پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۳۹۹
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۱
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از ارسال برنامه 10 ساله دوم علوم و فناوری فضایی به شورای عالی فضایی خبر داد و گفت:‌ این سند بر توسعه فناوری‌های دسترسی به فضا با تمرکز بر جنبه کاربردی و عملیاتی آن تاکید دارد.

شعارسال: دکتر محمود واعظی با ارسال پیامی به سومین جشنواره تجلیل از پژوهشگران پژوهشگاه فضایی ایران برگزاری این جشنواره را تقدیر از دستاوردها و تلاش‌های متخصصان در حوزه علوم و فناوری فضایی دانست و افزود: پژوهشگاه فضایی ایران در راستای تحقق اهداف چشم‌انداز 20 ساله کشور و برنامه راهبردی فضایی ایران به منظور ایجاد بستر توسعه علمی و فناوری در حوزه فضا اقدامات موثری انجام داده است و در حال حاضر شرایطی پیش آمده است که متخصصان فضایی کشور می‌توانند با نوآوری و خلق فرصتهای جدید در راستای بومی‌سازی این فناوری پیشرفته گام‌های موثری بردارند.

واعظی یکی از اهداف این جشنواره را حمایت از تولیدات علمی ذکر کرد و یادآور شد: البته باید توجه داشت که کمیت تولید علمی تنها یکی از شاخص‌های رشد علمی است و در سند سیاستهای کلان علم و فناوری و ابلاغی توسط مقام معظم رهبری به مرجعیت و دیپلماسی علمی و اثرگذاری اقتصادی علم تولید شده اهمیت چند برابری داده شده است.

واعظی با تاکید بر این که فضایی شدن راهی گران و طولانی است، خاطرنشان کرد: با وجود این هیچ دولت آگاه و توانمندی در جهان نیست که از قدم گذاشتن در این راه اجتناب کند؛ چرا که ظرفیت‌ها و منافع سرشار فضا می‌تواند کلید توسعه آنهایی باشد که به آن دست می‌یابند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این که امروزه تصور زندگی بدون خدمات فضایی ممکن نیست، ادامه داد: از این رو چشم پوشی از صنایع فضایی در چنین شرایطی ممکن نبوده و کشورهایی که در این عرصه سرمایه‌گذاری نکرده‌اند، افق روشنی نخواهند داشت و در آینده‌ای نه چندان دور با وابسته شدن به کشورهای تسخیر کننده فضا استقلال خود را فدای این غفلت خواهند کرد.

وی با تاکید بر این که فضا در چشم جهانیان معدنی بزرگ از ذخایر بی‌پایان است، اضافه کرد: از این رو کشورهای جهان برای تسخیر آن به رقابت پرداخته و سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی در صنایع غذایی می‌کنند. علاوه بر آن بسیاری از کارشناسان بر این باورند که سرمایه‌گذاری در ساخت، پرتاب و بهره‌برداری از ماهواره‌ها یک سرمایه‌گذاری بلند مدت است که از دیدگاه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی منابع سرشاری را نصیب کشورها می‌کند.

واعظی ماهواره‌ها را یکی از دستاوردهای فضایی توصیف کرد که به عنوان چشم سوم بشر در فضا مجموعه وسیعی از امکانات را در اختیار بشریت می‌گذارد و ادامه داد: با توجه به گسترش بازار فناوری‌های فضایی می‌توان صنایع فضایی را منبعی بالقوه برای رشد اقتصادی و توسعه پایدار به شمار آورد.

وی خاطرنشان کرد: امروزه به همت متخصصان و محققان، ایران اسلامی در کنار کشورهای صاحب قدرت و ثروت و فناوری بالا، هشتمین کشوری بوده که وارد باشگاه فناوران فضایی جهان شده است و در بسیاری از حوزه‌های این صنعت دستاوردهای ارزنده‌ای داشته است. دانشمندان فضایی سرمایه‌های ملی هستند و باید در حفظ و تقویت آنها کوشید.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یادآور شد: از این رو جمهوری اسلامی ایران چشم‌انداز ده ساله‌ای در علوم و فناوری فضایی ترسیم کرده که از سال 85 آغاز شده و طراحی و ساخت و پرتاب ماهواره امید یکی از این نمونه‌ها بوده است.

وی با تاکید بر این که برنامه 10 ساله اول فضایی کشور بر ایجاد دسترسی بومی به فضا تمرکز داشته است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر پس از کسب موفقیتهای فضایی و افزایش سطح توقع و انتظار جامعه از نقش حوزه فضایی در ارتقای سطح رفاه و توسعه جامعه، بازنگری برنامه راهبردی حوزه فضا با استناد به تدابیر ابلاغی مقام معظم رهبری و سند جامع توسعه هوا فضای کشور صورت گرفته است.

وی ادامه داد: بر این اساس برنامه 10 ساله دوم در افق 1404 که برای تصویب در شورای عالی فضایی با مشارکت تمامی ذی‌نفعان، سازمان‌ها و نهادهای مرتبط تدوین شده است، بر توسعه فناوری‌های دسترسی به فضا با تمرکز بر جنبه کاربردی و عملیاتی آن تاکید دارد.

واعظی با اشاره به نقش پژوهشگاه فضایی ایران و سازمان فضایی ایران در حوزه ICT خاطرنشان کرد: فعالیتهای فضایی به دلیل هزینه، ریسک و پیچیدگی بالا در دامنه کاربردی وسیع، حوزه مناسبی برای همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و اینک در دوران پساتحریم فرصت مناسبی برای گسترش همکاری‌های بین‌المللی در این عرصه است که وزارت ارتباطات در این خصوص اقداماتی را اجرایی کرده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار خبر 05 اسفند 1394، کدمطلب: 94120503786، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین