پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۳۲۲۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۵
رئیس جهاد کشاورزی شهرستان سرخس گفت: با توجه به کاهش بارندگی‌ها و عدم تامین ذخایر آبی سد دوستی حق آبه کشاورزان سرخس از سد مذکور جهت آبیاری مزارع تامین نشده است و تقریبا تمامی شهرستان‌های خراسان رضوی با مشکل خشکسالی مواجه هستند.

شعارسال: رئیس جهاد کشاورزی شهرستان سرخس گفت: با توجه به کاهش بارندگی‌ها و عدم تامین ذخایر آبی سد دوستی حق آبه کشاورزان سرخس از سد مذکور جهت آبیاری مزارع تامین نشده است و تقریبا تمامی شهرستان‌های خراسان رضوی با مشکل خشکسالی مواجه هستند.

محمدعلی رهنما ضمن بیان این مطلب، در خصوص خشکسالی‌های اخیر این شهرستان، اظهار کرد: شهرستان سرخس بالغ بر 16 هزار هکتار اراضی آبی و حدود 24 هزار هکتار اراضی دیم دارد و در بخش بارندگی هم تاکنون 43 میلی‌متر بارندگی داشتیم و نسبت به دوره‌های آماری سال‌های گذشته حدود 57درصد کاهش بارندگی وجود داشته که گندم و جو دیم تاکنون سطح سبزی نداشته است.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود اگر این وضعیت ادامه پیدا کند در سال جاری برداشت دیم و محصولات زراعی پاییزه دیم نخواهیم داشت و در بخش آبی هم با توجه به کاهش نزولات آسمانی بین 20 الی30 درصد با کاهش برداشت محصولات مواجه خواهیم بود.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان سرخس تصریح کرد: در شهرستان با اجرای طرح‌های انتقال آب و آبیاری تحت فشار بخشی از اراضی که به نوعی هدر رفت آب داشتند؛ از ابتدای سال بالغ بر 47 کیلومتر لوله‌گذاری در اراضی کشاورزی با اعتباری بالغ بر دو میلیارد تومان و حدود 850 هکتار سیستم‌های نوین آبیاری با اعتبارات دولتی بالغ بر هفت میلیارد تومان در بند د تبصره چهار قانون بودجه سال گذشته در دست اجرا داریم و با این اقدامات بخشی از هدر رفت آب‌های زیرزمینی که در اراضی کشاورزی مورد استفاده قرار گرفت را جلوگیری ‌کنیم.

وی در خصوص مشکلات و پیامدهای خشکسالی که برای کشاورزان به وجود می‌آید، خاطرنشان کرد: قطعا خشکسالی در شهرستان خسارت‌هایی را در بخش کشاورزی خواهد داشت و باعث سخت شدن شرایط نقدینگی و امرار معاش کشاورزان و دامپروران ما خواهد شد و لازم به ذکر است که دامپروری وابسته به کشاورزی است و اگر این شرایط در سال آینده ادامه پیدا کند قطعا با مشکلاتی مواجه خواهیم بود.

رهنما در خصوص برنامه‌هایی که برای آینده در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: قطعا با اجرای برنامه‌ها و سیاست‌های اجرای نوین سیستم‌های آبیاری و طرح‌های انتقال آب با لوله می‌توان بخشی از این هدر رفت آب که در منابع زیرزمینی صورت گرفته را مرتفع کنیم، همچنین با کمک دستگاه‌های متولی از جمله منابع آب به کشاورزانی که نیاز به شارژ کنتورهای هوشمند دارند کمک شود تا بتوان بخشی از تنش‌های خشکی را جبران کرد.

رئیس جهاد کشاورزی سرخس در خصوص بیمه بودن زمین‌های کشاورزی، اضافه کرد: تقریبا بخشی از اراضی دیم بیمه هستند و تعدادی دیگر از کشاورزان که در سال گذشته به آن‌ها خسارت وارد شد و به دلیل تاخیر و کامل پرداخت نشدن خسارات با بیمه بخش کشاورزی مشکل دارند و در سال جاری با اطلاع‌رسانی و جلسات متعددی که با حضور کشاورزان و نیز مسئول صندوق بیمه برگزار شد موضوع بیمه بخش کشاورزی در شهرستان سرخس مورد بررسی قرار گرفت تا مشکل کشاورزان رفع شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 9 اسفند 1396، کدخبر: 96120904594، www.isna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
0
0
سیاست های ابی ما در کشور به جای اینکه به فکر اصلاح الگوی مصرف باشه فقط به فکر جمع کردن اب پشت سد ها بوده و صدها سد ساخته شده که همینها به خشک شدن دریاچه ها و تالاب ها و رودخانه ها انجامیده
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین