پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۸۴۲۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۳
سه سال از حضور متجاوزانه ائتلاف به سرکردگی عربستان در یمن می‌گذرد که این حضور یمن را با بزرگترین بحران بشری مواجه کرده است.

شعارسال:سه سال از حضور متجاوزانه ائتلاف به سرکردگی عربستان در یمن می‌گذرد که این حضور یمن را با بزرگترین بحران بشری مواجه کرده و کشورهایی مانند انگلیس و آمریکا با پیش گرفتن سیاستی متناقض و ریاکارانه از اصلی‌ترین تأمین کنندگان سلاح عربستان در این جنگ هستند.

ائتلاف متجاوز عربستان از 25 مارس سال 2016 حملات خود به یمن را به بهانه بازگرداندن قدرت به «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی یمن و نیز تضعیف نیروهای مردمی انصارالله، آغاز کرده و تاکنون موجب کشته شدن حدود 10 هزار نفر از مردم یمن شده است.

در حالی که تجاوز عربستان به یمن وارد چهارمین سال خود می شود اما این کشور علاوه بر مواجهه با بحران مواد غذایی، از آثار این جنگ نیز رنج می‌برد.

ورود ائتلاف عربستان به این جنگ نیز باعث کشتار بسیاری از غیرنظامیان یمن شده است اما با این وجود کشورهایی مانند انگلیس و آمریکا علیرغم این کشتار بیرحمانه و انتقادهای گسترده همچنان به فروش سلاح خود به عربستان ادامه می‌دهند.

اداره امور بشردوستانه سازمان ملل در تازه ترین گزارش خود درباره یمن میگوید که بیش از سه‌ چهارم از جمعیت این کشور نیاز فوری به کمک‌های بشردوستانه دارند.

بر اساس این گزارش 22.2 میلیون نفر در یمن که 76 درصد از کل جمعیت این کشور هستند نیاز فوری به کمک‌های بشردوستانه داشته و 8.4 میلیون نفر نیز در آستانه قحطی قرار دارند که این آمار در سال گذشته 6.8 میلیون نفر بوده است.

تلاش‌های سازمان ملل برای مقابله با آنچه که آن را به عنوان بدترین بحران انسانی در جهان توصیف کرده است، در پی اقدام ائتلاف عربستان در بستن گذرگاه‌های یمن با مشکل مواجه شده است.

در همین حال سازمان جهانی بهداشت نیز درباره شیوع بیماری دیفتری در یمن هشدار داده و اعلام کرد که تاکنون 678 نفر در این کشور به بیماری دیفتری مبتلا و 48 نفر نیز در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

کمیته جهانی صلیب سرخ در جدیدترین گزارش خود اعلام کرده است که شمار افراد مبتلا به وبا در یمن از مرز یک میلیون نفر گذشته است.

بر اساس گزارش صلیب سرخ نزدیک به 80 درصد از جمعیت یمن از مشکلاتی مانند کمبود غذا، آب آشامیدنی سالم و مراقبت‎‎های بهداشتی رنج می‌برند.

یمن که پیش از جنگ نیز با بحران مواد غذایی روبه‌رو بود، در حال حاضر فروش سلاح از سوی آمریکا و انگلیس به عربستان، این بحران را شدیدتر کرده است اما با این وجود این کشورها همچنان به صادرات سلاح خود به عربستان سعودی ادامه می‌دهند.

انگلیس اخیرا متعهد به پرداخت 50 میلیون پوند کمک به یمن شده و «پنی مرداونت»، دبیر توسعه بین‌المللی انگلیس نیز گفته است که عربستان قوانین بین‌المللی حقوق بشر را نقض کرده است اما کمپین ضد تجارت اسلحه اعلام کرده است که خود انگلیس با صدور تسلیحات به عربستان سعودی، قوانین بین‌المللی حقوق بشر را نقض می‌کند.

«کیت نوانس» از اعضای این کمپین در ادینبرگ، طی مصاحبه با وبسایت «کامن اسپیس» می‌گوید: فروش تسلیحات انگلیس به عربستان در تضاد با قوانین ما، اتحادیه اروپا و قوانین بین‌المللی است.

وی افزود: این سلاح‌ها نه‌ تنها علیه مردم عربستان بلکه علیه مردم یمن نیز استفاده می‌شوند و جنگی که انگلیس از آن حمایت می‌کند نقض قوانین بین‌المللی است، آنها (عربستان سعودی) مدارس، کارخانه‌ها، مراسم تشییع جنازه را بمباران می‌کنند و تعداد زیادی از غیرنظامیان یمنی در پی این حملات جان خود را از دست داده‌اند.

نوانس در ادامه گفت: انگلیس از تعهد خود در قبال جنگ یمن و کاستن صادرات سلاح به عربستان در این جنگ فاصله بسیاری دارد؛ دولت انگلیس فروش سلاح به عربستان را افزایش داده و زمان لازم برای صدور مجوز برای این صادرات را نیز کم کرده است.

«استیون بل»، از فعالان حقوق بشری گروه «توقف ائتلاف جنگ» نیز درباره حضور این کشور در جنگ یمن می‌گوید: انگلیس به همراه آمریکا «به طور کامل» با ائتلاف عربستان هماهنگ شده است.

با وجود انتقادات گسترده در داخل و خارج از انگلیس علیه این اقدام انگلیس، ایندیپندنت اواخر ماه نوامبر سال گذشته گزارش داد که از زمان آغاز جنگ یمن، انگلیس صادرات سلاح خود به عربستان را 500 درصد افزایش داده است.

ایندیپندنت در این گزارش خود نوشت: در دو سال نخست آغاز بمباران‌ها در یمن، تسلیحاتی به ارزش بیش از 4.6 میلیارد یورو (بیش از 6 میلیارد دلار) به عربستان فروخته شده است.

ماه آگوست سال گذشته اداره امور خارجه و کشورهای مشترک‌المنافع انگلیس (FCO) لیستی از 30 کشور جهان تهیه کرده که این کشور نسبت به مسائل حقوق بشری و دموکراسی در آنها ابراز نگرانی «شدید» کرده و با این وجود تنها طی دو سال گذشته مجوز فروش سلاح به 22 مورد از این کشورها را صادر کرده که ارزش سلاح‌های فروخته شده به این 22 کشور 4.1 میلیارد پوند برآورد شده است.

ایندیپندنت مینویسد: اگر زمینه‌ای برای به تصویر کشیدن سیاست خارجی ریاکارانه و متناقض دولت انگلیس وجود داشته باشد، گزارش دولت این کشور درباره صادرات سلاح به دیگر کشورهاست.

ایندیپندنت می‌افزاید: فروش سلاح نمی‌تواند امری غیرسیاسی باشد و این امر تنها به منزله حمایت نظامی نبوده و به نوعی مشروعیت دادن به اقدامات کشور دریافت کننده تسلیحات است؛ نظامیان عربستان با جنگنده‌های ساخت انگلیس بر فراز آسمان یمن به پرواز درآمده و بمب‌های خریداری شده از این کشور را بر سر مردم یمن می‌ریزند.

شعارسال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته ازسایت افکار نیوز ، تاریخ انتشار 7فروردین 97، کد خبر: ۷۲۷۸۱۲، www.afkarnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۸
0
0
درست است که آنان مدعی حقوق بشر هستند ؛ اما اگر به بهانه های مختلف تعریف خودمان را از حقوق بشر تغییر بدهیم آن وقت هست که میشود با هروسیله ای حقوق مشروع مردم را زیر سوال برد
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
0
0
همه این کشور ها به دنبال این هستند که سودی از فروش تسلیحات به عربستان کسب کنند وگرنه آن ها را چه به حقوق بشر
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین