پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۲۸۳۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۰
این روزها بازار انعقاد قراردادهای فاینانسی خیلی داغ شده است. دولتمردان در اعلام خبر برقراری خطوط اعتباری از هم سبقت می‌گیرند و همه تاکید می‌کنند که برجام ایین امکان را فراهم کرده که دولت بتواند از کشورهای دیگر وام خارجی یا فاینانس بگیرد.

شعار سال: این روزها بازار انعقاد قراردادهای فاینانسی خیلی داغ شده است. دولتمردان در اعلام خبر برقراری خطوط اعتباری از هم سبقت می‌گیرند و همه تاکید می‌کنند که برجام این امکان را فراهم کرده که دولت بتواند از کشورهای دیگر وام خارجی یا فاینانس بگیرد. اما جدولی که اخیرا سازمان برنامه و بودجه منتشر کرده نشان می‌دهد که اخذ فاینانس هیچ ارتباطی به برجام ندارد و قبل از برجام و حتی در سال های اوج تحریم هم کشور از خطوط فاینانسی استفاده می‌کرده است.

اما نکته قابل توجه در این باره اظهارات سیف است. ولی اله سیف رئیس کل بانک مرکزی چندی پیش در مطلبی با عنوان "پیامِ فاینانس ها؛ اطمینان از ثبات مالی ایران" در کانال تلگرامی خودش در سخنانی عجیب و قابل تامل نوشت: "در سال هایی که تحریم های ظالمانه بین المللی علیه کشور وضع شده بود، نه تنها دریافت فاینانس برای تأمین مالی پروژه های کشور عملاً متوقف شده بود، بلکه حتی بازپرداخت فاینانس های سابق نیز به دلیل‌‌ِ نبود کانال بازپرداخت، با مشکل مواجه شده بود و متأسفانه با بانک های ایرانی همچون بدهکارانِ بدحساب رفتار می شد."


اما نکته دیگری که شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته میزان سرمایه گذاری خارجی جذب شده در سالهای فعالیت دولت روحانی است. سال 92 که دولت یازدهم تا نیمه، کشور را اداره کرد، چهار میلیارد و 911 میلیون دلار سرمایه خارجی جذب کشور شد. سال 93 این رقم به یک میلیارد و 871 میلیون دلار رسید. سپس سال 94 هم که همان سال اجرای برجام بود تنها یک میلیارد و 21 میلیون دلار سرمایه خارجی ثبت شد و در نهایت سال 95 با وجود جذب سه میلیارد و 223 میلیون دلار سرمایه خارجی باز هم رکورد جذب سرمایه خارجی در اوج تحریم های خارجی تکرار نشد. این در حالی بود که در دولت روحانی هیات های سرمایه گذاری خارجی متعددی وارد کشور شدند و دولت تبلیغات زیادی روی رفت و آمدهای آنها انجام داد. اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در همین زمینه گفته است که "در حدود 30 میلیارد دلار دیگر موافقت نامه استفاده از منابع مالی خارجی از طریق چین و برخی کشورهای اروپایی به امضا رسیده که از این میزان، تا کنون 12 میلیارد دلار نهایی شده و به زودی وارد مرحله اجرا و گشایش ال سی خواهد شد که این دستاوردها بخشی از دستاوردهای برجام است."


پیوندی مدیرعامل شرکت تاپیکو هم که از نزدیکان رئیس جمهور است در این خصوص گفته:


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت نود اقتصادی، تاریخ 5 اسفند 96، کد مطلب: 2111580: www.90eghtesadi.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۲
0
0
باز یه عده بیان بگن که تحریم ها برای کشور فایده داشته ، اینها همه نون به نرخ روز خور هستند
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
0
0
چرا وقتی میتونستیم به لحاظ اقتصادی پیشرفت داشته باشیم خودمون رو درگیر برخی مسائل حاشیه ای کردیم ؛ چرا باید دستی دستی کشور رو دچار آسیب کنیم
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین