پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۸۲۳۰
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۱
استاد ممتاز دانشگاه تهران گفت: بچه‌ها شیفته تکریم هستند و اگر در مساجد تکریم شوند با علاقه نماز می‎خوانند و احساس خوشایندی نسبت به این حضور پیدا می‌کنند؛ لذا باید برای آن‌ها در مدرسه، کلاس درس و مسجد به‌جای جشن تکلیف یک برنامه تکریم برگزار کنیم.
شعارسال:استاد ممتاز دانشگاه تهران گفت: بچه‌ها شیفته تکریم هستند و اگر در مساجد تکریم شوند با علاقه نماز میخوانند و احساس خوشایندی نسبت به این حضور پیدا می‌کنند؛ لذا باید برای آن‌ها در مدرسه، کلاس درس و مسجد به‌جای جشن تکلیف یک برنامه تکریم برگزار کنیم.

غلامعلی افروز، استاد ممتاز دانشگاه تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با بیان اینکه آرامش بزرگترین محبت خالق مهربان به بندگانش است و یاد خدا، ذکر و تسبیح او سرچشمه زلال معرفت و دل آرامی است، گفت: اگر به دنبال آن آرمش واقعی در زندگی هستیم باید یک پیوند عاطفی و منطقی زیبایی بین منزل، مدرسه و مسجد در جهت رسیدن به این آرامش و چشمه زلال معرفت برقرار شود.

استاد ممتاز دانشگاه تهران با اشاره به بررسی تجربههای اثرگذار رفتار امام جماعت در تقویت پیوند مدرسه و مسجد، گفت: خوش اخلاقی و خوشرویی دو صفت بسیار ارزشمند و والا در دعوت و تقویت رابطههاست و زمانی که ما این صفات را در رفتار امام جماعت مساجد میدیدم که با این شیوه دانش‌آموزان را دعوت می‌کردند و با ایستادن در جلوی مسجد با آن‌ها خوشآمد میگفتند تا آنان نماز بخوانند و بین دو نماز هدیه کوچکی هم به دانش‌آموزان می‌دادند، توجه آن‌ها به نماز و فعالیتهای مساجد بیشتر می‏‌شد و زمانی که امام جماعت جملاتی را در مورد نماز و مسائل دیگر بیان می‌کردند، مطالبشان اثرگذارتر بود.

وی با اشاره به تجربه شخص‌اش در فعالیت‏های فرهنگی مسجد نوریان، گفت: ما در این مسجد با فردی به نام آقای قمی که مهندس کشاورزی هستند، ارتباط داشتیم؛ زمانی که با منطقه ۷ تهران برای حضور بچهها در مسجد هماهنگ کردیم، یک گروه از دانش‌آموزان به این مسجد برای خواندن نماز ظهر دعوت شدند؛ در این برنامه بین دو نماز هماهنگ کردیم که به بچهها یک هدیه کوچک و یا به عنوان مثال ظرف آش و یا خوراکی بدهیم، بعد از مدتی رئیس منطقه ۷ با من تماس گرفتند و گفتند که بچهها منتظر هستند نوبت این منطقه برای حضور در مسجد نوریان شود و مدام پیگیری میکنند که زمان حضور آن‌ها در این مسجد چه تاریخی است.

افروز ادامه داد: مسجد اگر جاذبه داشته باشد در شخصیت تحول ایجاد می‏‌کند. نماز یک نیاز فطری بشر است و ما باید فطرت بچه‌ها را بیدار نگه داریم و جاذبه‏‌های زیبای عاطفی و شناختی را در بچه‏‌ها ایجاد کنیم که این جاذبه را مسجد به راحتی و به زیبایی می‏‌تواند، ایجاد کند. زیبای ظاهری مسجد بحثی جداست، اما بحث اصلی خادم و تمامی کسانی هستند که در مسجد خدمت می‏‌کنند و مسئول برنامه‏‌های مسجد هستند.

این پژوهشگر حوزه روانشناسی تصریح کرد: اگر هر کدام از خدام مسجد و یا حتی روحانی مسجد چند دقیقه قبل از نماز به استقبال دانشآموزان و بچهها برود و از آن‌ها دعوت کند، قطعا آن‌ها استقبال میکنند؛ حتی بعد از اتمام نماز اگر بچهها را بدرقه کنند و و در مدرسه هم مدیر و معلم همانند این رفتار را انجام دهند و در کلاس معلم از بچهها استقبال کند و در هفته حداقل یک روز آن‌ها را بدرقه کنند، این رفتار‌ها تماماً منجر به علاقهمند شدن دانشآموزان به فعالیت‌های مربوطه خواهد شد. اکثر بچهها بعد از این رفتار‌ها عاشق این مسجد و مدرسه و شیفته شخصیتها خواهند شد.

وی با تاکید بر اینکه بچهها نیاز به تکریم دارند، به ایکنا، گفت: جایی که بچهها تکریم میشوند گرایششان به نماز بیشتر است. جایی که آرامش پیدا میکنند گرایش و توجه آن‌ها است به فعالیت‌ها بیشتر است؛ بچه‌ها شیفته تکریم هستند و اگر در مساجد تکریم شوند با علاقه نماز میخوانند و احساس خوشایندی نسبت به این حضور پیدا می‌کنند.

افروز از بلوغ زودرس دانشآموزان جامعه و ضرورتهای تکریم آن‌ها سخن گفت و افزود: امروز درصد قابل توجهی ازدانشآموزان ششم و هفتم که سن بلوغ را تجربه میکنند با توجه به اینکه چند سال هم سن بلوغ کاهش یافته است، بالغ هستند؛ لذا باید در مدرسه، کلاس درس، مسجد و هر مکانی که شرایطش ممکن است به‌جای جشن تکلیف یک برنامه و مجلس تکریم برای آن‌ها برقرار کنیم.

وی تصریح کرد: امروز همه جوانان و نوجوانان کشور ما نیازمند این هستند که تکریم شوند و زمانی که به بلوغ میرسند، باید برای آن‌ها جشن تکریم بگیریم نه جشن تکلیف؛ باید با کرامت شخصیت آن‌ها کار داشته باشیم و به آن‌ها توجه کنیم که از امروز آن‌ها برای خودشان شخصیت و جایگاه ویژهای پیدا کردهاند و از امروز آن‌ها مخاطب خاص خدا شده‌اند، یعنی ارزشها و معیار‌های دینی برای آن‌ها لازم شده است و تکالیف الهی را باید با عشق انجام دهند. در اینجا سن شناسنامه‌ای مهم نیست، بلکه سن روانی بسیار مهم است و اگر ما به این مباحث بپردازیم، می‏‌توانیم فعالیت‌های اثرگذار بسیاری را انجام دهیم.

افروز با ذکر مثالی ادامه داد: به‏‌عنوان مثال در مساجد هفته یکبار دانش‏‌آموزان مدارس مختلف را به مسجد برای اقامه نماز جماعت دعوت کنیم و در آنجا بعد از نماز بین نماز هدیه هم هر چند ناچیز به آن‌ها بدهیم؛ هر مسجد دانشآموزان و جوانان محل خود را به دعوت کند؛ مساجد و خانواده باید محله محور باشند اگر این‌ها دعوت شوند و ارتباط داشته باشند، پیوند‌های قوی با مسجد ایجاد میشود.

به گزارش ایکنا، استاد ممتاز دانشگاه تهران معتقد است اگر پیوند خانه، مسجد و مدرسه برقرار شود و دانشآموزان با مدرسه و مسجد پیوند برقرار کنند، این پیوند‌های عاطفی باعث می‌شود، دانش‌آموزان در تمام این محلها و مکانها احساس عاطفی خاصی داشته باشند و آرامش خود را در اینجا پیدا کند؛ آن‌ها در این مکانها مصونیت عاطفی پیدا می‏‌کنند و آسیب نمی‌بینند که در نهایت مثلث عاطفی مقدسی ایجاد میشود که درون مثلث بچه‏‌ها قرار دارند که هر ضلع آن یک بخش حمایتی دیده میشود. این مثلث مقدس، حمایت از شخصیت و رشد و شکوفایی بچهها را ممکن میسازد و بچه‏‌ها در آن احساس آرامش و علاقه بیشتری به فعالیتهای دینی و مذهبی از جمله نماز پیدا خواهند کرد.

وی با اشاره به ارزیابی خود از وضعیت فعلی پیوند مسجد و مدرسه گفت: امروز فعالیتهای خوبی انجام شده، اما آنطور که باید بایسته و شایسته نیست و انتظار داریم که اوضاع بهتر شود؛ بایستگی و شایستگی از موضوعی به عنوان مسجد و فعالیتها نماز خوب استفاده نشده است، یعنی از ارزش و جایگاه ارزشی نماز آنطور که باید استفاده نمیشود؛ مسجد فضای زیبایی دارد، اما از نشاط معنوی مساجد کمتر استفاده می‏‌شود، لذا باید نشاط معنوی مساجد را مورد توجه بیشتری قرار دهیم؛ چراکه اگر نشاط معنوی افراد و دانش‌‏آموزان بالا برود، بسیاری از مسائل آینده آنان حل خواهد شد.

شعارسال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری بین المللی قرآن، تاریخ انتشار6فروردین97،کدخبر: 3696894 ، www.ikna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
0
0
در کل مسئله این است که زور و اجبار در هر چیزی نتیجه عکس خواهد داد ؛ دختران خیابان انقلاب خود حاکی از همین قضیه است
ا.ح75
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
0
0
چقد خوب میشه این تغییرات در ساختار مساجد ما اجرایی بشه تا بتونیم بافث رشد اخلاق در این جامعه بشیم
ا.ف75
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
0
0
هرچه در زمان به عقب تر میروم میبینم که مساجد در زمان های قدیم بسیار بسیار برنامه های جذب کننده و گرم داشتند و جمعیت در انها زیاد بود
ا.ف75
ناشناس
Norway
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
0
0
همانطور که پیامبر گفتند باید در جامعه توجه ویژه به مساجد شود و بسیاری از کار های فرهنگی توسط مساجد بروی نسل جوان انجام گیرد
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین