردار نمی‌خواهد فردی از رانت استفاده کند و حتی عده‌ای محدود، پیمانکاری‌ها را در شهرداری داشته باشند؛ ولی این مناقصات هم بعضی مواقع مورد سخت‌گیری قرار می‌گیرد.

مهربان با بیان این‌که اگر شورای شهر مستقیم زیر نظر مجموعه کشوری بود، من رئیس شورا می‌بودم، چون به‌واسطه ارتباطاتی که در پایتخت وجود دارد، کار آسان‌تری داشتم، افزود: اما این خلاء برای من وجود دارد که به‌واسطه سال‌ها عدم حضور در استان گیلان، بعد از استانداری جناب قهرمانی، ارتباطی با مسئولان رده بالای گیلان ندارم.

وی ادامه داد: حضور من جز این‌که این جنگ و مسائل را تشدید کند، سود و فایده‌ای نداشته و از همین رو صلاح دیدم که کسی بیاید تا بتواند از ارتباطات استانی خود استفاده کند. ارتباط آقای خدایگانی با مجموعه استان می‌تواند مشکلات فراروی ما را که در آینده هم ادامه خواهد داشت، به حداقل برساند.

* چرا از ظرفیت نماینده مجلس استفاده نکردید و نماندید؟

رئیس شورای اسلامی شهر لاهیجان در پاسخ به این سئوال که چرا از ظرفیت نماینده شهرستان لاهیجان برای تداوم ریاست خود استفاده نکردید، گفت: می‌توانیم از ظرفیت نماینده و تا جایی از ظرفیت فرماندار استفاده کنیم، اما این هماهنگی باید به‌صورت یک پکیج دربیاید.

مهربان با بیان این‌که ما نمی‌توانیم هر لحظه نماینده را دخیل در این مسائل کنیم، چون وی هزار و یک حوزه کاری مختلف دارد و در هر قضیه ریز و درشتی نمی‌توانیم به نماینده متوسل شویم، اضافه کرد: وقتی که یک کار به‌صورت قانونی و طبیعی توسط رئیس شورایی که پایگاهی در مسئولیت اجرایی استان دارد، قابل حل است، دخیل کردن فرماندار و نماینده منطقی به‌نظر نمی‌آید.

* رئیس جدید شورای شهر قبل از روز انتخابات تعیین شده بود؟

پس با این تفاسیر به این شرط کنار کشیدید که حتماً و حتماً آقای خدایگانی رئیس شوراهای استان گیلان، رئیس شورای شهر شود؟ وی در پاسخ به این سئوال گفت: به این شرط کنار رفتم که این کار انجام شود؛ بله.

رئیس شورای اسلامی شهر لاهیجان در ادامه این سئوال که "خب، اگر یک درصد آقای خدایگانی رئیس نمی‌شدند، چه اتفاقی می‌افتاد؟ طبق نظر شما، هم شهر از این انتخاب ضرر می‌کرد و هم شما!"، تصریح کرد: خب، داشتیم به سمتی می‌رفتیم که این اتفاق بیفتد.

مهربان همچنین در پاسخ به این سئوال که "پس می‌توانیم بگوییم که همه چیز قبل از انتخاب رئیس جدید شورای شهر و کنار کشیدن شما مشخص بود؟"، افزود: جلسه‌ای که هفته گذشته داشتیم، خیلی از دوستان شورای شهر که امروز منتقد هستند، گفتند صورتجلسه کنیم تا آقای خدایگانی رئیس شورا شود. بنابراین اتفاق افتاد.

وی در ادامه با رد این نظر که توانمندی ادامه ریاست شورای شهر را نداشتم، اضافه کرد: عادت ندارم کارهای سخت را به‌خاطر این‌که توان انجامش را ندارم، رها کنم.

* توانمندی هماهنگی با مسئولان استانی را نداشتم

رئیس شورای اسلامی شهر لاهیجان بیان کرد: یا من نباید رئیس شورای شهر شوم و یا وقتی رئیس می‌شوم، باید این نرمش را داشته باشم که با همه بتوانم کار کنم. این مسأله ارتباطی به شخصیت فردی افراد ندارد و یک اصل است.

مهربان با اشاره به این‌که من بگویم چون رئیس شورا هستم، فلان مسئول شهرستانی و استانی یا نماینده را قبول ندارم، غلط است، ادامه داد: رئیس شورای شهر یک شخصیت حقوقی است و عدم تعامل با این دوستان باعث ضرر مجموعه می‌شود.

وی افزود: یکی دیگر از دلایلی که بنده نخواستم رئیس شورا شوم، همین بود؛ چون توانمندی هماهنگی با مسئولان استانی را نداشتم.

* شورای شهر هیچ‌گاه کعبه آمال و آرزوهای من نبوده و نیست

رئیس شورای اسلامی شهر لاهیجان در ادامه با بیان این‌که شورای شهر کعبه آمال من نبوده و نیست، زیرا تخصصم در حوزه ورزش است و باید مقداری میدان را برای خودم در کسوت مدیریت یا آموزش باز کنم و نباید این فرصت را از خود بگیرم، اظهار کرد: من فکر می‌کنم در این دو سال فرصت پرداختن به این مسائل به‌وجود نیامده است.

مهربان همچنین با اشاره به سال پرتنش شورای شهر و اتفاقات روی داده یادآور شد: سال پر تنش، پر استرس و پرحاشیه‌ای را به لحاظ درگیری بین شهردار و شورای شهر گذراندیم و خودتان به‌خوبی در جریان این قضایا هستید.

وی در پاسخ به این سئوال که با این تفاسیر باید ابراهیم مهربان را در ماه‌ها و یا سال آینده در یکی از پست‌های مدیریت استانی ببینیم، گفت: با این شرایط به هیچ وجه امکان‌پذیر نیست.

رئیس شورای اسلامی شهر لاهیجان نگفت کدام شرایط باعث جلوگیری از مدیریت وی در سطح استان می‌شود.

با اندکی اضافات و تلخیص بر گرفته از سایت لاهیگ تاريخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۴، كدخبر ۸۱۲۳: www.lahig.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین