پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۱۷۳۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۹
تکدی‌گری یکی از آسیب‌های جدی در سنندج بوده که چهره شهر را زشت کرده است.

شعارسال: هنگام قدم زدن در خیابان‌ها بارها از کنار کودکان معصوم و خردسال متکدی با لباس‌های مندرس که بر روی سنگ فرش خیابان‌ها دراز کشیده‌اند، رد شده‌ایم.

تکدی‌گری یکی از آسیب‌های جدی در سنندج است، چراکه نیمی از متکدیان در این شهرستان قابلیت ساماندهی نداشته و از روی عادت اقدام به تکدی‌گری می‌کنند و مقابله با این پدیده شوم فرهنگ‌سازی، همکاری مسئولان متولی و مردم را می‌طلبد.

مسائل مختلفی همچون بیکاری، شرایط نامناسب اشتغال در جامعه، اعتیاد، معلولیت، بیماری و عادت در پیدایش گدایی به عنوان زایده اجتماعی تأثیر داشته و ترویج این معضل سبب افزایش آسیب‌های اجتماعی و استعدادهای جرم‌زا و گرایش‌های انحرافی این افراد می‌شود.

افرادی که اقدام به گدایی و تکدی‌گری می‌کنند، اغلب از نظر مالی مشکلی نداشته و تکدی‌گری را به عنوان شغل دوم برای کسب درآمد خود انتخاب کرده و با راحت‌طلبی و سوء استفاده از مردم، احساسات و عواطف انسانی را خدشه‌دار می‌کنند؛ گرچه اقداماتی طی سال‌های اخیر برای جمع‌آوری این افراد در سطح شهر انجام شده اما بی‌توجهی و کم‌کاری سازمان‌های متولی سبب شده که طرح‌های ساماندهی و جمع‌آوری متکدیان در سنندج موفق نباشد.

در بین مردم دیدگاه‌های متفاوتی برای کمک کردن یا نکردن به این افراد وجود دارد، عده‌ای بر این باورند که نباید به این افراد کمک کرد چراکه معتقدند دست افراد سودجو پشت این قضیه است اما عده‌ای دیگر معتقدند که این افراد نیازمند هستند.

آنچه که در ادامه می‌خوانید حاصل گفت‌وگوی خبرنگار با مردم سطح شهر در مورد دیدگاه‌ شهروندان، یکی از اعضای شورای شهر و مدیر مرکز جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان شهرداری سنندج است:

دیدگاه متفاوت مردم سنندج در برخورد با متکدیان

سعادت صمدی یکی از شهروندان سنندجی اظهار داشت: برای هیچ فردی دیدن صحنه گدایی مردم به خصوص گدایی کودکان جالب نیست اما ذات انسان به گونه‌ای است که گاهاً نمی‌تواند راحت از کنار این افراد بگذرد.

وی گفت: بنده به عنوان یک شهروند اغلب به متکدیان کمک می‌کنم و در حین کمک کردن هیچ‌گاه فکر نمی‌کنم که شاید این فرد نیازمند واقعی نباشد.

این بانوی جوان سنندجی تصریح کرد: باید مسئولان تمام تلاش خود را جهت جمع‌آوری این افراد انجام دهند چراکه حضور این افراد چهره شهر را زشت کرده است.

محمد امین ملایی دیگر شهروند سنندجی اظهار داشت: بنده آدم خسیس و تنگ نظری نیستم اما در طول عمرم یک بار هم به افرادی که گدایی می‌کنند، کمک نکرده‌ام.

وی گفت: برخی از این افراد بسیار سمج بوده و تحت هیچ شرایطی دست از سر آدم بر نمی‌دارند و بارها پیش آمده طی یک روز یک گدا در دو خیابان کاملاً متفاوت جلوی بنده را گرفته و درخواست کمک کرده است.

این شهروند سنندجی تصریح کرد: انصافاً نسبت به سال‌های قبل تعداد گداهای سطح شهر بسیار کمتر شده اما متأسفانه هنوز هم زنان و دختران جوانی که گدایی می‌کنند، را مشاهده می‌کنیم.

وی خاطر نشان کرد: سال گذشته همسرم در بیمارستان بستری بود و بنده اغلب کل روز در محوطه بیمارستان بودم، یک فرد که اتفاقاً مسن هم بود به بنده نزدیک شد و ادعا کرد که مسافر است و برای بازگشت به شهرستان خود به پول نیاز دارد، من هم نامردی نکردم و گفتم همراه من بیا تا بلیط اتوبوس برایتان بگیرم تا این صحبت را شنید شروع به تعارف کرد و ‌گفت که خودم این کار را انجام می‌دهم و باید منتظر همسرم هم بمانم تا با هم برگردیم، از بنده اصرار و از او امتناع تا بألاخره هر جور که شد، فرار کرد.

شهرداری سنندج برای جمع‌آوری تکدی‌گری وظیفه خود را به‌درستی انجام نمی‌دهد

فرزاد زارعی عضو شورای شهر سنندج، (21 آبا‌ن‌ماه) در کمیسیون فرهنگی شورای شهر که با دستور کار «کاهش آسیب‌های اجتماعی» در سالن جلسات شورای شهر برگزار شد، اظهار داشت: تکدی‌گری تخلف نیست بلکه جرم محسوب می‌شود و باید این افراد ساماندهی شوند.

وی خاطر نشان کرد: شهرداری سنندج در خصوص شناسایی و جمع‌آوری تکدی‌گری وظیفه خود را به‌درستی انجام نمی‌دهد در حالیکه مکلف به جمع‌آوری این افراد است.

309 متکدی در سنندج جمع‌آوری شد

مدیر مرکز جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان شهرداری سنندج اظهار داشت: شهرداری در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی موظف است که نسبت به جمع‌آوری و ساماندهی افراد متکدی و بی‌سرپناه در سطح شهر اقدام کند.

صلاح‌الدین وکیلی افزود: شهرداری سنندج از سال 88 به‌صورت مستمر و شبانه‌روزی نسبت به اجرای طرح و جمع‌آوری متکدیان در سطح شهر اقدام و در این راستا اکیپی متشکل از یک دستگاه مینی‌بوس و 6 پرسنل فعالیت دارند.

وی گفت: متکدیان جمع‌آوری شده برای بررسی وضعیت معیشتی به مرکز ساماندهی متکدیان در خیابان 17 شهریور منتقل و در آنجا اطلاعات و مشخصات آنان ثبت می‌شود.

مدیر مرکز جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان شهرداری سنندج تصریح کرد: متکدیان متخلف که از نظر مالی مرفه بوده و برای مردم ایجاد مزاحمت می‌کنند، طبق ماده 712 و 713 به مراجع قضایی تحویل و براساس قوانین و ضوابط، برخورد لازم با آنان صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به ورود افراد غیر بومی متکدی از استان‌های دیگر به کردستان و شهر سنندج، عنوان کرد: از هر چهار نفر متکدی سطح شهر یک نفر غیر بومی بوده و این افراد با اخذ تعهد به شهرستان محل سکونت انتقال داده می‌شوند.

وکیلی افزود: عمده کودکان متکدی، خانواده بدسرپرست دارند که آنان را وادار به تکدی‌گری می‌کنند، این کودکان بار اول با اخذ تعهد تحویل خانواده و در صورت تکرار و وجود مزاحمت از طریق مراجع قضایی به بهزیستی معرفی می‌شوند.

وی اظهار کرد: متأسفانه از سال 90 تا 91 شاهد ورود باندهای متکدی از کشورهای افغانستان، عراق و پاکستان به شهر بوده‌ایم و با جمع‌آوری و حکم اخراج از استان توسط دادستان، جهت خروج از کشور به مرزهای باشماق، تایباد و میرجاوه انتقال داده شدند و خوشبختانه از سال 92 به بعد هیچ‌گونه باند متکدی خارجی در سنندج نداشته‌ایم.

مدیر مرکز جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان شهرداری سنندج مشکل اصلی در سطح شهر را ساماندهی متکدیان معتاد خواند و خاطر نشان کرد: از آنجا که افراد معتاد برای تهیه پول مواد، مجبور به تکدی‌گری بوده توسط اکیپ جمع‌آوری و تعدادی از آنان برای ترک تحویل کمپ و تعدادی نیز تحویل مراجع قضایی داده می‌شوند اما با این وجود باز هم شاهد تکدی‌گری این افراد در سطح شهر هستیم.

وی گفت: شهرداری سنندج در یک حرکت فرهنگی برای نخستین بار جهت معرفی زندگی واقعی متکدیان اقدام به برپایی نمایشگاه عکس خیابانی در مکان‌های پر تردد نظیر بیمارستان‌ها، مساجد جامعه، دانشگاه‌ها، مدارس، بهشت محمدی و سازمان پایانه مسافربری نموده که بازخوردهای خوبی هم داشته است.

وکیلی افزود: هر ساله در فصل پاییز اجرای طرح اسکان افراد بی‌سرپناه و کارتن خواب صورت می‌گیرد و هر شب به طور میانگین بالغ بر 70 نفر اسکان داده می‌شوند.

وی کاهش و ریشه‌کن کردن معضل تکدی‌گری را تنها در گرو کمک کردن مردم دانست و اظهار کرد: اگر شهرداری تمام توان خود را برای اجرای طرح و جمع‌آوری متکدیان بکار ببرد، باز هم بدون مشارکت مردم موفق نمی‌شود.

مدیر مرکز جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان شهرداری سنندج با اشاره به فرهنگی بودن استان و تلاش در راستای جذب گردشگر گفت: همواره در ایام تعطیلات فصل بهار و تابستان خیل عظیمی از هموطنان به سنندج سفر می‌کنند و وجود متکدیان در معابر سبب نازیبایی چهره شهر و ضربه به صنعت توریسم و گردشگری می‌شود و از لحاظ روانی و اجتماعی به جامعه آسیب می‌رساند.

وی با بیان اینکه میانگین درآمد متکدیان در روز بیش از صد هزار تومان است، اذعان کرد: یکی از افراد متکدی که توسط پرسنل شهرداری جمع‌آوری شده بود، بیش از 50 میلیون تومان حساب بانکی داشت.

مدیر مرکز جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان شهرداری سنندج خاطر نشان کرد: زمانی که پرسنل شهرداری قصد اسکان افراد بی‌سرپناه را دارند این افراد با توسل به چاقو درصدد برخورد فیزیکی با نیروهای شهرداری می‌شوند.

وی تصریح کرد: در نه ماهه نخست امسال 309 متکدی در سطح شهر جمع‌آوری شده که 208 نفر مرد و 101 نفر زن بوده‌اند و 127 نفر متعهد به ترک تکدی‌گری و 36 نفر هم به شهرستان‌های محل سکونت خود انتقال داده شده‌اند.

وکیلی اضافه کرد: در نه ماهه نخست امسال 111 بی‌سرپناه اسکان، 19 کودک تحویل خانواده، 12 نفر معرفی به مراجع قضایی، دو نفر معرفی به بهزیستی، یک نفر در مراکز درمانی بستری و یک نفر هم به کمپ انتقال داده شده است.

وی گفت: باید دستگاه‌های موظف در اجرای طرح ساماندهی و جمع‌آوری متکدیان، شهرداری را کمک کرده تا این طرح به‌صورت مستمر و بهتر انجام شود.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 1اسفند1396، کدخبر: 1661680: www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
0
0
بحث زشت شدن چهره شهر و یا خدشه دار و زشت شدن روح انسانیه که به وسیله تکدی گری اتفاق میفته؟
کدوم مهتره؟
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین