پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۵۵۶۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۱
در پی اجرای ناموفق طرح ضربتی جمع‌آوری کودکان کار و خیابان که مشکلاتی را به‌ دنبال داشت و باعث انتقاد و اعتراض کارشناسان حوزه اجتماعی و رسانه‌ها شد دیروز مدیرکل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از خروج کودکان کار و خیابان از شمول مصوبه جمع‌آوری فوریت‌های خدمات اجتماعی تهران خبر داد.

شعار سال: مدیر کل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت رفاه با اشاره به اینکه مطابق بیانات رهبر معظم انقلاب مسئولان ذیربط با آسیب دیدگان اجتماعی باید به مثابه عاِئله خود رفتار کنند، اظهار داشت: در مواجهه با کودکان کار و خیابان باید رویکرد عائله محوری مبنای تمام سیاست‌ها باشد.

کردونی با اشاره به اینکه خوشبختانه با همراهی و همکاری سازمآن های مردم نهاد، مرجع ملی کودک و فرماندار تهران در جلسه کارگروه فرمانداری تهران مقرر شد ساماندهی کودکان کاروخیابان به عهده بهزیستی و وزارت تعاون باشد، اظهار داشت: در اجرای مصوبه فوریت‌های خدمات اجتماعی شهر تهران حدود 10 درصد افرادی که جمع‌آوری شده بودند کودکان بودند که 170 نفر آن ها به مرکز یاسر بهزیستی فرستاده شدند که از این تعداد 40 نفر ایرانی ومابقی اتباع بودند.

کردونی در پایان تأکید کرد با فعالتر شدن دبیرخانه شورای حمایت اجتماعی کودکان و مشارکت ساختارمند سازمآن های مردم نهاد سیاست‌های حمایتی از کودکان کارو خیابان هدفمند‌تر اجرا خواهد شد.

مدیر کل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت رفاه با اشاره به برگزاری جلسه‌ای به ریاست فرماندار تهران و با حضور معاون مرکز اجتماعی و فرهنگی وزرات کشور، نمایندگان وزارت کار، نمایندگان دستگاه‌های مرتبط با این موضوع مثل شهرداری، بهزیستی و نیروی انتظامی اظهار داشت: نتیجه این جلسه مصوبه‌ای است که بیانگر به ثمر رسیدن پیگیری مخالفان نحوه اجرای این طرح اعم از فعالان حقوق کودک دولتی و غیردولتی است.

نگاه تهدید محور به کودکان کاروخیابان رویکرد مناسبی نیست

وی در ادامه گفت: پیرو نشست مجتمع فوریت‌های خدمات اجتماعی شهر تهران مصوب شد؛ موضوع حمایت اجتماعی و جذب و توانمندسازی کودکان کار و خیابان از شمول مصوبه فوریت خدمات اجتماعی شهر تهران خارج شود و مطابق آیین نامه ساماندهی کودکان خیابانی (حمایت اجتماعی از کودکان کار و خیابان) به عهده سازمان بهزیستی و وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی قرار گیرد.

کردونی با اشاره به اینکه اصولاً نگاه تهدید محور به کودکان کار و خیابان رویکرد مناسبی برای حمایت اجتماعی از کودکان نیست، تأکید کرد: دبیرخانه شورای حمایت اجتماعی از کودکان فعال‌تر می‌شود و با همفکری با سازمآن های مردم نهاد و صاحبنظران دانشگاهی و همچنین هماهنگی بیشتر بین دستگاه‌های اجرایی تلاش می‌شود، روند حمایت اجتماعی از کودکان هدفمندتر شود.

مدیر کل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت رفاه در ادامه اظهار داشت: فرمانداری تهران عطف به نامه وزیر کشور خطاب به استاندار تهران در سال ۹۳ و با استناد به مصوبه ساماندهی متکدیان در سال ۷۸ و مصوبه شورای اجتماعی کشور با موضوع ساماندهی متکدیان و آسیب‌دیدگان اجتماعی تهران از مرداد ماه جاری اقداماتی را برای جمع‌آوری معتادان متجاهر و متکدیان انجام داد.

ضرورت حمایت اجتماعی از کودکان کار و خیابان

کردونی با اشاره به اینکه از ابتدای اجرای این مصوبه، نظر کارشناسی وزارت رفاه و تأکید دکتر ربیعی که مبتنی بر مشورت با فعالان مدنی، مطالعات کارشناسی، تجارب داخلی و بین‌المللی بویژه طرح‌های اجرا یی شده قبلی بود و بر این اساس کودکان کار و خیابان باید از شمول این مصوبه خارج شوند، گفت: خوشبختانه با همراهی مرجع ملی کودک، کمیسیون اجتماعی مجلس و سایر نمایندگان دغدغه‌ مند مجلس، فعالان مدنی و سازمآن های مردم نهاد و مدیران وزارت کشور بویژه فرماندار محترم تهران مقرر شد؛ کودکان کار و خیابان از شمول این مصوبه خارج شوند و مطابق آیین‌نامه‌ها این کودکان طی فرآیندی شناسایی، جذب و حمایت اجتماعی از کودکان صورت گیرد.

ارائه گزارشی به وزیر دادگستری

مظفر الوندی دبیر مرجع ملی حقوق کودک نیز در این‌باره به «ایران» می‌گوید: در چند روز اخیر بحث جمع‌آوری کودکان کار و خیابان بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و جامعه داشت که این مسأله باعث شد تا مرجع ملی حقوق کودک به عنوان یک نهاد نظارتی به این مسأله ورود پیدا کند. به همین منظور در جلسه‌ای که با نمایندگان وزارتخانه‌ها و سازمآن های ذیربط برگزار شد، ابتدا تاریخچه این موضوع مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در نهایت کل اعضا به این جمع‌بندی رسیدند که کودکان چه ایرانی و چه خارجی و کلاً آن هایی که متکدی یا غیر‌متکدی هستند از موضوع آسیب‌های اجتماعی خارج شوند زیرا خصوصیات و ماهیت کودکان به شکلی است که باید مشکلات و مسائل آن ها را در جایگاه خودشان بررسی کرد.

وی می‌افزاید: البته در برنامه ششم توسعه هم تصریح شده که سازمان بهزیستی مسئولیت این کار را بر‌عهده دارد.

الوندی در ادامه اظهار می‌دارد: در این خصوص مرجع ملی حقوق کودک پیشنهادهای خود را در قالب گزارشی تهیه کرده است که آن را به وزیر دادگستری به عنوان رئیس مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک ارسال کرده است تا از طریق مکاتبه با وزیر کشور موضوع کودکان کار و خیابان را از شورای اجتماعی خارج و به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی محول کنند، چرا که این وزارتخانه با نگاه حمایتی که دارد می‌تواند به این مسأله از همه ابعاد فردی، خانوادگی و... ورود کند و اقدامات لازم را برای کودکان کار و خیابان اجرایی کند.

در مواجهه با کودکان کار و خیابان باید رویکرد عائله محوری مبنای تمام سیاست‌ها باشد.

در اجرای مصوبه فوریت‌های خدمات اجتماعی شهر تهران حدود 10 درصد افرادی که جمع‌آوری شده بودند کودکان بودند که 170 نفر آن ها به مرکز یاسر بهزیستی فرستاده شدند که از این تعداد 40 نفر ایرانی ومابقی اتباع بودند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه ایران، تاریخ انتشار 19 مهر 96، کد مطلب: 203308 ، www. iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United Kingdom
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
0
0
جمع اوری هم کنند مگه می توانند کاری هم پیش ببرند همه ی کودکان را در محیطی ول می کنند و فوقش غذایشان را می دهند تا رشد کنند و بعد تحویل جامعه می دهند
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین