پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۱۸۲۵۹
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰
کارشناس مسائل روسیه ظرفیت ها و موانع روابط اقتصادی ایران و روسیه را تشریح کرد.
شعارسال: شعیب بهمن کارشناس مسائل روسیه درباره ظرفیت های میان ایران و روسیه برای داشتن روابط در زمینه های مختلف گفت: ظرفیت های مختلفی در روابط دو کشور وجود دارد؛ در حوزه اقتصادی و سرمایه گذاری هایی که روس ها علاقه مندند در ساختار های زیربنایی ایران مانند حمل و نقل و صنایع نفت و گاز بکنند ظرفیت های فراوانی وجود دارد.

وی افزود: فرصت هایی که جمهوری اسلامی ایران برای صادرات کالا به ویژه در حوزه کشاورزی به روسیه دارد از جمله ظرفیت های روابط دو کشور در حوزه اقتصادی است.

بهمن ادامه داد: دو کشور در حوزه های دیگر مانند نظامی و تسلیحاتی قرار دادهایی را امضاء کرده اند؛ در آینده نیز این ظرفیت وجود دارد که این معاملات به طور گسترده تری انجام بشود.

این کارشناس با اشاره به روابط سیاسی ایران و روسیه گفت: روابط سیاسی تا به این لحظه برای هر دو کشور سود آور بوده است؛ روس ها از طریق رابطه خوب با ایران این فرصت را پیدا کردند که در تحولات خاورمیانه به یک بازیگر موثر تبدیل شوند. از سویی دیگر ایران هم از طریق رابطه با روسیه این فرصت را پیدا کرده که در برخی از مسائل منطقه ای و بین المللی از ظرفیت روس ها استفاده بهینه بکند.

وی با بیان این که هنوز از برخی ظرفیت های موجود میان ایران و روسیه استفاده نشده است تصریح کرد: نمونه این ظرفیت ها در حوزه مسائل اقتصادی است؛ روس ها از گذشته تمایل داشتند در حوزه نفت و گاز، ترانزیت و حمل نقل جاده ای و ریلی ایران سرمایه گذاری بکنند اما خب موانع مختلفی تا به امروز بر سر راه این مسئله بوده است.

بهمن اظهار داشت: صادرات اقلام کشاورزی ایران به روسیه، عملا به دلیل فقدان زیر ساخت های مناسب در ایران و همچنین عدم هماهنگی با استاندارهای کشور روسیه ناکام مانده است؛ این ها موانعی ست که روابط اقتصادی میان دو کشور را به خوبی فعال نکرده است.

این کارشناس با اشاره به این که میزان روابط اقتصادی ایران و روسیه زیر 2 میلیارد دلار بوده است خاطرنشان کرد: این رقم بسیار اندکی برای روابط دو کشور است؛ از یاد نبریم که روابط روسیه و ترکیه با تمام مشکلات وچالش ها به مبلغی حدود 40 میلیارد دلار نزدیک شد.

وی در پایان غرب گرایی برخی مسئولان را یکی از موانع روابط اقتصادی خوب ایران با روسیه دانست و اذعان داشت: موانع دیگری نیز در حوزه بانکی و گمرکی وجود دارد که سدی برای روابط اقتصادی با روسیه است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایسکا نیوز ، تاریخ انتشار: 5 فروردین 1397 ، کدخبر: 915563 ، www.iscanews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین