پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۳۴۴
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۰
عُمان با قرار دادن سیاست میانه‌روی در صدر کار و فاصله‌ گرفتن از سیاست‌های «شورای همکاری» به خصوص عربستان، دنبال آن است که یک هویت مستقل را برای خود بسازد.

شعار سال: چه بسا عُمان کشوری باشد که بیشترین آرامش را در میان کشورهای حاشیه خلیج فارس داشته باشد، از یک طرف خودش را از جنگ‌های یمن وسوریه دور نگه داشت، از طرفی روابط محکم خود با ایران را حفظ کرده، و از طرفی سفارتش در دمشق را باز نگه داشته و در نهایت، میزبان مذاکرات محرمانه ایران و 5+1 بود.

بر اساس گزارش وبگاه روزنامه «رای‌الیوم» چاپ لندن، سیاست عمان از قدیم «اعتدال‌گرایی ومیانه‌روی» بوده است، این کشور در سال‌های اخیر سعی کرده «هویت مستقل» ویژه خود را توسعه دهد.

در ادامه این گزارش آمده است: مسقط به تدریج در حال فاصله گرفتن از شورای همکاری اما بدون خروج از آن است، این کشور روابط خود را با شورای همکاری کم کرده و تعهد خود به این شورا را به کمترین حد رسانده تا متناقض با سیاست‌های عمان در برقراری ارتباط با کشورهای منطقه و هویت مستقل آن نباشد.

طبق این گزارش، عمان بر نقش میانجی در درگیری‌ها متمرکز شده و این همان چیزی است که عدم مشارکتش در ائتلاف عربی برای جنگ علیه یمن، عقب‌نشینی‌اش از مجموعه کشورهای موسوم به «دوستان سوریه» و نیز ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا را تفسیر می‌کند.

یک مقام عمانی آگاه به رای‌الیوم گفت این هویت مستقل مسقط از سه‌ سال پیش آغاز شد زمانی که «یوسف بن علوی» وزیر خارجه پیشنهاد عربستان برای توسعه شورای همکاری به یک اتحادیه مانند اتحادیه اروپا را رد کرد؛ همانگونه که عمان خودش را از اختلافات با قطر از یک ناحیه و سعودی-اماراتی-بحرینی از سوی دیگر درباره گروه اخوان‌المسلمین دور نگه داشت، اختلافی که منجر به تنش میان طرفین و نهایتا بیرون رفتن سفرای چند کشور عربی از دوحه شد.

در این گزارش آمده که «افکار عمومی عمان موافق با این هویت مستقل است خصوصا پس از زمانی که این کشور مورد هجوم شبکه‌های اجتماعی، روزنامه‌ها و رسانه‌های کشورهای حاشیه خلیج [فارس] قرار گرفت و این حمله درست پس از میزبانی مسقط برای مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب و عدم مشارکت در جنگ یمن بود».

رای‌الیوم در ادامه نوشت: رسانه های عمان، ایران را کشوری «برادر» نه «دوست» توصیف می‌کنند و این نوع توصیف حساسیت کشورهای بسیاری- در راس آنها عربستان- که ایران را دشمنی مداخله‌گر می‌دانند، برمی‌انگیزد.

بر اساس این گزارش دو موضوع است که دولت و مردم عمان را نگران کرده است؛ اول: سلامتی سلطان قابوس بن سعید و دوم: کاهش قیمت نفت؛ درباره موضوع اول رسانه‌های عمان اعلام کرده‌اند که حال پادشاه این کشور خوب است و سفر وی به آلمان در هفته گذشته برای انجام یک سری آزمایش‌ها بوده است.

درباره موضوع دوم، عمان که حدود دو میلیون بشکه نفت در روز صادر می‌کند و عضو اوپک نیست، فعلا تحت تاثیر کاهش قیمت نفت قرار گرفته و مانند دیگر کشورهای عربی به سیاست‌های ریاضتی برای جبران این موضوع روی آورده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار 4 اسفند 1394، کد مطلب: 13941204000345 : www. farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین