پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۸۴۹
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۸
مدیر عامل جامعه معلولان مازندران گفت: در زمان انتخابات شورا، عده بسیاری آمدند و از محل ساختمان قدیمی معلولان بازدید کرده و قول همکاری داده اند ولی هم اکنون نه ما را در کمیسیون های خود دعوت می کنند و نه سراغی از ما می گیرند.

شعارسال: طالب علی پورشریعه با بیان اینکه جامعه معلولان ایران از سال 1356 آغاز به کار کرد، بیان داشت: این مرکز از بزرگ‌ترین سازمان های مردم نهاد کشور است که جامعه معلولان استان مازندران نیز شعبه ای از آن است.

وی جامعه معلولان استان مازندران را از شعب فعال کشور عنوان کرد و ادامه داد: اعضای آن از افراد تحصیل کرده به شمار می آیند.

مدیرعامل جامعه معلولان مازندران اظهار داشت: از سال 1376این مرکز کار خود را آغاز کرد و در حال حاضر بیش از 500 عضو دارد.

پورشریعه هدف از تأسیس جامعه معلولان را پیگیری مشکلات آنها جهت احقاق حقوق به ویژه گروه جسمی حرکتی، وضعیت اشتغال معلولان، کمک های مالی و ازدواج آنها اعلام کرد و ابراز داشت: به طور مستمر با اداره بهزیستی استان ارتباط داریم و در کنار آن حرکت می کنیم و در عین حال حق و حقوق خودمان را دریافت می کنیم ولی از جامعه هم انتظار داریم که ما را یاری رسانند.

وی تصریح کرد: در جامعه معلولان استان برنامه های مختلفی مانند: گردش، اردوهای مختلف به اماکن زیارتی، سیاحتی و برگزاری جشنواره های مختلف و کلاس های آموزشی را داشتیم که با همکاری اعضای جامعه معلولین و بهزیستی استان انجام شد.

مدیرعامل جامعه معلولان یکی از مشکلات اصلی این انجمن را بنای قدیمی ساختمان در خیابان 18 دی، کوچه پیرتکیه عنوان کرد و افزود: 6،7 سال پیش این محل خریداری شد و حتی می توان جزو آثار باستانی آن را به حساب آورد.

این کارشناس تربیتی اذعان داشت: اتاق های انجمن معلولان آنقدر کوچک است که چهار نفر از نیروهای ما به سختی در آن کار می کنند و در زمان پاسخگویی به مراجعین با مشکل روبرو هستند.

مشاور مدیرکل بهزیستی استان در امور معلولان، ادامه داد: انجمن معلولان دفاتری در شهرهای بابل، جویبار، میاندرود، بهشهر و تنکابن دارد که آنها نیز در زمینه اهداف انجمن فعالیت دارند.

وی افزود: لازم است خیرین هنگام وقف اموال، توانمندی های جامعه معلولان را از نزدیک مشاهده کنند و برای شکوفایی و بهرهمندی استعدادهایشان یاریگر آنها باشند.

این کارشناس تربیتی گفت: به نظرم معلولیت اصلاً وجود ندارد و همانطور که در کشورهای اروپایی بر اساس توانمندی افراد از آنها استفاده می کنند، در ایران نیز دیگر زمان آن فرارسیده که امور معلولان را به خودشان واگذار کنیم.

پورشریعه از بی توجهی مسئولان شهری ساری نسبت به جامعه معلولان انتقاد کرد و خاطرنشان ساخت: در زمان انتخابات شورا، عده بسیاری آمدند، از محل ساختمان قدیمی معلولان بازدید کردند و قول همکاری دادند ولی هم اکنون نه ما را در کمیسیون های خود دعوت کردند و نه سراغی از ما می گیرند.

پورشریعه با بیان اینکه هر معلولی می تواند به عنوان فردی نخبه، الگو باشد، ادامه داد: تصور اینکه فردی نابینا، فوق لیسانس و دکتری بگیرد، برای انسان های سالم دور از واقعیت است ولی چنین آدم هایی به درستی می توانند برای ما الگو باشند.

این مشاور توانبخشی با اشاره به اینکه جامعه معلولان انتظار دارد نامه هایی که برای اشتغال به استانداری می زنیم، موردتوجه قرار گیرد، تصریح کرد: اگر مدیران اجرایی دستگاه های مختلف قانون استخدام 3درصد که در آیین حمایت از معلولان قید شده را رعایت کنند، بسیاری از معلولان تحصیل کرده‌ی ما سر کار می روند و به استقلال می رسند.

مشاور مدیرکل بهزیستی استان ابراز داشت: متأسفانه قانون 3درصد برای جذب معلولان اجرا نمی شود و تنها 10 نفر معلول پس از چند سال دوندگی، امتیاز 3درصد را دریافت و به عنوان معلم، کار خود را در آموزش و پرورش استثنایی آغاز کردند.

وی با بیان اینکه 10درصد از افراد هرجامعه ای، قشر معلولین و 5درصد افراد با نیازهای ویژه هستند، گفت: با توجه به رشد سن ایران به سمت سالمندی، متاسفانه همه‌ی ما دچار یک بحران بسیارشدید در30 سال آینده خواهیم شد.

مدیرعامل جامعه معلولان استان اظهار داشت: لازم است دولت در اجرای طرح سلامت، برای معلولان تخفیف هایی قائل شود، چون از لحاظ جسمی، آسیب دیدگی، بیشتر معلولان را تهدید می کند.

پورشریعه اولین و آخرین مشکل معلولان استان را عدم مناسب سازی معابر عنوان کرد و افزود: به همین دلیل ارتباط معلولان با جامعه کاهش می یابد.

وی به ارتباط جامعه معلولان استان با نهادها و سازمان های مختلف برای برگزاری برنامه های تابستان اشاره و تصریح کرد: سالانه بهزیستی به ما کمک می کرد و هم اکنون نیز قول همکاری داده اند.

پورشریعه افزود: برنامه های اوقات فراغت جامعه معلولان استان را با همکاری موسسه های فرهنگی آیندگان و آموزش و پرورش برای بچه ها برگزار می کنیم.

وی به وضعیت آب درمانی و شنا معلولان که نیاز اساسی آنان است، اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه هیچ استخری جز محل مخصوص جانبازان وجود ندارد، از اداره کل ورزش و جوانان انتظار داریم که بلیط استخر را برای اعضای جامعه معلولان اختصاص دهد یا سانس هایی را برای شنا آنها در نظر بگیرند.

مدیر عامل جامعه معلولان افزود: بعضی از خانواده هایی که فرزند معلول دارند، از نشان دادن آنها در اجتماع واهمه دارند و همین سبب دوری آنها از اجتماع و آسیب های روحی می شود.

پورشریعه ادامه داد: معلولانی داریم که دختر هستند و تمایل به ازدواج دارند ولی خانواده های آنان به دلیل مشکلات جسمی مانع ازدواج این افراد می شوند.

این کارشناس تربیتی آسیب های روحی زنان معلول را بیشتر از مردان عنوان کرد.

* نباید تلویزیون معلولان را به عنوان افراد ناتوان نشان دهد

کارشناس کلینیک روان شناسی باران با بیان اینکه در امور توانبخشی، مشاوره و... نیز کار می کنیم گفت: از آذر ماه سال 92 مجوز تأسیس کلینیک را دریافت کردیم و خدمات ما به معلولان رایگان است.

مهتاب عظیمی، کارشناس روانشناسی بالینی و مشاور حقوقی نیز با بیان اینکه حتی سازمان های خدمات دهنده به معلولان بسیاری از نیازهای معلولان را نمی شناسد، گفت: به همین دلیل شناخت لازم در جامعه نسبت به توانمندی معلولان وجود ندارد.

کارشناس کلینیک باران، با اشاره به اینکه مقداری از نیازهای افراد توسط خودش ارضا می شود، افزود: مقداری نیز از سوی سازمان های حمایتی جامعه تأمین می شود.

وی از اجرا نشدن آیین نامه حمایت از معلولان در ایران ابراز تاسف کرد و گفت: خانواده های بسیاری به کلینیک مراجعه می کنند که به دنبال مدرسه یا مهدکودکی هم کف می گردند تا بچه هایشان به راحتی عبور و مرور کنند ولی به دلیل عدم مناسب سازی کمتر موفق به پیدا کردن این مدارس می شوند.

عظیمی ابراز داشت: مددکاران هم که درحوزه یاری رسانی و مشاوره به معلولان فعالیت می کنند، بودجه کافی برای یاری رسانی به مراجعه کنندگان ندارند.

وی ازمددکارها به عنوان بازوی بهزیستی برای انجام کار در جامعه یاد کرد و ادامه داد: وظایف مددکار تعریف شده نیست و امکانات مناسبی به این افراد نمی دهند.

این مشاور حقوقی با بیان اینکه بهزیستی سازمان پرسشگر است، عنوان کرد: لازم است این سازمان وظایف ادارات مختلف در قبال معلولان را به آنها گوشزد کند.

این روانشناس با اشاره به اینکه از زمان تأسیس کلینیک باران تا کنون 800 مراجعه کننده داشتم و با توجه به اینکه خودم نیز دچار آسیب جسمی هستم، توانایی لازم برای انجام کار را دارم، گفت: لازم است جامه نسبت به توانمندی معلولان آگاه شود، چون زمانی که افراد معلول به توانایی می رسند بازخورد آن در جامعه هم تأثیرگذار است.

وی از تصویری که درباره معلولان در رسانه ها منعکس می شود، انتقاد کرد و افزود: در تلویزیون همیشه معلولان را به صورت افراد ناتوانی نشان می دهند که تنها نیاز مالی دارند و در فقر به سر می برند.

عظیمی ادامه داد: همین کار سبب می شود جامعه، افراد معلول را به عنوان کسانی که دارای مشکل، ناتوان و فقیر هستند، ببینند، بنابراین این تصور که معلول روحیه ضعیفی دارد و نمی تواند به دیگران کمک کند، به وجود آید ولی من این دید را عوض کردم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری خزرتیترخبر، تاریخ انتشار خبر 8 تیر 1393، کدمطلب: 394، www.khazarkhabar.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین