پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۸۶۶
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۲
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از راه‌اندازی آزمایشگاه نقشه‌برداری مغز در کشور خبر داد و گفت: این آزمایشگاه اوایل سال آینده در دانشگاه تهران افتتاح خواهد شد.

شعارسال: دکترسید کمال خرازی در مراسم گرامیداشت هفته آگاهی از مغز با اشاره به راه‌اندازی آزمایشگاه نقشه‌برداری مغز، اظهار کرد: تجهیزات این آزمایشگاه با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تهیه شده و در حال نصب است و تمام دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی کشور می‌توانند از خدمات این آزمایشگاه بهره مند شوند.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی اظهار کرد: آزمایشگاه نقشه برداری مغز پس از دو سال تلاش، اوایل سال آینده در دانشگاه تهران افتتاح می‌شود.

خرازی با اشاره به پروژه‌های در حال اجرای ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی خاطرنشان کرد: از جمله پروژه‌های در حال اجرای این ستاد ساخت الکترودهایی است که برای درمان بیماری‌هایی همچون پارکینسون کاربرد دارند.

به گفته وی، این تحقیق مراحل آزمایشگاهی خود را سپری کرده و تحقیقات در فاز حیوانی ادامه دارد.

خرازی تعداد سلول‌های عصبی مغز را 100 میلیارد سلول ذکر کرد و ادامه داد: هر سلول مشابه یک پردازشگر عمل کرده و هزاران اتصال نورونی را در مغز ایجاد می‌کند؛ از این رو کارکرد مغز در قالب یک «شبکه» رخ خواهد داد.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری شناختی، مغز را شبکه عظیمی از اطلاعات و داده پردازی دانست و اضافه کرد: ورود داده‌ها از طریق یادگیری‌های معنادار موجب تقویت مغز خواهد شد.

خرازی در عین حال یادآور شد: مغز انسان دچار فرتوتی و پیری می‌شود، ولی درحال حاضر پژوهشگران دنیا تحقیقات مختلفی را در دستور کار دارند تا بتوانند راهکارهایی برای جوان ماندن و جلوگیری از فرتوتی مغز انسان ارائه دهند.

وی با اشاره به رشد و روند بیماری آلزایمر تصریح کرد: فعالیت مغز می‌تواند عامل مهمی برای جلوگیری از این بیماری باشد، از این رو فکر کردن و انجام کارهای علمی بهترین راهکارهای مقابله با بیماری آلزایمر است.

خرازی با تاکید بر ضرورت رعایت اصول بهداشت مغز خاطرنشان کرد: مردم باید مراقب افراد سوء استفاده کننده در این زمینه باشند و به کسانی که از دانش و تخصص لازم برخوردار نیستند، مراجعه نکنند.

به گزارش ایسنا، مراسم بزرگداشت هفته «آگاهی از مغز» برای نخستین بار در کشور در تهران و هفت شهر دیگر کشور برگزار شد.

برنامه‌های این هفته با همکاری سازمان‌های مختلف از جمله آموزش و پرورش، شهرداری تهران، سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت و انجمن‌های علمی و پژوهشی در تهران و هفت مرکز استان دیگر اجرا شد که مهمترین برنامه این هفته، برگزاری همایش بزرگ علمی، اجتماعی و آموزشی است که برای نخستین بار در 13 اسفندماه امسال در مرکز همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار خبر 14 اسفند 1394 ، کدمطلب: 94121408893، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین